Witte walnoot vaas gebrand

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Dit is een vaas met een verhaaltje. De witte walnoot stam is mij kortgeleden gebracht en ik heb er een vaas met dunne wand uit proberen te draaien, echter het uithollen ging iets te gemakkelijk waardoor de wand onderaan net iets te dun werd. Toen een vulstuk gemaakt en ingelijmd voor de oude bovenkant en na drogen opnieuw ingeklemd en afgedraaid. Als experiment binnen en buiten gebrand met de gasvlam omdat het walnoot niet zoveel tekening heeft. Geborsteld met een kunststof roterend geval en in de olie gezet. Daarbij kwam een mooie tekening te voorschijn.

DSC_7392.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_7390.jpg
    DSC_7390.jpg
    648,7 KB · Weergaven: 11

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat door de bodem of wand gaan daar heb ik nooit last van gehad 😇 Hoe herkenbaar.
Ik heb ergens gelezen wanneer ben je een vakman : als je je fouten kunt oplossen en iedereen de oplossing niet ziet of denkt dat het zo bedoeld is.
Nou vakman een geslaagd resultaat, ik vind hem zeer aantrekkelijk.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hij is heel goed gelukt zo, prachtig hoor. Hoe ging het branden met die dunne wand?
Dat ging beter dan verwacht maar ik heb de plantenspuit erbij gebruikt om af te koelen en vlammetjes te doven. Het branden van de binnenkant is het lastigst omdat de vlam dooft als er niet voldoende zuurstof is. Ik had hem buiten rechtop staan. Daardoor is het onderin minder gezwart dan bovenin. Best Okay eigenlijk.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Als experiment binnen en buiten gebrand met de gasvlam omdat het walnoot niet zoveel tekening heeft. Geborsteld met een kunststof roterend geval en in de olie gezet. Daarbij kwam een mooie tekening te voorschijn.
hoe doe je dat branden precies ? het ziet er heel goed uit en weer eens iets anders
ik heb nog wat plankjes gewone walnoot liggen en wil bij een volgende kistje wel zoiets proberen
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik lees net dat ik Japans <Shou sugi ban> heb toegepast -- onbewust bekwaam heet dat geloof ik.
hoe doe je dat branden precies ? het ziet er heel goed uit en weer eens iets anders
ik heb nog wat plankjes gewone walnoot liggen en wil bij een volgende kistje wel zoiets proberen


Gewoon van een afstand 30 cm niet roetende brandende vlam richten op het hout. Ik zou eerst een proefstuk pakken van hardhout (niet vuren ofzo) om even te voelen hoe het gaat. Ik heb het buiten gedaan op tegels, meer ruimte en minder risico. Mijn brander was voor dakbedekking en onkruid, geen soldeerbander dus dat moet je even uitproberen. Plantenspuit gevuld erbij, desnoods eerst even natmaken. Het hout vervormd wel.. Eerst stevig kistje maken (met zwaluwstaartjes) en dan aanbranden.

In Japan heet het Shou sugi ban en worden houtdelen van te voren behandeld, maar dat is een kunst apart.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Als niet-houtdraaier vind ik hem erg goed gelukt. De vorm en de dunne rand bovenin zien er erg mooi uit.

Meron, de wand is tot onderin maar een paar mm dik want ik wilde graag iets van vervorming krijgen. Ik ben trouwens ook geen echte houtdraaier, dat duurt nog wel even, en klooi ondertussen maar wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en meron

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.