Wit uitslaan van PU lak op Danish oil

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Vraagje,

Ik heb een flinke tijd geleden oud gebruikt eiken behandeld met Danish oil. Om nog wat meer effect te krijgen van de mooie nerf heb ik een klein proefdeel uit het zichtbehandeld met PU-lak op oplosmiddelbasis. Ik heb dit nagezocht en volgens het www zou dit moeten kunnen, mits de DO voldoende uitgehard is. Dit is het probleem niet dus. Maar wat dan wel? Het lijkt bijna op schiften
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het klinkt toch als niet uitgeharde DO. hoe lang zat er tussen DO en PU vernis? Of was het substraat 'nat' bij het aanbrengen van de PU vernis? Was de PU vernis 'over tijd'?

Eén probleem is dat DO geen olie is, en geen gedefinieerd product. Door de bank genomen is het een mengsel van een vernis en een olie, maar wat voor vernis, en wat voor olie, en in welke verhouding is niet te zeggen. Ze drogen vaak erg traag en kunnen van alles bevatten dat vervolgens (zeker bij onvoldoende harding) naar de nieuw aangebrachte laag (PU vernis) kan migreren en daar van alles mee doen...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
@henkverhaar De DO is anderhalf jaar geleden aangebracht, dus dat is het niet.. Maar je zegt 1 ding waaraan ik nu ga twijfelen: ik had het schoongemaakt, met water. En ik dacht voldoende laten drogen, dat zou het wel eens kunnen zijn, zoveel tijd zat er nu ook weer niet tussen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Krijgt het wit uitgeslagen deel veel zonlicht? Dat kan ook bij PU lak namelijk, dat het dan wit uitslaat.
Alleen is het wel snel na anderhalf jaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.