Winterproject: werkbank in kluskamer eerste verdieping

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Beste woodworkers,

Al enige tijd lees ik mee op dit forum en vind het leuk om ook wat bij te dragen. Daarom een topic over mijn winterproject: herinrichting van de kluskamer op de eerste verdieping van ons huis. Ga er even voor zitten, ik ben soms wat lang van stof.
Tips zijn meer dan welkom, evenals vragen over mogelijkheden, aanwezige gereedschappen, gebruik etc. Ik lees ook zeker mee in de andere topics over werkbanken, bouwtechnieken en opslagmethodes.

Huidig
Een aantal jaar geleden zijn we hier komen wonen en hadden een (slaap)kamer over op de eerste verdieping. Gezien er geen garage is en de 2 tuinschuurtjes wat krap, al vol en niet geisoleerd zijn, besloten om 1 slaapkamer om te toveren tot kluskamer. Alles bij de hand, spullen veilig opgeslagen, verwarmd met als nadeel dat een hele plaat hout niet/nauwelijks naar boven kan.
Twee stellingkasten tegen de ene wand, 2 Ikea Expedit kasten op blokken gezet en een mdf werkblad van 240x80 op de Expedit en aan de muur bevestigd. Het meeste handgereedschap hangt voor het grijpen aan een magnolia plank. Oja, en daarna steeds meer gereedschap, hout en half af projectjes verzameld. De kamer is ongeveer 3.8*2.8m groot.

Wensen
Tijd voor een upgrade. In plaats van alle los bij elkaar verzamelde meubels (heeft ook zo z'n karakter) zou ik graag een wat rustigere uitstraling willen met meer loopruimte en minder stofvangende planken. Dit wil ik realiseren door de Expedit + werkblad te vervangen door een modulair wandmeubel over de hele lengte. Zoveel mogelijk voorzien van lades en met voldoende opbergruimte om de stellingkasten niet meer nodig te hebben.
De kluskamer wordt gebruikt voor o.a. het maken van snijplanken, kastjes en kleine meubels, reparatie van vanalles in en rondom het huis (en als mancave ;-) )

Productie
Het nieuwe wandmeubel zal grotendeels in de huidige kluskamer geproduceerd moeten worden. Gezien hier geen formaatzaag staat en een hele plaat hout niet naar boven past zal ik dit óf buiten onder een overkapping moeten zagen tot handzaam formaat (en dus eerst een werkbank maken met foamplaat en een upgrade vinden voor mijn Parkside invalzaag met 2x700 rail) óf laten zagen bij bouwmarkt of houthandel.
Gaten(rijen) boren, sleuven frezen, kleine nabewerkingen op zaagtafel, montage en lakwerk kan natuurlijk allemaal wél op de kluskamer gedaan worden.
Overdenking: Ook zonder het zaagwerk is het voor mij al een aardig groot project. Uitbesteden van grote zaagwerk misschien wel noodzakelijk. Bouwmarkt zal niet zo blij worden van 150+ onderdelen zagen. Daarentegen is de prijs onverslaanbaar gezien webshops duurder zijn in materiaal, zaagkosten én 60-100 euro transport moeten rekenen.

Uitvoering
Indeling
Werkblad langs lange zijde links. Aantal grote gereedschappen (zaagrail, korpusklemmen) en een whiteboard tegen de muur rechts. Werkblad links voorzien van onderkasten met misschien een kast over de volledige hoogte aan de linkerzijde. Mogelijk in later stadium een verrijdbare kleine werkbank (120x80) met hier de Bosch zaagtafel ingebouwd.
Overdenking: Waar laat je zaken als compressor, zaagtafel, stofzuiger en prullenbak als je niet het hele rijtje langs de wand wil plaatsen?

Blad
Het blad wordt, afhankelijk van de kasten configuratie, 320 tot 380cm lang en 80cm diep. MDF is goedkoop maar ongelakt niet zo'n mooie uitstraling. Melanine plaat is ideaal schoon te houden maar ik denk wat minder duurzaam (butsen erin). Zojuist voor een ander klusproject een gevingerlast eiken tafelpaneel gekocht (200x90x2.6cm) wat na een laagje lak een prima uitstraling kan hebben.
Overdenkingen: materiaal en dikte blad, oversteek aan de voorzijde, toepassing bankschroef (metalen erop of houten ervoor), klemmogelijkheden (dogholes, t-tracks).

Korpus
Om het geheel modulair te maken/houden wil ik met standaard blokken gaan werken die wanneer nodig in een ander huis/ruimte hergebruikt kunnen worden. Toepassing van IKEA Metod als basis ben ik aan het overwegen gezien prijs/gemak. Het dieper-dan-standaard werkblad brengt me wel aan het twijfelen. De ruimte achter de korpussen zou uitgevuld moeten worden met een balkenframe waar je de Metod kasten dan weer aan kan hangen. Daarnaast weet ik niet zeker of de geplande ladegeleiders in de Metod gatenpatronen passen (zie verdere toelichting hieronder).
Alternatief is zelf bouwen met de bekende nadelen als afwerking, houtprijzen en in mijn geval hele platen elders op maat laten zagen. Melanine 80cm breed zou kunnen, MDF is ook nog wel te betalen maar multiplex zie ik niet direct zitten gezien prijs en afwerkingsmogelijkheden.
Overdenkingen: Zelfbouw/Ikea, uitvullen diepte i.c.m. blad, (inbouw)plek voor compressor+stofzuiger+prullenbak? Nog iets slims doen met de ruimte achter de korpussen?

Lades
In de filmpjes van Alexandre Chappel (youtube ALCH) heb ik vol bewondering gekeken naar de eenvoud waarmee hij een ladeblok in elkaar zet. Ik ben van plan de 15-20 lades ook zelf te maken en te bevestigen met de Blum Movento (S) lades die Alexandre ook toepast. Lades uit 15mm MDF wanden en 12mm multiplex bodem, eventueel met extra verstevigingslat eronder.
Voor mezelf heb ik een ongeveer lade-indeling gemaakt zodat ik weet welke hoogte lades ik nodig heb en welke indeling er eventueel in de lade benodigd is.
Overdenkingen: Toch helemaal op de IKEA-tour en ook de lades daar kopen? Minder flexibiliteit, mindere geleiders en mogelijk lastiger om ladeindeling aan wanden/bodem te bevestigen. Daarnaast nog zaken die niet zo lekker opbergen in lades zoals doppenset (in kunststof koffer), stuk of 10 Raaco Assorter boxen.

Foto's
Let op: bewust niet opgeruimd :), welkom in de zooi!

IMG_20211126_133401.jpg
IMG_20211126_133434.jpg

En gelukkig kan er van tevoren wat geprobeerd worden in Inventor of Autocad. Laat het vooral weten als je graag wat uitgewerkt wil zien!
werkkamer leeg.jpg

Zo, wel even lang genoeg voor nu. Laat die winter maar komen!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.706
816
Enschede
ingoogni.nl
Lekker project.

t.a.v. plaatmateriaal zagen. Met wat reken- en planwerk kun je vaak met ca. 4 zaagsnedes bij je leverancier toe, mits je thuis(boven) verder kunt met een invalzaag en geleide-lineaal.

Als je voor metalen geleiders kiest, ja, waarom dan niet IKEA? Om een stevig geheel van een blok kasten kun je er over de gehele lengte een plaat achter schroeven. Dan hoef je je denk ik ook geen zogen over een balken frame te maken. Helemaal als je het blad laat oversteken om er dingen op te klemmen. (is 80cm niet wat diep?)

Persoonlijk heb ik het niet zo op metalen geleiders, ik pak een lade graag in z'n geheel uit een kast.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
215
73
Zo kom je de winter wel door, leuk

fatsoenlijk afzuigsysteem lijkt mij voor de gezondheid prettig. Naast de losse afzuiger.
geluid is voor medebewoners en buren geen punt?
werkblad gemaakt van gelamineerd hout lijkt mij qua onderhoud het prettigste.
rijtje stopcontacten boven het werkblad
Opbergplek voor hout, tegenover de werkbank
goede verlichting boven het werkblad
stationair electrisch gereedschap op verrijdbare modules. Qua hoogte gelijk aan werkbank

laden lijken mij inderdaad ideaal tov de vakkenkast nu.
 

T.G.

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Geen direct antwoord op de vraag, maar meer naar aanleiding van de foto's: de ruimte links van de deur is volledig onbenut. Hang daar de lijnklemmen op. Het liefst om en om zoals (ik ben de naam vergeten, maar de Belg die de mobiele festool geinspireerde werkbank heeft gemaakt. MFST?, staat hier op het forum en ben er zeker van dat anderen weten wie het is om een draadje op te kunen vissen). Dan de lange zo laag mogelijk en er is ruimte voor korte daarboven. Spaart je een meter aan de lange zijde van de kamer voor nuttige invulling.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.869
1.064
Omgeving Eindhoven
Welke uitstraling wil je uiteindelijk bereiken? Want dat maakt voor een belangrijk deel uit wat voor materiaal je gebruikt voor de kastdeurtjes en het werkblad.
Ik heb alles gemaakt van WBP-meranitmultiplex, maar bij mij is het echt een schuur die dito gebruikt wordt, dus daar vind ik een wat minder afgewerkte kastenwand geen probleem. En hier in de buurt zit een zaak waar ik dat (voor de prijsstijgingen althans) redelijk goedkoop kon krijgen, en waar ik ook kleinere delen kan kopen en dan een m2-prijs betaal, zonder meteen de hele plaat hoef af te rekenen, en in verschillende diktes waardoor ik alles met dezelfde soort plaat kon maken.

Het zaagwerk zou ik uitbesteden bij de handel waar je je plaatmateriaal haalt. In zoverre, dat je het zo laat zagen dat de rest thuis hanteerbaar is. Dus de kleine delen zelf verder zagen, maar de grote delen al op maat meenemen. Waar de verhouding ligt tussen alles zelf zagen en alles gezaagd meenemen, ligt er ook aan waar je het haalt. Bij de hout/bouwmaterialenhandel waar ik dus vaak kom, is veel zaagwerk geen enkel probleem (dan rekenen ze een bedragje voor het zaagwerk), als ik een zaaglijst aanlever wordt het gezaagd. Bij kleine hoeveelheden kan dat direct, bij veel werk kan het zijn dat het pas later op te halen is. Ga gewoon bij de houthandel langs en bespreek wat mogelijk is.
Let wel op waar je het gaat halen. Bij de bouwmarkt is het misschien het goedkoopst, maar is de kwaliteit meestal ook minder (en zijn de platen vaak erg krom). Zeker het mdf is vaak van een matige kwaliteit (zacht).
Waar woon je ergens? Als je dat toevoegt in je profiel, kunnen wij mogelijk een zaak aanraden om te gaan shoppen.

Waar laat je zaken als compressor, zaagtafel, stofzuiger en prullenbak als je niet het hele rijtje langs de wand wil plaatsen?
Ik heb onder de werkbank een open vak waar de compressor precies in paste (tot ik een grote kocht, die nu in de andere schuur staat). De stofzuiger zit in een op maat gemaakt kastje, als ik het deurtje opendoe kan ik er zo de slang + snoer uitpakken (liggen opgerold op de stofzuiger), en er zit standaard een Festool-snoer ingeplugd zodat ik er ook makkelijk de machine op kan aansluiten zonder de stofzuiger uit z'n kast te hoeven halen.

Het blad wordt, afhankelijk van de kasten configuratie, 320 tot 380cm lang en 80cm diep. MDF is goedkoop maar ongelakt niet zo'n mooie uitstraling. Melanine plaat is ideaal schoon te houden maar ik denk wat minder duurzaam (butsen erin). Zojuist voor een ander klusproject een gevingerlast eiken tafelpaneel gekocht (200x90x2.6cm) wat na een laagje lak een prima uitstraling kan hebben.
Overdenkingen: materiaal en dikte blad, oversteek aan de voorzijde, toepassing bankschroef (metalen erop of houten ervoor), klemmogelijkheden (dogholes, t-tracks).
Als het echt een werkbank wordt om aan te werken, zou ik geen mdf nemen. Dat beschadigt snel. Melamineplaat, als je daarmee spaanplaat met de spaanplaat met een dun laagje kunststof bedoelt, zeker niet doen, dat beschadigt snel. En dit, of hpl, is voor veel werkzaamheden aan de werkbank te glad.
Ik heb zelf het blad van de werkbank gemaakt van 2 platen 18mm multiplex op elkaar (vanuit onder geschroefd, bij teveel beschadiging kan ik de bovenste plaat makkelijk vervangen, maar na 10 jaar mishandeling is dat nog niet nodig geweest). De kopse kant heb ik recent afgewerkt met een latje eiken om en iets nettere afwerking te hebben (en iets meer oversteek).
Veel werkbanken worden gemaakt uit beuken, dat is hard en heeft ook een mooie uitstraling. Je kunt een gevingerlaste plaat kopen, maar ik zou adviseren om een dikker (en dus steviger) werkblad te nemen van zeker 4 cm dik. Als je erop timmert (bijvoorbeeld hakken met een beitel oid) wil j genoeg massa hebben om niet alles te laten stuiteren. Kan je eventueel ook zelf verlijmen van balkjes (al is dat weer meer werk...)

Zeker ook aan de voorzijde genoeg uit laten steken. Bij mij steekt het maar een cm of 4 uit tov het frame eronder (en dus de lades die eronder zitten); dat is soms wat weinig als ik er iets op wil vastzetten met lijmklemmen. Maar ook niet te ver laten uitsteken, want het gaat van de nuttige ruimte af van de lades die er net onder zitten (die gaan dan niet open tot voorbij de rand).
Ik heb er een metalen bankschroef op, en geen dogholes of t-tracks. Toen ik de werkbank bouwde, was ik minder met verfijnde houtbewerking bezig dan nu. Ik mis de klemmogelijkheid van een houten meubelmakersbankschroef en dogholes wel, daarom heb ik laatst een kleine opbouw-werkbank gemaakt waar deze wel in zitten: zowel een bankschroef met gaten erin als gaten in het werkblad erachter (zodat ik ook hout vlak kan inklemmen om bijvoorbeeld te schaven). Bij een volgende werkbank zou ik er (naast de metalen werkbank, die ik ook veel gebruik voor allerhande klussen) ook een houten bankschroef en de dogholes zeker wel in maken (en eventueel een ondiepe lade net onder het werkblad om het zaagsel dat door de gaten valt op te vangen).

Mijn werkblad is 70 cm diep, en de achterwand boven de werkbank is een plaat underlayment, waar ik door schroeven of spijkertjes in te schroeven/slaan gereedschap aan op kan hangen. Zoiets als jouw huidige gereedschapsplank, maar dan de gehele wand vol.
Veel dieper dan 70 cm zou ik het misschien niet maken, want dan kan je minder goed bij het gereedschap dat boven de werkbank aan de muur hangt.
En zoals al opgemerkt: indien mogelijk een aantal stopcontacten boven de werkbank, een beetje verspreid over de hele breedte. Stopcontacten kan je bijna niet genoeg hebben bij zo'n werkplek. Maar ook zorgen voor genoeg stroompunten verspreid over de andere muren, zodat je zo min mogelijk met verlengsnoeren hoeft te werken en de kabels niet teveel dwars door de ruimte hebt lopen.

Ik heb al mijn ladekasten zelf gebouwd. Ik had de werkbank al gemaakt, en daar later lades onder gemaakt. Dat paste dus niet met bestaande korpussen/lades. En de lades langs de lange kant van de werkplaats, zijn ladekasten op wielen waar stationair gereedschap op staat, die zijn daarvoor ook op maat gemaakt. Maar als het past ivm de hoogte/diepte, zou ik zeker bestaande korpussen gebruiken en dan alleen de laatste vakken zelf maken om het goed te laten aansluiten op de zijmuur. In dat passtuk zou je dan bijvoorbeeld een open vak kunnen houden voor de compressor.
Denk er aan dat je, net als bij een keuken, de plint wat naar achter plaatst om ruimte te hebben voor je voeten. Eventueel als je daar toch een lade wilt hebben, deze verder naar achter plaatsen.

Geen direct antwoord op de vraag, maar meer naar aanleiding van de foto's: de ruimte links van de deur is volledig onbenut. Hang daar de lijnklemmen op. Het liefst om en om zoals (ik ben de naam vergeten, maar de Belg die de mobiele festool geinspireerde werkbank heeft gemaakt. MFST?, staat hier op het forum en ben er zeker van dat anderen weten wie het is om een draadje op te kunen vissen). Dan de lange zo laag mogelijk en er is ruimte voor korte daarboven. Spaart je een meter aan de lange zijde van de kamer voor nuttige invulling.
Die Belg was Benchworks, hij ontwierp inderdaad ook de variant op de mft. Die mobile werkbank heeft hij laten zien in dit of dit topic. En de lijmklemmenkast die je bedoelt is dan deze?
Ik heb mijn lijmklemman ook compact opgehangen, maar dan horizontaal (maar ook om en om), zie hier. Inderdaad op een stukje muur dat nog over was, rondom de deuren gevouwen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Heb even een rijtje antwoorden per woodworker gemaakt. Eronder nog wat vraagjes retour!

@knotwilg
"4 zaagsnedes bij je leverancier"
Met kwartplaten kan ik op de zaagtafel inderdaad redelijk uit de voeten (al past 61cm net niet op m'n afkortslede omdat die gemaakt is van een kwartplaat). Wellicht een mooie balans tussen eigen voldoening en mogelijkheden van de leverancier.

"metalen IKEA geleiders"
Ik vind metalen geleiders prettig vanwege de soepele geleiding. Ik hoef ze er ook niet uit te kunnen pakken. Houten lades met (houten) zijwanden tot 3/4 hoogte geeft me de mogelijkheid extra schotjes te bevestigen. IKEA lades zijn 1/3 hoogte met evt. een extra trekstang op 2/3 hoogte.

"Werkbladdiepte"
80cm gaat nu wel goed, al hebben kortere mensen wel moeite met gereedschap van het rek pakken. Voordeel van 80cm is dat een 60cm kast/meubel/projectje binnen het blad staat en niet tegen het gereedschap. Wellicht lukt dat met 70cm ook nog wel.

@Jurriaan9
Bij (uitgebreider) schuur- en zaagwerk gebruik ik nog een P3 masker als extra bescherming. Het klopt dat de fijnstof dan alsnog in de kamer blijft. Zijn er compacte fijnstoffilters om aan de wand te hangen?
Er zit gelukkig nog een extra kamer als buffer naar de buren. Mijn enige huisgenote vind het allemaal prima.
Verlichting (LED-tl) en stopcontacten (inbouw in baksteenmuur) staan inderdaad op het lijstje.

"Houtopbergplek + verrijdbare modules"
Dat is een aardige uitdaging. Zaagtafel is de enige stationaire machine die nu op een GTA 60W inklapbaar frame staat. Wellicht de zaagtafel verwerken in een verrijdbaar houtopslagmeubel die dan ook dienst doet als uitlooptafel.

@T.G.
Bedoel je de scharnier of klink kant van de deur? Indien er over de hele kant van de huidige werkbank weer een werkbank komt hou ik de wand aan de klink-kant graag altijd vrij zodat deurtjes en lades altijd open kunnen. Achter de deur (scharnierkant) idem.
Net het filmpje (en topic) van Benchworks bekeken over de MFSC. Ingenieuze mechanische oplossingen! Ik verschoot wel even bij de Matthias-Wendel-test maar werd positief verrast.
Qua opbergen lijmklemmen ga ik denk voor een lade. Het rek met 8x pijpklem zou ik evt. kunnen verplaatsen maar zal niet echt compacter kunnen.

@klusrob
Ben niet de enige die lang van stof is :). Ook chill met alle linkjes!

"Uitstraling"
Opgeruimd, strak maar mag in de loop der tijd wel karakter krijgen (blad is om aan gewerkt te worden). Een nette multiplex, al dan niet voorzien van een folie kan inderdaad een mooie uitstraling geven. Dat liet Scott Brown (youtube) laatst zien met z'n wasmachinemeubel met zichtbare kopse kanten.

"Zaagwerk"
Heb m'n profiel zojuist bijgewerkt. Woon in Rotterdam Ommoord maar vind het geen probleem om even te rijden voor een zagerij. Wat ik hierboven aan knotwilg al schreef is het zoeken naar balans in het zaagwerk. De zaagtafel komt ook nog ruim voldoende van pas voor het maken van inzetjes en ladeverdelers.

"Vaste plek grote items"
Hier geen Festool voor zover en ook geen afneembare snoeren. Stofzuiger uit het zicht is denk ik wel de wens, waarbij een vak tot vloerhoogte, al dan niet met deurtje, de meest eenvoudige oplossing zal zijn.

"Materiaal en afmeting werkblad"
Afgeschreven: MDF, gelamineerd spaanplaat
Opties: Multiplex 25 of 2x18mm, beuken (24mm gevingerlas tafelbladt bij bouwmarkt)
Massa is kassa! Wellicht een goedkopere plaat onderop met daarboven een 18mm hardere/duurzamere plaat?

De meeste lijmklemmen die ik heb steken niet dieper dan 10cm. Ik denk dat 5cm overhang prima is. Zeker wanneer er T-tracks in het blad verwerkt zitten om verder op het blad nog te klemmen (grotere momentarm als iets buiten het werkblad hangt). Table-top MFT werkbankje is toekomstmuziek!

"Korpussen"
Als de combinatie Metod + Movento werkt ga ik daar inderdaad voor. Ontkom ik er toch niet aan om de twee gatenpatronen tot in detail te vergelijken. Het pasdeel los ik wel op met de zaag :).
Als het geen lekkere combi is worden het zelfbouw corpussen van misschien wel 85cm hoog (pootjes met 5cm hoge terugvallende plint). Om maximaal ladevolume te creeren. Korpus maak ik dan meteen 70cm diep.

Vragen retour:
  • Aanbevelingen voor houtleveranciers in/rondom Rotterdam? Voornamelijk multiplex/mdf in combinatie met zaagwerk. Ik zou de nesting op voorhand kunnen verzorgen. Totaal zo'n 150 onderdelen over 10+ platen
  • Adviesplek zaagtafel (Bosch GTS 10XC): horizontaal op houtopslagkar of verticaal (ingeklapt) op GTA 60W onderstel en pakken wanneer nodig?
  • Afwerking: schuren en schilderen is niet mijn grootste hobby. Toch is de uitstraling me ook wat waard. Korpussen zou ik, indien zelfbouw, beperkt schilderen. Lades schilderen wordt waarschijnlijk gewoon een %^&*klus of zie ik een afsnijroute over het hoofd?
  • Houtopslag ideetjes zijn nog welkom. Op de foto's in de eerste post is het meeste wel te zien: Voorraadje planken naast de deur, batch beuken kopshout (snijplanken in wording) op het blad, 2 kratten kort en klein spul rechts van de deur, wat kwartplaten tegen de stellingkast, een tiental langere balken op de stellingkast en een krat met latjes tot 1m onder het raam. (Lees: overal wel wat, tijd om op te ruimen? Wanneer valt hout in de categorie lang bewaren nooit meer gebruiken?)
  • Zijn er oplossingen die jullie graag uitgetekend/3d uitgewerkt zouden willen zien?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.003
2.215
Klein-Brabant, Vlaanderen
"Materiaal en afmeting werkblad"
Afgeschreven: MDF, gelamineerd spaanplaat
Opties: Multiplex 25 of 2x18mm, beuken (24mm gevingerlas tafelbladt bij bouwmarkt)
Massa is kassa! Wellicht een goedkopere plaat onderop met daarboven een 18mm hardere/duurzamere plaat?
als je dikker dan 18 mm wil gaan, dan kan je beton mpx als bovenplaat nemen
daar onder zelfs een spaanplaat
weet niet of je met je werkblad de mft-richting op wilt gaan
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
364
138
Als je 30Km wil rijden en de hoogteverstelling van mijn zaag fikst mag je hier wel komen zagen hoor ;)
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
215
73
Helaas heb ik de link naar een fijnstoffilter afzuiging niet bewaard. Helaas want daarmee weet ik het voor mij zelf in de toekomst dus ook niet meer..

Massief hout kun je in de olie zetten, scheelt een boel schilderen van frontjes.

Ik zou kiezen voor een verrijdbare zaagtafel welke de zelfde hoogte heeft als de werkbank zodat het zaagblad in oppervlakte uitgebreid kan worden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.852
410
39
Enkhuizen
Geen betonplex gebruiken als werkblad.
Dit is veel te glad om op te werken en alles schuift weg met het bewerken zoals schuren, beitelen' zagen
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.706
816
Enschede
ingoogni.nl
Adviesplek zaagtafel (Bosch GTS 10XC): horizontaal op houtopslagkar of verticaal (ingeklapt) op GTA 60W onderstel en pakken wanneer nodig?
Daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb een Festool CMS met zaag en frees etc. De zaag is een enorme sta in de weg. Waar mogelijk gebruik ik de geleidelineaal met invalzaag. De CMS blijft daardoor vrij voor de freesmachine of heeft een blanco inzet.

Nu waren er een paar draden over radiaalzagen. Dat zij me niets, maar al lezend en kijkend naar filmpjes lijkt het me de ideale machine in een kleine werkplaats. Het vervangt de kapzaag en tot op zekere hoogte de zaagtafel.

E.a. natuurlijk afhankelijk van werkzaamheden, maar misschien iets om over na te denken.

filmpjes geleidelineaal: https://www.youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9pf2uo5SpFSWrQOu0qpjeIs
EDIT: kijk ook naar zijn werkplaatsindeling.

filmpje radiaalzaag:
Deze niet om de man's opinie, die moet je zelf vormen, maar omdat hier alle mogelijke bewerkingen getoond worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.