Wiebelende tafel

Biddie

Nieuw lid
6 jun 2024
6
7
Ridderkerk
Hoi allemaal,

Ik ben begonnen met het maken van een tuintafel.

Het probleem wat ik momenteel heb is dat hij wiebelt in de lengte richting.

Heeft iemand tips hier?

De tafel is aan weerzijde ondersteunt door a poten waarvan kokers 100x100 mm zijn en elk vastgezet met 6 stuks m6 schroeven van 50mm

IMG_7449.jpeg
IMG_7448.jpegIMG_7447.jpeg
 

Biddie

Nieuw lid
6 jun 2024
6
7
Ridderkerk
Vulplaatje eronder. Beste iets van kunstof. Valt op de foto op dat bij deze constructie het hout niet kan werken in de breedte. Dit kan problemen gaan geven.
Waaronder vulplaatjes als ik vragen mag?
De schroefplaat van de poten?

En het werken in de breedte, hoe kan ik dat beter oplossen? Neem aan dat je de latten in de breedte bedoeld? Dat heeft haast elke tafel toch? Of zie ik het nu verkeerd?
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Nee een vulplaatje onder de poot of poten die wiebelen. Stukje van dat antislip rubber is er ook mooi voor, kun je op maat snijden.
Verder worden er inderdaad meer tafels gemaakt op deze manier dat op 'de juiste'. Maar om te kunnen werken zouden in die klampen grote gaten of slobgaten moeten zitten, en dan een schroef met een ring gebruiken.
Hopelijk is dit in het staal wel zo gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Waaronder vulplaatjes als ik vragen mag?
De schroefplaat van de poten?

En het werken in de breedte, hoe kan ik dat beter oplossen? Neem aan dat je de latten in de breedte bedoeld? Dat heeft haast elke tafel toch? Of zie ik het nu verkeerd?
Heb je de planken van het blad gelijmd tegen elkaar? Of is er tussen elke plank een groefje?
 

Biddie

Nieuw lid
6 jun 2024
6
7
Ridderkerk
Oke het wiebel probleem is opgelost, was iets te voorbarig
Nee een vulplaatje onder de poot of poten die wiebelen. Stukje van dat antislip rubber is er ook mooi voor, kun je op maat snijden.
Verder worden er inderdaad meer tafels gemaakt op deze manier dat op 'de juiste'. Maar om te kunnen werken zouden in die klampen grote gaten of slobgaten moeten zitten, en dan een schroef met een ring gebruiken.
Hopelijk is dit in het staal wel zo gedaan.
ahh ik begrijp het.
Voor nu heb ik het wiebelen opgelost door in de schroefplaat nieuwe gaten te boren ter hoogte van de planken die geen schroeven hadden en hier weer schroeven met carrosserieringen in geplaatst. Gaat geen kant meer op met duwen🥳
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Nee ik heb een groef tussen de planken van het blad gelaten. Las ergens als dit niet gebeurd dat dit dan ontzet kan worden met waterdruppels tijdens vorst
Klopt inderdaad, langs onder heb je wel met 4 schroeven het blad vastgevezen tegen die haaks lopende verstevigingsbalkjes, zo kan de plank van het blad moeilijker bewegen. Het was beter geweest (volgens mijn mening en ervaring) als je ter hoogte van het midden van elke plank 2 of 3 schroeven zou vastmaken, zo kan het wel makkelijk uitzetten en krimpen als je zonder rondellen wil werken.
Maar je kan de bestaande gaten in de dwars lopende balkjes een of 2 mm groter boren en dan terug vastschroeven, dit heeft hetzelfde effect als wat houtmoet al zei.
 

Biddie

Nieuw lid
6 jun 2024
6
7
Ridderkerk
Klopt inderdaad, langs onder heb je wel met 4 schroeven het blad vastgevezen tegen die haaks lopende verstevigingsbalkjes, zo kan de plank van het blad moeilijker bewegen. Het was beter geweest (volgens mijn mening en ervaring) als je ter hoogte van het midden van elke plank 2 of 3 schroeven zou vastmaken, zo kan het wel makkelijk uitzetten en krimpen als je zonder rondellen wil werken.
Maar je kan de bestaande gaten in de dwars lopende balkjes een of 2 mm groter boren en dan terug vastschroeven, dit heeft hetzelfde effect als wat houtmoet al zei.
Bedankt, ga ik dit doen. Effectieve en makkelijke oplossing👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.131
1.774
Terkaple
www.woodworking.nl
Iedereen bedankt voor de hulp en tips!

Resultaat tot nu toe,

Morgen alleen nog laatste keer schuren P800 en dan beitsen met blanke lak😁Bekijk bijlage 144683
Schuren met P800?? Een schrijf of tik fout misschien? Nieuw hout, eerste laag lak of verf met P100 of P120 hoogstens. De verf moet zich ergens aan hechten. De lak of verflagen zijn zo dik, dat schuren met een korrel fijner dan P220 niet zo veel zin heeft. Alleen met spuitbussen, waar heel veer verdunner en weinig lak zit, kan iets fijner schuurpapier zijn nut hebben.

Ik weet niet of je je het probleem met het vastschroeven op de dwarslatten al opgelost hebt, mijn advies zou zijn voor een buitentafel, om de planken en dwarslatten rondom eerst te verven en dan te monteren.
Persoonlijk zou ik zo'n tafel in olie zetten.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.