Scheppie,
Hier zijn wat verzuchtingen aangaande decoupeerzagen, waarbij ik moet opmerken dat mijn huidige machine ( blauwe Bosch) ook niet voldoet aan de belangrijkste eis.
Waar word een decoupeerzaag meestal voor gebruikt? Om ronde en gebogen vormen uit te zagen, veelal in dikke werkbladen met een harde afwerklaag erop. Uitsparingen zagen in allerlei materialen, plinten passend zagen, lijstwerk aanpassen, etc.
De voornaamste vereiste is haaks zagen op de dikte van het materiaal gezien. Iedereen herkent wel het weglopen van het zaagblad bij decoupeerzagen.
Hoe vlot loopt de machine door het materiaal ( hout, plaat, laminaat, etc) welke kracht kost het, en hoe ziet de zaagsnede eruit.
Is de zool voorzien van vaste fixatiepunten op 90°, 45°, 30°, 22,5°. kloppen deze hoeken ook als er gezaagd word.
Hoe verloopt de zaagwissel, is er bijkomend gereedschap voor nodig, of is het simpel een hendeltje overhalen.
Hoe effectief is de stofafzuiging, en zie je de zaag nog voldoende bij het werken ermee, of zit alles ingekapseld en zie je dus bijna niks. Word de zaagsnede verlicht of niet.
Hoe splintervrij zaagt de machine, en welke voorziening is hiervoor, al of niet instelbare pendelbeweging, een andere oplossing?
Hoe handelbaar is de machine, kan je er met één hand mee werken. Meestal is een decoupeerzaag het laatste redmiddel om een bepaalde klus te klaren, als het met geen enkele andere machine lukt brengt een decoupeerzaag meestal wel uitkomst. Alhoewel hier tegenwoordig een Fein multitool meer voor geschikt is, maar niet iedereen kan hier over beschikken.
Iedereen zal wel andere prioriteiten hebben met een bepaalde machine, maar voor mij zijn bij decoupeerzagen maar drie dingen echt heel belangrijk.
- zaagt het ding haaks
- hoe vlot wissel je de zaagjes
- hoe handelbaar is de machine en is ze voorzien van een voldoende lang stuk snoer.
De rest is meegenomen als het erop zit, maar het hoeft voor mij niet. Voor mij is een decoupeerzaag weliswaar onmisbaar, maar het is geen prioritaire machine. Wat wil zeggen dat als ik een bewerking ook met een ander type machine kan uitvoeren ik daar ook voor kies. Rechte strakke zaagsneden met een cirkelzaag bijvoorbeeld.
Het is dus NIET mijn favoriete stuk gereedschap, maar wel de redder in nood als het met niets anders lukt.
Elke machine die aan bovenstaande drie punten voldoet is welkom als vervanging van mijn huidige machine. Ik kijk dus uit naar jullie test
Mvg,
André