Wie weet welke houtsoort dit is?

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag,

Net deze stam verzaagd maar tijdens de eerste keer zagen kwam ik erachter dat het geen essenhout is zoals ik in eerste instantie wel dacht. vreemde nieuwe geur voor mij en me luchtwegen vinden het ook maar vreemd;-) wel met een stofmasker gewerkt maar naast mn hooikoorts blijft de geur hangen en is het alsof ik een hand 'pollen' onder mn neus heb gehouden.

Houtsoort is ontzettend hard, bruin gouden kleur licht spint maar is ook vrij hard, geen hele ruwe schors. best veel spanning in het hout. Hij is in ieder geval nieuw voor me. Naast deze heb ik nog een rechte grotere stam van +-40 cm doorsnede en 240 cm lang. moet dus wel een boom zijn die 'groot' kan worden. kleur richting verse eiken maar structuur meer richting essen-taxus iepen. Herkomst is bij een oud kasteel.


stam 1.jpgstam 2.jpgstam  3.jpgstam  4.jpg

mvg wilco
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Sophora Japonica - de Japanse honingboom? De kleur van spinthout (geel) en kernhout (bruin) klopt. Het hout is inderdaad hard, ook dat.
En uit ervaring weet ik dat zo'n boom best 60 cm diameter kan halen, als de mensheid er geduld mee heeft.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Iepen moet je kunnen herkennen aan de typische kronkeltjes tussen de jaarringen en de geur. Maar je kunt natuurlijk altijd even langskomen met een stukje en vergelijken - ik heb hier nog schalen uit Japanse honingboom staan.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Bedankt voor de reacties! @ emilio; dat dacht ik in eerste instantie ook toen ik begon met zagen maar al snel kwam ik erachter dat dit toch anders ruikt.
@ jaap; als ik op google zoek naar goudenregen kom ik op een afbeelding van af en daar lijkt het inderdaad op.
@ jurriaan; Als ik op google zoek naar japanse honingboom kom ik bij een houtdraaier uit met verschillende schalen, lijkt er wel heel erg op. Blijft natuurlijk lastig zien vanaf een foto. Ik zal een plankje aan de kant leggen en even laten drogen bij de houtkachel. als die droog is kom ik een keer langs! bedankt.

@Henkverhaar; Als je bomen verzaagd gaat elke houtsoort een 'merkwaardige geur' krijgen. zo kan ik inmiddels wel met mijn ogen dicht en neus open houtsoorten herkennen;-) enige houtsoort welke weinig geur heeft is esdoorn. Ik heb ook 3 tulpenboom stammen gekocht van 1,60-1,80 lang en 70-80 doorsnede, ben nu al benieuwd hoe deze houtsoort ruikt tijdens het zagen en naar welke andere houtgeur het neigt.

mvg wilco
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@Henkverhaar; Als je bomen verzaagd gaat elke houtsoort een 'merkwaardige geur' krijgen. zo kan ik inmiddels wel met mijn ogen dicht en neus open houtsoorten herkennen;-) enige houtsoort welke weinig geur heeft is esdoorn. Ik heb ook 3 tulpenboom stammen gekocht van 1,60-1,80 lang en 70-80 doorsnede, ben nu al benieuwd hoe deze houtsoort ruikt tijdens het zagen en naar welke andere houtgeur het neigt.

mvg wilco

Dat veel soorten een kenmerkende geur hebben kan ik alleen maar beamen - Amerikaans noten is bijvoorbeeld ook eenvoudig aan de geur te herkennen. Maar 'merkwaardig' associeer ik toch meer met geuren die niet direct aan gezaagd hout doen denken, zoals de animale geur van iepen, of de zoete geur van sandelhout, of zelfs de geur van padoek. En in mijn beleving heeft gouden regen, waar het idd wel wat op lijkt, geen specifieke, 'merkwaardige' geur.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Bedankt voor de reacties! Ik heb vanmiddag de grotere stam gezaagd en hierbij weer hetzelfde effect, veel hoesten en niezen;-) blijft een minder leuke houtsoort om mee te werken in combinatie met hooikoorts ( als het vers is tenminste). inmiddels heb ik verschillende treeworkers over de vloer gehad en die bevestigde ook dat het de honingboom is zonder het hout gezien te hebben.

Ze staan inmiddels op de stapel met gezaagde stammetjes en kunnen binnenkort de sauna in ;-) Daarna is kijken wat de eindproducten gaan worden of dat het toch verkocht gaat worden.

Fijne avond!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Goedemiddag,

Net deze stam verzaagd maar tijdens de eerste keer zagen kwam ik erachter dat het geen essenhout is zoals ik in eerste instantie wel dacht. vreemde nieuwe geur voor mij en me luchtwegen vinden het ook maar vreemd;-) wel met een stofmasker gewerkt maar naast mn hooikoorts blijft de geur hangen en is het alsof ik een hand 'pollen' onder mn neus heb gehouden.

Houtsoort is ontzettend hard, bruin gouden kleur licht spint maar is ook vrij hard, geen hele ruwe schors. best veel spanning in het hout. Hij is in ieder geval nieuw voor me. Naast deze heb ik nog een rechte grotere stam van +-40 cm doorsnede en 240 cm lang. moet dus wel een boom zijn die 'groot' kan worden. kleur richting verse eiken maar structuur meer richting essen-taxus iepen. Herkomst is bij een oud kasteel.


Bekijk bijlage 47242Bekijk bijlage 47243Bekijk bijlage 47244Bekijk bijlage 47245

mvg wilco

Sassafras heeft hout dat wel zo’n kleur heeft en wat op Essenhout lijkt en zeker een spijs geur, is een kleinere boom meestal, de bladeren zijn wel anders dan meeste, hier is wat info.

http://www.oplin.org/tree/fact pages/sassafras/sassafras.html
 

kepleracts

Nieuw lid
3 mrt 2015
1
0
Hallo Zaagfabriek, in onderstaande link wat meer info over de stoffen die voorkomen in de honingboom, waaruit blijkt dat het niet zo raar is dat je luchtwegklachten had: bomen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.