Wie weet waarom?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Omdat ik het maar half serieus bedoel plaats ik het in de kantine. Ik keek toch een beetje hoofdschuddend naar dit filmpje, wie weet waarom,

 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou. Die oranje dingen houden je rail tegen je dogs aan. Vind het wel prettig, niet perse nodig.

Vastzetten van dogs zorgt dat ze helemaal niet kantelen/bewegen. Gebruik ik niet.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Voor mij de enige manier om eenvoudig platen haaks te zaken. Gebruik zelf de UJK super dogs, die draai je van boven vast, hoef je niet onder je tafel.

De clips passen niet op mijn liniaal, maar heb daarvoor een liniaal voorzien van 2 tie-wraps en werkt hetzelfde. De liniaal zit strak tegen de dogs aan, zodat je eenvoudig de plaat kan verschuiven zonder dat de liniaal verschuift.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Ok, ik weet het, ben een nerd in dit opzicht. 4 aanslagen voor een plank daar waar er drie voldoende en beter zijn. (en voor het bepalen van haaksheid heb je meetmiddelen)
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ok, ik weet het, ben een nerd in dit opzicht. 4 aanslagen voor een plank daar waar er drie voldoende en beter zijn. (en voor het bepalen van haaksheid heb je meetmiddelen)
Meten of iets haaks is na het zagen kan ook zeer eenvoudig met een MFT werkbank. Maar dan moet er wel eerst gezaagd worden alvorens er gemeten kan worden. En daar zit ‘m de handigheid in voor mij.

Daarbij beweer ik niet dat het de beste manier is, maar voor mij wel de enige waar ik best snel veel haakse zaagsnedes kan maken.

Dat 3 aanslagen beter zijn dan 4 ontbreekt mij de logica. Tenzij je er vanuit gaat dat de zaagsnede niet recht is, maar daar is deze setup niet voor bedoeld.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Als je een rechthoek hebt niet helemaal haaks is (een wiebert) en aanlegt tegen vier punten wiebelt het. Je begint in pricipe altijd met iets waarvan je niet weet of het recht/haaks is. Met drie punten niet en heb je een een goede, repeterende, referentie. Twee aanslagen op de lange zijde een op de korte. Je ziet dit bijvoorbeeld ook in de meettechniek of de grafische (zeefdruk).

In de spantechniek (metaal) heb je de 3-2-1 regel. Je legt een blok op op drie punten die een vlak definiëren. Je legt een zijkant aan tegen twee punten, die een 'lijn' definiëren en een aanliggende zijkant op een punt. Je snijrichting is dan naar de 2-1 hoek toe.

Het viel me gewoon op in een filmpje van een bedrijf dat zich met opspannen bezig houdt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.