Wie kent deze zaag en hoe krijg ik zaagblad los ?

zeno

Actieve deelnemer
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen welk type/merk zaag dit is ?

Ik wil daarnaast het cirkelzaagblad loshalen. Aan de buitenkant sleutel 27, aan de andere kant van het zaagblad echter een ronde as waar ik geen sleutel op kan zetten.

Losse poelie met motor onderin het frame die ik misschien kan tegenhouden. Of iets door de gaten van het zaagblad steken , maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Tips en tricks welkom!

Groeten! Zeno
 

Bijlagen

  • 20210604_132935.jpg
    20210604_132935.jpg
    207 KB · Weergaven: 92
  • 20210604_132922.jpg
    20210604_132922.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 93
  • 20210604_132915.jpg
    20210604_132915.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 93
  • 20210604_132908.jpg
    20210604_132908.jpg
    172,9 KB · Weergaven: 94
  • 20210604_132821.jpg
    20210604_132821.jpg
    112,2 KB · Weergaven: 94
  • 20210604_132811.jpg
    20210604_132811.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 92
  • 20210604_132750.jpg
    20210604_132750.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 95

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
draai het blad omhoog en zet er een griptang op of steek een schroevendraaier door 1 van de gaten van het zaagblad

daarna draai je de moer los (waarschijnlijk zit er linkse draad op)
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit type is mij onbekend
daarom tik ik 'van een gezegende leeftijd, maar gemaakt om de eeuwigheid te trotseren'
ben het met @boertje125 eens
maw hoogstwaarschijnlijk linkse draad, waardoor het zaagblad zichzelf vasttrekt wanneer het geklemd geraakt, ipv als een vliegende schotel de lucht in te gaan
als je de as nergens kan blokkeren, dan is een alternatief om een blokje (hard) hout onder het zaagblad te leggen + een tand daarop te laten neerkomen
 

zeno

Actieve deelnemer
dit type is mij onbekend
daarom tik ik 'van een gezegende leeftijd, maar gemaakt om de eeuwigheid te trotseren'
ben het met @boertje125 eens
maw hoogstwaarschijnlijk linkse draad, waardoor het zaagblad zichzelf vasttrekt wanneer het geklemd geraakt, ipv als een vliegende schotel de lucht in te gaan
als je de as nergens kan blokkeren, dan is een alternatief om een blokje (hard) hout onder het zaagblad te leggen + een tand daarop te laten neerkomen
Hardhout onder een tand , Das ook wel een handige tip voor de volgende keer.

mooi gezegd , een gezegende leeftijd maar gemaakt om de eeuwigheid te trotseren.

hij was van de vader van een goede vriend van me. De beste man is helaas overleden vorig jaar. Was altijd in zijn garage aan het klussen. Al het elektrische gereedschap is krachtstroom. En lijkt allemaal voor de eeuwigheid gezegend. Ik.kag mij in ieder geval de gelukkige nieuwe eigenaar van deze machine noemen. Ik weet dat hij hem sowieso al minstens 30 jaar in bezit heeft. Maar dat kan zomaar nog veel langer zijn. :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Bij dit soort zagen is het genoeg als je de bout met de hand vast goed vast draait


je kan hem dan lossen door een tikje op de sleutel te geven. of het zaagblad vast te houden.
en klosje onder de tand kan ook maar die schieten af en toe weg als je toch wat meer kracht moet zetten een griptang is wat dat betreft veiliger
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
538
125
Hmmm, Felder levert motoren waarbij er zowel links als rechtsdraaiende inbusbouten gebruikt worden...dus dat gaat niet altijd op.
Idee is toch dat de moer of bout het bij het starten vaster komt zitten en dus nooit kan lossen, kan me niet voorstellen dat Felder tegen dit principe in bouwt
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het gebruik van linkse draad is tegenwoordig niet meer de enigste oplossing om losgaan te voorkomen.
het zijn juist de moderne duurdere professionele machines die af en toe ook rechtse draad hebben
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
misschien kan ik hier nog iets bijleren

Felder levert motoren waarbij er zowel links als rechtsdraaiende inbusbouten gebruikt worden
dit type bedoel je ?
dienen die om de zaag op de as te klemmen ?
1622818453937.png

Idee is toch dat de moer of bout het bij het starten vaster komt zitten
dat idee had ik ook
wanneer de motor start, geven de zaag + de moer door hun weliswaar gering gewicht een tegendruk
staan ze iets los, dan draaien ze 'achteruit', waardoor de moer zich vaster trekt
in het omgekeerde geval zou de moer van de as draaien
Bij duurdere en professionele machine zitten meestal ook pennen in de flens die door het zaagblad heen gaan.
heb een redelijk dure machine
op de flens zit een pen
die grijpt niet door het zaagblad (asgat 30 mm), maar rechtstreeks in de as

het zijn juist de moderne duurdere professionele machines die af en toe ook rechtse draad hebben
is er een technische reden waarom ze geen linkse draad hebben ?

al bij al, ik vraag dit enkel uit nieuwsgierigheid
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Linkse of rechtse schroefdraad hangt toch ook af van de kant waar de motor zit. Als de motor rechts zit is het linkse draad. Bij de motor links is het rechtse draad. Mijn draaibank waar aan de twee uiteinden draad zit, heeft aan een kant links en aan de andere kant rechts draad.Bij de trapas van een een fiets is het ook aan een kant een linkse bout en de andere kant een rechtse.
Maar bij moderne machines met borgpennen maakt het inderdaad niet meer uit. Mijn Hammer (met motor rechts) heeft rechtse draad.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Door de 2 mee-nemers/pennen in de flens (die bij cirkelzagen ook door de zaag gaan) kan de flens niet bewegen ten opzichte van de as (en kan een normale inbusbout worden gebruikt).

Nieuwere machines moeten een motorrem hebben. Deze motorrem maakt het gebruik van die 2 pennen noodzakelijk. Het "probleem" ontstaat bij het (abrupt)afremmen van de motor. Op dat moment kan de flens zichzelf losdraaien (of wat op hetzelfde neerkomt, het zaagblad kan blijven doordraaien/zagen nadat de machine is uit gezet)
Door de 2 pennen kan dit niet gebeuren.

is er een technische reden waarom ze geen linkse draad hebben ?
Vooral een economische reden denk ik. Het is makkelijker/goedkoper en met de 2 pennen vervalt de absolute noodzaak van de linkse draad.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
@vandikte
dank voor de foto

ik zie 2 ringen mét een moer, en 2 zonder
zijn dit 2 sets ?

is dit een tekening van een groevenfrees ?
bevat dat een raadgeving / gebruiksaanwijzing ?
(ik heb een groevenfrees om op mijn zaagas te plaatsen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.