Wie kan mij adviseren over deze zaagbladen van DeWalt/HBM?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Beste mensen,
Zojuist een aanbieding van HBM in de mailbox voor drie DeWalt zaagbladen.
Het lijkt mij een leuke aanbieding, maar kun je met 24 tanden splintervrij zagen? Ik doe geen grof werk. Er moet steeds "fijn" gezaagd worden.
De link naar al dit moois:
Graag jullie ongezouten mening, want ik heb gemerkt dat ik zelf te weinig van zaagbladen af weet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Werk je vooral met massief hout of vooral plaatmateriaal? Zelf koop ik nieuw alleen maar 24 tands bladen. Wat ik aan plaatmateriaal doe is meestal niet kritisch. Ik heb echter ook een collectie 43 en 48 tands bladen, die ik ook gebruik om massief hout te zagen. Ik zie weinig verschil in zaagsnede, maar de bladen met meer tanden vervuilen aanmerkelijk sneller naar mijn idee. Ik gebruik de bladen zowel voor schulpen als afkorten .
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
ik heb een Dewalt 745 tafelzaag gehad met daarbij 2 Dewalt zaagbladen: 1x48 tanden en 1x24 tanden. Zoals ik het heb geleerd: de 24 tanden voor schulpen en de 48 tanden voor afkorten en plaatmateriaal: gaf in beide gevallen een net zaagresultaat. In het geval van grof op maat zagen (opdelen) gebruikte ik het 24 tands blad voor beide. Omdat ik daarna nog verdere bewerkingen aan het hout moest doen was dat prima. Gaat met de zaagbladen van Ecotools ook goed. Scherp/goed geslepen is belangrijker dan het naamplaatje. 't is maar net hoe hoog je de lat legt qua resultaat.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
De info van de leverancier zegt imo genoeg. Construction, nailproof, grof hout... Zulke bladen zou ik gebruiken in een bouwzaag waar je brandhout mee zaagt, maar aangezien je zelf al aangeeft dat je een fijne afwerking verwacht... Dan zou ik eerder 60€ spenderen aan een zaagblad met de juiste specificaties ipv aan drie van deze bladen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dankjewel voor de reacties. Dan ga ik er niet op in en koop ik tzt betere bladen. Voorlopig kan ik nog even vooruit met wat er op de machine zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.