Wie herkent dit hout?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.271
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zwart en geel contrast in inlands hout kan met gerookt robinia (of gouden regen, maar dan moet je wel een machtige stam zien te vinden).
Neem wel vers robinia, gedroogd robinia wordt bij mij meestel vaag donker groen met geel. Weten je klanten hoe iepenhout er uit ziet? Dan kan misschien ook, en is vaak wel in maat 'tafelblad' beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou ook zeker Iepen overwegen qua contrast en tekening.
Robinia is wel beschikbaar maar erg instabiel.

Die gele kleur op de foto komt vooral de lage kleurtemperatuur van de lampen i.r.t. de hoge kleurtemperatuur van het licht dat door de ramen komt.
Daardoor lijkt de tafel gelig en buiten blauwig.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen cracktor,

De afbeelding hierboven is suar hout, wordt ook acacia genoemd en zelfs verkocht als 'teak' hout. zoek maar het 1 en ander op google met de zoektermen suar live edge/teak live edge of acacia live edge. komt allemaal op het zelfde neer. Het is goed te verkrijgen, ook breedtes tot 140 zijn veel voorkomend. Het hout komt uit indonesie en tailand Wij krijgen dit vaak aangeboden via groothandels/houthandels vanuit deze landen.

Het hout Moet bewerkt geëxporteerd worden en wordt dus ook als geschaafd/geschuurd hier naar toe gestuurd. afnames gaat vaak per container of halve container. Er zijn wel veel verkopers in nederland die dit verkopen. veelal woonwinkels en nauwelijks houtbewerkers of houthandels die het verkopen.

Het heeft vaak ontzettend brede jaarringen, onderkanten van de bladen worden vaak zwart geschilderd afgeleverd omdat dat de slechte kant is met veel vulmiddelen of kruislings schroeven om scheuren bij elkaar te houden. Dus goed opletten bij inkoop en wederverkoop!

Leuke klant met de bijpassende wensen!! Met de juiste handen en technieken kan het ontzettend mooi en uniek worden en is het niet meer te vergelijken met de 99% soortgelijke tafels die geïmporteerd worden.

mvg wilco

aanvulling; Google eens op monkey pod live edge ! hier ga je dezelfde resultaten vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wilco,

Ik zou gaan voor noten, Is de tafel ook bijzonder fraai met de lamp uit :cool:.

Ik vraag me af waarom je zo weinig acacia hout ziet. vooral gezaagd komt het maar af en toe voor.
Zelf ben ik echt wel fan van dit hout.

De tafel zou ik maken met de nog "wilde " zijkant. Dit geeft het nog meer een natuurlijk karakter dan wanneer hij recht wordt gezaagd.

Ik moet snel een keer bij jullie langs om jullie kunstwerken te bewonderen.

Groet Edwin
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Dat word toch accacia denk ik! Ga het iig voorstellen aan de klant. Sonokling oftewel palisander is een beetje te duur. Dat kost namelijk €6400 de M3 ex btw.. Kom je met een tafelblad van 2,5 x 1 meter over de €1000,- en dan heb ik nog niets gedaan of verdient. Is ook niet het soort werk wat ik aan klanten aanbied, het mag best iets kosten maar dit vind ik zelf ook teveel van het goede.
Wat ik over accacia lees klinkt goed, het is hard, ook veel kleurverschil spint/kernhout en het tropisch hardhout blijft in het regenwoud :)
Hardenzachthout verkoopt het, onderaan de pagina, voor €950 de M3. Denk dat ik er nog wat metaal, opgelost in azijn, overheen doe om er meer zwarte strepen in te krijgen (metaal en looizuur gaat reageren en dan word het zwart)
Nu eerst de klant overtuigen! Thx voor alle tips.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.271
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Weet jij zeker dat tropisch acacia ook met ijzer reageert? Ik namelijk niet, alleen dat de robinia pseudoacacia, in de volksmond de 'valse acacia' of zelfs, nog erger, alleen 'acacia' genoemd, dat doet. Maar dat is héél ander hout.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Weet jij zeker dat tropisch acacia ook met ijzer reageert? Ik namelijk niet, alleen dat de robinia pseudoacacia, in de volksmond de 'valse acacia' of zelfs, nog erger, alleen 'acacia' genoemd, dat doet. Maar dat is héél ander hout.

haha echt waar? Dat laatste wilde ik wel aanbieden..
edit: dat is ook waar ik naar op zoek ben; harde, bijzonder getekende houtsoort uit Europa..
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.203
367
Etten-Leur
Hoi,

ik dacht nog aan kersen of olijfhout voor het tafelblad. Het kersen kan mooi rood gaan kleuren, de tekening van olijf is best ruig.

bij Iepen uitkijken voor boktor en schimmel, verder is het prachtig stevig hout. Ik maar er nu een fors beeld mee.


grtz Hans
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Thx voor alle tips. Heb samen met de klant even alles doorgenomen en uitgelegd, en iepen hout aangeraden. Vooral omdat die in bredere delen beschikbaar is. .
Nou kan ik naar de fijnhout gaan, maar zou liever ergens anders een iets grotere hoeveelheid kopen voor een voordeligere prijs. Iemand tips?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.203
367
Etten-Leur
Bij de houthandel in Loenen ervoor waken dat je geen hout met schimmel krijgt dus wel even met een krabbertje het kale hout tevoorschijn halen (hier spreekt enige ervaring uit :))
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Heb het van 2 delen gewaterd iepen gemaakt, staat nu in de epoxy coating.
Heb ze helemaal vlak gekregen voor het verlijmen maar zit nu wel een lekkere kromming in.
Wil dat oplossen met een stalen koker waar slobgaten in zitten. Die lopen dan onder de hele breedte van het blad door waardoor het blad strak recht blijft.
id9a1c.png

(blijkbaar een hele grote foto van ruk kwaliteit, sorry!)
 
P

Pel

Guest
Heb je dit d.m.v. twee brede planken tegen elkaar gelijmd, ik ben bang dat het gaat krom trekken of scheuren? ik hoop dat de stalen kokers die je eronder wilt zetten het houden? de kokers zelf zullen het wel houden maar de schroeven, omdat het gewaterd iepen is kan het misschien meevallen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Rondom in d epoxy ja ;)

En uiteindelijk zal het door de epoxy redelijk vormvast worden, weinig gaan werken enzo.. Maar dat risico wil je niet lopen met zo veel massief hout, dus vandaar de 'rekeindes'van stalen koker.
Dat van die schroeven is volgens mij als het hout gaat werken dat het de schroeven lostrekt/of het hout scheurt. Dat wil je natuurlijk niet, vandaar de slobgaten.
 
P

Pel

Guest
Dat heb je goed gedaan door er slobgaten in te boren, als het gaat werken dat dan die mogelijkheid er is, zeer mooi getekend tafelblad.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.