Wie herkend dit gereedschap en weet waar het voor gebruikt werd ?

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Wie herkend dit gereedschap en weet waar het voor gebruikt werd , wordt ?
Ik weet ook niet of het iets met hout te maken heeft, het komt van een kwekerij, sierteelt, maar daar kom je ook ander gereedschap tegen uiteraard.
bvd, ik ben benieuwd.

IMG_1802.JPG.

IMG_1803.JPG

En nog wat er bij voor het maatgevoel, dat is bij zoiets als dit wel zo handig

IMG_1805.JPG

Ik heb het al in www zoekmachines geprobeerd maar helaas.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Ja, dat heb ik al vaker gehoord, maar daar is-ie toch veel te groot voor ?
( maar, dat is niet mijn vakgebied )
En scherp is-ie ook niet maar dat kan anders zijn geweest natuurlijk.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Wat is dat ding rechtsonder met die 2 gaten?

:geek:
Het heeft wel iets weg van een yarri kanna,een aparte Japanse schaaf.dat langwerpige gereedschap bedoel ik.
Of een azebiki,een Japanse zaag zonder tandjes.let wel,dit is met de nodige fantasie.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik denk dat het een mes is om vroeger de stopverf te verwijderen als (kapotte) ruiten vervangen moesten worden i in de kwekerij.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Als je het echt wilt weten moet het even op reddit zetten (wil ik ook best voor je doen), daar is een aparte subreddit voor dit soort vragen. Pas op, als je gaat lezen daar ben je zo een paar uur verder :p 'What is this thing'
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Het verdwijnen van het cassettebandje heeft bijna gezorgd dat de merel is uitgestorven, hele generaties van die vogels stoffeerden namelijk hun nesten met het materiaal uit weggegooide kapotte bandjes....:)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
213
49
Grönnen
Dank allen, ik was dit even uit het oog verloren, dan wel geen tijd cq prioriteit.
Ik denk dat het een mes is om vroeger de stopverf te verwijderen als (kapotte) ruiten vervangen moesten worden i in de kwekerij.
Dat vermoedde ik ook, daar gebruik ik 'm ook voor, maar ik had eigenlijk geen idee of het daar ook voor bedoeld was.
Ik heb nog even een andere foto gemaakt die duidelijk laat zien dat er op geslagen is, ik gebruik er nu een kleine facom hamer bij, perfect, mooie combi van oud en nieuw.

IMG_1839.JPG

En dan gebruik ik er ook een (oude) beitel bij die ik een beetje "bij"geslepen heb, de zijkanten scherp gemaakt, tesamen krijg ik die stopverf er dan wel uit na veel getik en gepeuter, oude stalen kozijntjes in mijn geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.