werkwijze kozijn in houten SLS wanden met rabat???

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een grote eiken schuur en de wanden worden uit SLS hout gemaakt. Aan de buitenkant komt binnenkort damp open folie, latten en vervolgens zweeds rabat op. Ik ben nu op het moment aangekomen waarin ik de houten raamwerken moet maken die ik in de wand ga plaatsen waar het kozijn in moet komen.
Echter weet ik niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Kozijn heb ik nog niet en weet nog niet zo goed welke ik wil hebben. Het liefst iets "standaards" maar dat is lastig.

Het raamwerk is opzich niet zo moeilijk, maar:
- Ga ik het kozijn strak in het SLS raamwerk zetten en zet ik de planken die over het kopse rabat vallen tegen het kozijn, of zet ik deze planken er eerst in, om vervolgens het kozijn hier strak in te zetten?
- Of heeft er iemand nog een beter suggestie met evt een voorbeeld. Ik kon maar weinig terugvinden met de zoekfunctie.

Hieronder het SLS frame waar op een paar plekken ramen in moeten komen.

IMG_8381.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de dichtheid + de esthetica valt het rabat best over het kozijn
kies eerst de kozijnen, en kijk hoe je die inwerkt
als je eerst het raamwerk zet, en nadien de kozijnen kiest, worden de kozijnen maatwerk, dus meerkost
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
voor de dichtheid + de esthetica valt het rabat best over het kozijn
kies eerst de kozijnen, en kijk hoe je die inwerkt
als je eerst het raamwerk zet, en nadien de kozijnen kiest, worden de kozijnen maatwerk, dus meerkost
Heb je een voorbeeld van wat je bedoeld?
Het mogen standaard uizetramen worden van +/- 120x80. Maar ik kom maar weinig "standaard" kozijnen tegen.

Hieronder is wat ik bedoel. Bedoel jij hetzelfde?

kozijn_rabat.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het mogen standaard uizetramen worden van +/- 120x80. Maar ik kom maar weinig "standaard" kozijnen tegen.
tja, terminologie vl <> nl . . .
bij ons koop je een raam als geheel
daarmee bedoel ik een buitenkader met vast glas daar in, of een buitenkader met daarin een vleugel die open kan
dat buitenkader noemen jullie kozijn, denk ik
voor buitenkader hebben we nog andere namen, maar daarover gaat het hier niet
ik veronderstel dat je met 'standaard' kant&klaar bedoelt
op welke maten bij jullie beschikbaar zijn, heb ik geen zicht
koop in ieder geval je ramen vooraleer je de betimmering waarin ze moeten komen, maakt

Hieronder is wat ik bedoel. Bedoel jij hetzelfde?
denk van wel
in ieder geval mag er geen kier tussen kozijn en buitenhout zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.