Werktafel maken met pallet-hout

TimoT

Nieuw lid
9 mei 2022
6
1
Spijkenisse
Beste leden,

Omdat ik nieuw ben in de houtwereld en er toevallig een stapel pallets in onze tuin lag, heb ik die stapel pallets omgezet in een flinke stapel planken om er een werkbank mee te maken. Ik wil een werkbank maken zoals in onderstaande youtube video:

Hebben jullie tips over hoe ik dit kan klaarspelen? Ik heb slechts een decoupeerzaag, ik neem aan dat ik een ‘’planer’’ nodig heb om het hout te verwerken, ook een schuurmachine en grote klemmen zullen nodig zijn. Verder heb ik mijn oog op een tafelzaag, het liefst wil ik die verwerken in de werktafel. Zijn er verder objecten die ik nodig zal hebben? Hebben jullie tips? Of zijn er toevallig mensen die het leuk vinden om dit samen te bouwen?

Ik hoor het graag,

Met vriendelijke groet,
Timo

TimoT

Nieuw lid
9 mei 2022
6
1
Spijkenisse
Onderstaand het materiaal waar ik mee zal proberen te werken

Bijlagen

• IMG_20220509_141943.jpg
    IMG_20220509_141943.jpg
    194,2 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20220509_174733.jpg
    IMG_20220509_174733.jpg
    187,4 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20220509_174741.jpg
    IMG_20220509_174741.jpg
    153 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Verder heb ik mijn oog op een tafelzaag, het liefst wil ik die verwerken in de werktafel.
de tafelzaag & de werktafel
lijkt op het raadsel van de kip & het ei

om rechte planken te krijgen is een tafelzaag wel aangeraden
ik denk dat pijpklemmen het goedkoopste type zijn
naast de prijs is het voordeel dat je om breder te gaan enkel langere pijpen nodig hebt
wie handig is, kan met de schaaf vlakken
anders een excenterschuurmasjientje van 100 euro
een bandschuurmachine met schuurraam is luxe

J

j1eke

Guest
Een vandiktebank ga je zeker nodig hebben inderdaad, om het hout van gelijke dikte en glad te maken. Niet al het hout hoeft perfect vlak te kunnen liggen, dat trek je bij het lijmen wel tegen elkaar. Wel moet je met de vandiktebank overal van gelijke dikte maken, anders is verlijmen onmogelijk. Ook kun je met de vandiktebank verlijmde delen weer vlakken, zodat je bij een laatste lijmronde alleen drie(?) delen hoeft te verlijmen. Op die manier hoef je maar 2 lijmnaden netjes te krijgen, zoveel mogelijk tijdens het verlijmen en de rest daarna.
Een schaaf is ook erg praktisch om te hebben. Daarmee kun je zorgen dat verlijmde delen netjes op elkaar aansluiten en het laatste stukje vlakken na de laatste verlijming. Dat hoeft niet een grote uitgave te zijn, gewoon even Marktplaats in de gaten houden voor een nummer 4 of 5 schaaf bijvoorbeeld die je eventueel wat moet opknappen (dat is vaak in een avondje wel gebeurd).
Ook is het wel heel erg handig als je minstens 1, maar liefst 2, rechte en parallelle kanten aan het hout kunt maken. Een zaagtafel is daarbij erg praktisch.
Een metaaldetector is ook handig om erbij te hebben, dat gaat je zeker een set schaafbeitels voor de vandiktebank schelen waarschijnlijk.
Dan moet je nog iets hebben om de uiteinden van het hout haaks te kunnen afzagen en het blad uiteindelijk netjes recht te zagen. Het afkorten kan met een afkortzaag of een cirkelzaag, of met een slede op de tafelzaag. Het blad netjes recht maken kan met een handzaag en schaaf en schuurmachine, of met een cirkel- of invalzaag, of met een bovenfrees.
Verder inderdaad klemmen en nog meer klemmen en veel lijm.
Een vlakke werkplek zou alles wel vergemakkelijken. Als je helemaal geen werkbank hebt zou ik even een oude tafel of binnendeur op Marktplaats zoeken en daar zolang op werken.
En dan nog het belangrijkste, heel veel geduld. Een blad opbouwen uit zoveel smalle delen vergt gewoon heel veel handelingen.
Voor tips over specifieke stappen ben je op dit forum aan het goeie adres, er is altijd wel iemand die wil helpen.
Ik zou als ik jou was gewoon eens beginnen en als je iets nodig hebt dat weer uitzoeken. Probeer eerst eens een kleinere verlijming voordat je probeert meteen een volle 30cm te verlijmen. Alles schuift lang elkaar met lijm erop. Als je een systeempje hebt voor elke stap kun je gaan opschalen.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Op zich lukt het wel zonder vlak/vandiktebank hoor. Deze tafel heb ik gemaakt toen ik dit toestel nog niet had:

mjisUuv0.jpeg

Gewoon reepjes zagen uit de palletplanken met de tafelzaag, reepjes 90° kantelen en alles verlijmen. Ik schaafde telkens 1 vlakke kant met de handschaaf, verlijmde dit, wachtte tot de lijm droog was, en schaafde dan zowel de rand van het verlijmd geheel als de nieuwe losse plankjes, om zo telkens een rij toe te gaan voegen (in wildverband). Duurt uiteraard wat langer, maar alles ineens verlijmen lukt toch niet goed omdat er dan teveel gaat verschuiven.

In jouw geval zaag je best bredere repen, zodat je een dik werkblad krijgt.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Klemmen zijn niet noodzakelijk. Je kunt ook de te lijmen delen opsluiten tussen vastgezette balken en met wiggen op spanning zetten (dus klemmen). Als je dat op een vlakke ondergrond doet die niet erg lijmgevoelig is (melamineplaat! of flink in de olie gezette MDF of zo) en de delen goed aanklopt, dan heb je na verlijming al één zijde behoorlijk vlak. D'r is een YouTuber die dat altijd zo doet met gerecycled materiaal. Ik probeer dat nog even op te snorren...

Gevonden: Epic Upcycling

Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Op zich lukt het wel zonder vlak/vandiktebank hoor. Deze tafel heb ik gemaakt toen ik dit toestel nog niet had:

Bekijk bijlage 119164

Gewoon reepjes zagen uit de palletplanken met de tafelzaag, reepjes 90° kantelen en alles verlijmen. Ik schaafde telkens 1 vlakke kant met de handschaaf, verlijmde dit, wachtte tot de lijm droog was, en schaafde dan zowel de rand van het verlijmd geheel als de nieuwe losse plankjes, om zo telkens een rij toe te gaan voegen (in wildverband). Duurt uiteraard wat langer, maar alles ineens verlijmen lukt toch niet goed omdat er dan teveel gaat verschuiven.

Met deze methode kan je ook de Paul Sellers plywood workbench maken, maar dan met stroken pallet hout.
Met de hand vlak schaven is sowieso handig om te kunnen. Ik heb zelf geen vlakvandiktebank. Maar dit project vraagt zonder VVD inderdaad wel wat geduld...

• Leuk
Waarderingen: BossyRangs

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klemmen zijn niet noodzakelijk. Je kunt ook de te lijmen delen opsluiten tussen vastgezette balken en met wiggen op spanning zetten (dus klemmen). Als je dat op een vlakke ondergrond doet die niet erg lijmgevoelig is (melamineplaat! of flink in de olie gezette pdf of zo) en de delen goed aanklopt, dan heb je na verlijming al één zijde behoorlijk vlak. D'r is een YouTuber die dat altijd zo doet met gerecycled materiaal. Ik probeer dat nog even op te snorren...

Gevonden: Epic Upcycling
Klopt, zo doe ik het ook vaak.

En voor je frame, dit kun je uiteraard gewoon schroeven, al dan niet verzonken. Mocht je ervoor kiezen pen-en-gat verbindingen te gebruiken + eventueel lijm, is een grote spanband (of twee) ook heel praktisch om alle verbindingen aan te drukken, dit werkt wel alleen als je relatief nauwkeurig hebt gewerkt en de boel bij aandrukken haaks staat of met blokken hout haaks gehouden wordt. Het is veel goedkoper dan grote/lange lijmklemmen in ieder geval. Doe wel even iets op de hoeken zodat je de band niet het (zachte) hout in trekt.

Pallets bevatten soms stiekem nog heel mooi hout, maar het is vrijwel uitsluitend zacht (vuren/douglas etc). Het verdient aanbeveling een tientje ofzo te investeren in een metaaldetector (zéker als je de planken machinaal gaat bewerken) en het kan inderdaad zonder zaagtafel/vlakbank, je bent gewoon wat langer bezig :). Zorg dat je in ieder geval een blokhaak hebt om zaken op haaksheid te controleren.

Indien je de poten gaat maken door midden van verlijmen (uit planken of balken) kun je de gaten heel makkelijk maken door ze gewoon niet te maken :) met andere woorden, je lijmt twee planken op elkaar met ertussen twee aparte secties, zodat een gat ontstaat. Zorg dat de pen niet meer dan een derde van de breedte van de ontvanger inneemt, is mijn duimregel.

• Leuk
Waarderingen: mink

TimoT

Nieuw lid
9 mei 2022
6
1
Spijkenisse

Bekijk bijlage 119164

Maar wat doe je dan met gebogen hout? Ik ga mijn tafelzaag komende week pas kopen hoor, maar ik zie nu al dat als ik twee planken pallethout aan mekaar wil lijmen, er een klein gaatje tussen zit (door de buiging van het hout). Hoe los ik dat op zonder vlak vandiktebank?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Maar wat doe je dan met gebogen hout? Ik ga mijn tafelzaag komende week pas kopen hoor, maar ik zie nu al dat als ik twee planken pallethout aan mekaar wil lijmen, er een klein gaatje tussen zit (door de buiging van het hout). Hoe los ik dat op zonder vlak vandiktebank?
Met een goeie ouwe handschaaf :D. Je zit redelijk centraal in een drukbewoond gebied, het moet gek lopen als je voor een één, twee tientjes niet een goeie schaaf kunt vinden. Ik wil je er ook wel eentje doneren maar ik woon 200+ km verderop.

TimoT

Nieuw lid
9 mei 2022
6
1
Spijkenisse
Met een goeie ouwe handschaaf :D. Je zit redelijk centraal in een drukbewoond gebied, het moet gek lopen als je voor een één, twee tientjes niet een goeie schaaf kunt vinden. Ik wil je er ook wel eentje doneren maar ik woon 200+ km verderop.
Kan je een linkje sturen van een voorbeeld? Als ik het Google, dan komen meerdere producten naar boven. Wat doet het precies?

Op Engelstalige woodworking sites kom ik slechts de opties tegen om een jointer te kopen, is dit de niet-machinale versie daarvan?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar wat doe je dan met gebogen hout? Ik ga mijn tafelzaag komende week pas kopen hoor, maar ik zie nu al dat als ik twee planken pallethout aan mekaar wil lijmen, er een klein gaatje tussen zit (door de buiging van het hout).
een klein gaatje kan je recht klemmen
is het een groot gaatje, dan kan je de plank samen met een rechte plank door de zaag voeren
uiteinden van de holle kant tegen de rechte plank
je kan vooraan + achteraan een plaatje zetten met 1 schroef in de gebogen plank + 1 schroef in de rechte plank
is de plank scheluw, dan zou ik er brandhout van maken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Trigger helemaal mee eens. Of je dit als beginnend houtbewerker zo voor elkaar krijgt weet ik niet. Is hij in staat om een handschaaf te slijpen? Heeft hij slijpgereedschap. Etc. etc.
Laat je niet tegenhouden door deze mededeling. Gewoon beginnen af en toe even hier om hulp vragen.
Je leert het meeste van je eigen fouten.
Je kunt ook klemmen met draaideinden. Nadat het hout vlak en recht is boor je om de 30 cm gaten waar de draaieinden door kunnen. Zware carrosserieringen en moeren gebruiken om het hout te klemmen. Hierna moet je het blad vlakken. Met een schaaf, schuurmachine of een frees. Dan plak je houten planken aan de twee kanten waar je de draaieinden ziet. Nu heb je een optisch mooi blad.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Of deze, Paul Sellers is altijd heel compleet. Meestal speel ik ze op 1.25x de snelheid ;)

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Ik ga er even vanuit dat je met gebogen bedoelt dat als je plank plat ligt, de uiteinden naar boven of beneden wijzen. Dat krijg je er uit door samen met andere planken te klemmen, als de buiging niet te uitgesproken is. In het ander geval halveer je best de plank, om de 2 kortere stukken alsnog te verwerken in je werkblad. Maar zoals Trigger al zei, de grootste defecten krijg je er wel uit met een handschaaf.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.045
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220516_093142.jpg

20220516_093136.jpg

20220516_092948.jpg

Het is een oudje, maar ik heb de zool een beetje gevlakt, alles licht geschuurd, een nieuwe laag lijnolie erop en het beiteltje even langs een schuurpapier gehaald. Je kan jezelf er niet mee scheren en je zal er geen prijzen mee winnen maar je kunt er wel gewoon mee schaven :).

Ik kan hem tegen verzendkosten naar je opsturen of je komt langs in Emmen en dan leer ik je wat ik ervan weet (maar er zijn veel meer ervaren stofsnuivers op dit forum met jaren(decennia)lange ervaring met handbewerking, dus raadpleeg die zeker óók even).

Laatst bewerkt:

TimoT

Nieuw lid
9 mei 2022
6
1
Spijkenisse
Bekijk bijlage 119292

Bekijk bijlage 119294

Bekijk bijlage 119295

Het is een oudje, maar ik heb de zool een beetje gevlakt, alles licht geschuurd, een nieuwe laag lijnolie erop en het beiteltje even langs een schuurpapier gehaald. Je kan jezelf er niet mee scheren en je zal er geen prijzen mee winnen maar je kunt er wel gewoon mee schaven :).

Ik kan hem tegen verzendkosten naar je opsturen of je komt langs in Emmen en dan leer ik je wat ik ervan weet (maar er zijn veel meer ervaren stofsnuivers op dit forum met jaren(decennia)lange ervaring met handbewerking, dus raadpleeg die zeker óók even).
Dank voor het vriendelijke aanbod. Emmen is wel heel ver voor mij, maar het aanbod met verzendkosten neem ik graag aan. Kunnen we dat via privé berichten regelen? Ik ga straks mijn eerste 2 planken aan elkaar vastmaken dmv klemmen + lijm. Op hoop van zegen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.