Werkplaatskachel

Elly

Nieuw lid
1 jan 2016
1
0
Wie heeft er ervaring met de houtkachels van woodburner. Wat is een goede kachel voor ca 70 m2. (3,5 m hoog) We gaan een werkplaats bouwen en zijn ons aan het oriënteren op wat voor verwarming we moeten kiezen.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal

Via de search kan je nog wel meer nuttige topics vinden welke zullen helpen.

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
86
20
Wijk bij Duurstede
Niet voldoende voor 70m2, maar wilde deze niet aan jullie onthouden.

Ik heb deze op mijn verlanglijstje staan voor in de schuur: Cub CB-1008

Compact, voldoende voor mijn ruimte, kan aan de muur bevestigd worden..

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
De oppervlakte van de werkplaats zegt helemaal niets over het benodigde vermogen. Is het een oude, tochtige schuur die af en toe verwarmd wordt, of een goed geïsoleerde nieuwbouw die permanent op 15° blijft.
Als het een nieuwbouw betreft, kan je op vrij eenvoudige wijze een warmteverlies berekening (laten) maken. Dan heb je een iets waar je mee aan de slag kan. Dan hangt het er ook nog van af of er permanent verwarmd wordt, of occasioneel. Wil je op korte tijd een koude werkplaats warm krijgen heb je flink meer vermogen nodig dan om ze permanent warm te houden.

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Een houtkachel voor je werkplaats, wat mooi als dat kan! Een dikke Barbas (Rosolo?) van de marktplaats zou ik proberen, made in Brabant.

Groot omdat het 70 kuub is en te snel opwarmen niet bestaat. En zodat er veel houtafval inpast zonder zagen. Je ruimte is hoog, wellicht ventilator om te zorgen dat het niet alleen boven 2m lekker warm wordt.

Warmteafdracht van de kachel en pijp (ook trek) natuurlijk belangrijk. En hij moet wat briketten aankunnen voor langduriger verwarming.

En een hele mooie natuurlijk! Je moet er namelijk jarenlang tegenaan kijken. Vuur goed zichtbaar uit werkplaats (dicht=zonde vind ik). Als je er een fluitketel/pannetje op kan zetten, ook dikke plus :D

Er is zoveel meer dan alleen verwarmingscapasiteit ;)

Succes!

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.