Prachtige trap geworden, kun je wat meer vertellen hoe je de trapbomen uitgefreesd hebt?
Voor het uitfrezen maak ik een simpele mal waar de voet van de bovenfrais doorloopt. Op foto 5 kun je de mal zien staan ,helemaal achter in de werkplaats links op de foto, je ziet ook de aanslag voor de schuinte er nog op zitten.
Aan deze mal kun je (aan de onderzijde) op schuinte een aanslag schroeven en ik gebruik dan 2 lijmklemmen om het geheel tijdens het fraisen op zijn plaats te houden.
Naargelang de dikte van de treden en stootborden in combinatie met de maat van je fraisbeitel maak je de opening in de mal.
Ik heb hier de mal beter op foto.
B.v. bij stootborden van 12mm dik en een fraisje van 10mm maak je de opening in de mal exact de maat van de voet van de frais +2mm.
Als je geregeld een trap wil maken kun je ook 2 metalen hoeklijnen 70cm lang doormiddel van 2 draadeinden op de beide uiteinden aan elkaar bevestigen.
Bij het bevestigen gebruik je per draadeind 4 moeren 2 tussenin en 2 aan de buitenzijde.
Op deze manier kun je de opening waar de bovenfrais-voet doorloopt makkelijk en heel precies groter of kleiner maken.