Werkplaats inrichten binnen 25 meter bewoning, mag dat?

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ik ben op dit moment bezig een plek te zoeken voor een werkplaats. Hierbij ben ik uiteindelijk uitgekomen op een garagebox in s-Gravenzande aan de N211. Nu is het echter zo dat ongeveer 25~ meter van de garageboxen een woonwijk loopt, hiertussen staat tevens nog een gebouw echter lijkt het mij sterk als dat voor minder geluidshinder zorgt. 25~ naar de andere kant, dus 50~ van de huizen staat tevens een meubelmakerij.

Ik vindt het niet erg om voornamelijk handgereedschap te gebruiken, echter wil ik wel een vandiktebank kwijt kunnen. Hierbij uitgaande dat met de roldeur dicht de meeste herrie door het beton wordt opgevangen. Nu zijn er natuurlijk ook wensen voor ander elektrisch gereedschap zoals een zaagtafel en bovrnfrees, maar daar kan ik ook prima zonder mee. Hierbij komt stof ophoping in de lucht ook bij kijken.

Ik vroeg mij af of het reëel is om in deze situatie een vandiktebank te gebruiken zonder geluidsoverlast te veroorzaken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zeker, wie houd je tegen als je normaal in je schuurtje van je tussenwoning wat planken op dikte brengt?

Het zit ‘m denk ik vooral in hoe lang en hoe vaak je dat gaat doen maar met de deur dicht (of open) lijkt het me geen probleem. Je zult het misschien op 25m wel horen maar of het storend is is dan een tweede.

Zelf zou ik er misschien niet eens bij hebben stilgestaan.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Het is echter geen schuurtje in de buurt, moet wel 20 minuten op de fiets om er te komen. Wacht nog eventjes af wat de verhuurder zegt aangezien die op vakantie is, de makelaar ziet verder geen problemen maar het is even wachten.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als het niet bedrijfsmatig is kan er veel. Bedrijfsmatig moet je aan alle voorschriften voldoen en moet het in het bestemmingsplan passen.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Bedankt heren, het is inderdaad hobbymatig, zo af en toe iets wat sporadisch verkocht wordt maar voornamelijk voor mezelf.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Oorkappen en een goede afzuiging lijken mij vanzelfsprekend. Als het dan galmt is dan ook niet echt boeiend. Isoleren lijkt mij niet wenselijk aangezien het om een huurovereenkomst gaat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Als je onder de 55 decibel (op gevel waarop geluid 'terechtkomt') blijft en de 'overlast' enkel binnen de gangbare uren veroorzaakt (dus niet tussen zeg 22 en 7 uur), zit je goed als privépersoon, denk ik.
BTW: Een VVD met spiraalmesjes is een stuk stiller dan eentje met traditionele messen.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Oké duidelijk, zie even niet duidelijk waar ik die spiraalmessen makkelijk vandaan kan halen. Neem aan dat je daar zo'n carbide beitelblok voor in de vlak of vandiktebank moet installeren.

Scheelt inderdaad een hoop decibel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Niet om het één of ander, maar als jij je werkplaatsje daar hebt ingericht met al je mooie machines, dan typ ik het adres even in mijn navigatie in en dan kan ik de machines zo ophalen ;)

Met andere woorden, ik zou de luchtfoto verwijderen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben voornemens mijn VVD straks op een rubberen ondergrond te zetten maar momenteel staat hij op de betonnen vloer. Zelfs met alle deuren en ramen dicht is hij een blok verder nog wel te horen helaas. Ik ben dus erg bewust op de momenten die ik kies om te vlakken en als ik dit bedrijfsmatig zou gaan doen had ik ruzie met de buren denk ik.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Inmiddels een beslissing genomen, vlak-vandiktebank gaat het niet worden. Wordt even lief naar Rick van Massave kijken. 🤫
Als je incidenteel iets wilt vlakken / schaven mag je mij ook wel een privé berichtje sturen hoor, scheelt een heel stuk fietsen (naar Rick in Zwolle).

Een hele parketvloer ofzo vind ik te gek worden, maar een keertje iemand van het forum helpen is wel leuk en volgens mij woon je vlakbij.

(Overigens ook gewoon binnen een woonwijk, dus moeten we wel voor 21 uur klaar zijn)
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Toch iets verder gekeken, makita 2012nb, 83db. Zou op 25 meter zo'n 55db zijn, kan echter tussen de 62-41db liggen afhankelijk van de afstand makita gebruikt heeft voor de meting.

Even een paar nachten over nadenken aangezien het ook weer zonde is om het voor niets aan te schaffen. Wellicht toch een grotere machine met zo'n helical spiraal-mes messenblock aangezien die lunchtrommels lawaaimakende motors hebben.

@JochemK z'n aanbod kan ik trouwens ook waarderen.

Edit:
Net teruggebeld en op bezichtiging geweest op een andere locatie. Zolang er geen constant geluidsoverlast gemaakt wordt mogen de vlak en vandiktebank er gewoon komen. Zagen en timmeren is verder geen probleem. Afzuiging moet wel even geregeld worden aangezien het een afgesloten ruimte is.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
En kijk ook even goed naar je verzekeringspolis. "Mijn" gereedschap in "onze" garage valt onder de inboedel verzekering van het huis.
Hoewel ik niet verwacht om in geval van diefstal genoeg te krijgen om alles te vervangen, krijg ik nog wel iets.
Bij een gehuurde garagebox kan dat wel eens anders liggen, zeker als deze een beetje uit het zicht ligt.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Zeker een dingetje, verwacht dat het sowieso een maand of twee duurt voordat de machines arriveren dus genoeg tijd om dat uit te vogelen.

Nog even een goed overwogen keuze maken voor de vlak vandiktebank. De metabo hc260 c komt niet al te best uit de verf om het zo maar te zeggen en de record pt107 bij baptist vandaan is niet echt lollig om omhoog te tillen. Wellicht wordt het toch een lunchbox vandiktebank met een losse vlakbank, eigenlijk ook wel beter.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een beetje een antwoord terzijde. Ik waardeer je zorg voor de omgeving. Je bent denk ik wel de enige. Achter mijn huis heb ik een hobby werkplaats met veel herriespul. Als ik zaag of zo, hou ik de deur dicht. Dat scheelt een hoop. Geen klachten over.
In de buurt: een buurman met herrie kippen. Een achterbuurman die zijn schreeuwend kind bij voorkeur om 7 uur 's morgens buitenzet om af te koelen. Andere buren hebben een zwembad in de tuin en doen een goede imitatie van een sportfondsenbad. Daartussen buren met drie kinderen die dagelijks een wedstrijd hard schreeuwen doen.
Het is dus altijd een kwestie van geven en nemen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Een beetje een antwoord terzijde. Ik waardeer je zorg voor de omgeving. Je bent denk ik wel de enige. Achter mijn huis heb ik een hobby werkplaats met veel herriespul. Als ik zaag of zo, hou ik de deur dicht. Dat scheelt een hoop. Geen klachten over.
In de buurt: een buurman met herrie kippen. Een achterbuurman die zijn schreeuwend kind bij voorkeur om 7 uur 's morgens buitenzet om af te koelen. Andere buren hebben een zwembad in de tuin en doen een goede imitatie van een sportfondsenbad. Daartussen buren met drie kinderen die dagelijks een wedstrijd hard schreeuwen doen.
Het is dus altijd een kwestie van geven en nemen.

Ik ben me terdege bewust van het feit dat mijn hobbies veel herrie maken (houtbewerking en muziek maken) en ben gelukkig gezegend met hele aardige buren. Als ik m'n eigen buurman zou zijn zou ik niet blij zijn denk ik 🙊
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik woon in een woonwijk en ik rijd de vlakvandikte bank op de rand van de garage (ivm eventuele regen). De werkbanken rijd ik naar buiten. Ik heb een twee-onder-een-kap woning. Bij mij klaagt niemand, mede vanwege het feit dat ik ook tegenprestaties lever voor de buren. Bij de ene buren een tafeltje gemaakt, bij de andere buren kaarsenstandaards. Geen enkel probleem. Ik creeer nog wel veel zaagsel buiten. Dit is wel eens te zien op de auto. En als ik de auto was, neem ik de auto van de buurman mee.

Voor mij geldt het gezegde, het zijn de tonen die de muziek maken(y).

Wellicht kan je hier wat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en mark20v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.