Werken met de stompe beitel, verbluffend!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
Bill Carter is een engelse schaven maker. Hij heeft al eerder eens wat gepost om een rechte stompe hoek aan een beitel te slijpen, om er zo kops hout glad mee te schrapen. Uit een oud boek ontdekte hij dat het 100 jaar geleden ook al gedaan werd.
In het filmpje schraapt hij er de kopse kant van een stuk taxus mee, fascinerend!
Als je een oude brede beitel over hebt......


jaap
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja geweldig!
Gebruik deze techniek heel vaak bij het schaven maken. Met name voor het bed waar het schaafmes op komt te liggen en voor de gevormde keg
Heb hier ook al wel eens over gepost.
Bill Carter is echt een vakman zonder opsmuk.

Groetnis,

Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
neen, want er is geen braam, maar het effect lijkt er wel op.

Dit staat in al wat oudere boeken, dus deze generatie ( Bill, Tom, ..) heeft het niet uitggevonden.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Volgens mij heb je geen stompe beitel maar een beitel met een hoek van 90 graden wat ook een vorm van stomp is...............
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Wat ik denk dat bedoelt wordt met stomp is de hoek van de beitel. Als ik het met van lang geleden herinner is 90 gr een rechte hoek en alles boven de 90-180 gr een stompe hoek.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
neen, want er is geen braam, maar het effect lijkt er wel op.

Dit staat in al wat oudere boeken, dus deze generatie ( Bill, Tom, ..) heeft het niet uitggevonden.
Tom ken ik niet maar Bill vertelde dat hij deze techniek uit een oud handboek had en is gaan gebruiken.
Bill is nu ver in de tachtig!
ik vermoed zelf dat deze techniek al bestaat zolang er al hout met schaaf en beitel bewerkt word. Oudste.nog bestaande houten meubelen werden in het graf van Toetanchamon gevonden.
Nooit gebruikt en dus hartstikke nieuw! :)

Groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Met de Blunt chisel techniek kun je dus ook vorm gezaagd hout hol/bol
denk aan mooi gevormde keggen/ wiggen voor een schaaf super glad afwerken. Dus niet alleen platte beitels zijn geschikt maar ook gutsen en profiel beitels.

Overigens word deze techniek alleen gebruikt voor afwerken van kopshout of dwars op het hout. En bij heel warrig hout voorkomt het het happen.
je kunt hiermee dus niet of nauwelijks van ruig hout hout aan de maat maken. Het is echt bedoeld als een afwerk techniek.


Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.