Werkblad eiken gevingerlast / buiging

DHDijkstra2801

Nieuw lid
14 mei 2020
2
0
Beste houtfanaten,

ik wil een werkblad maken, de volgende specificaties:

- 240cm x 61,2cm
- 40 mm gevingerlast eiken A/B
- afwerking blanke parketlak
- 2 U-poten.

Wat denken jullie waar de poten geplaatst kunnen worden, aan het einde, toch liever stuk naar midden? Moet ik tegen eventueel doorbuigen versteviging aanbrengen?

Hoor graag meningen en suggesties.
Bvd
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is “ waar jij “ de poten wil hebben. Daarna afvragen of en waar er versterking in moet komen.

Wat ik zelf vaak doe bij tafels is er een T staal onder maken waarbij ik met de inval zaag een sleuf maak waarin de T van het staal invalt. Deze daarna vast zet met schroeven aan het blad. Denk aan 3-4 van die stukken staal. Haal je bij een bouwmarkt.

Je zal zien dat er ook andere voorbeelden langs gaan komen, kies wat voor jouw het fijnste en leukste is om te doen. Tis hobby zullen we maak denken.

succes, Woody

P.s. foto’s van eindresultaten zijn altijd leuk om te laten zien
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Reken per persoon 60 cm breedte. Aan jouw tafel zou 4 personen per zijde kunnen zitten en aan de kopse kant 1, totaal 10. Echter bij 4 personen per zijde hebben 2 personen last van de poten per zijde. 4 cm is echt niet nodig, 2,5 cm is al meer dan genoeg. Denk bij bevestigen aan de poten wel dat het hout in de breedte moet kunnen werken anders krijg je geheit problemen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dat te onderzoeken leg er twee klosjes onder en druk in het midden als hij makkelijk buigt heb je er niets aan
een profile waar je iets aan hebt kan je met gemak op staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.