Werkbank vraag

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
47
27
Nieuwe Pekela
Beste mensen,

Van het hout dat over is gebleven na de vernieuwing van ons dak deze zomer, ben ik een werkbank aan het maken in de schuur. Ik probeer het allemaal te doen met het hout dat er is, dat is uitdaging 1. Uitdaging 2 is, dat de schuur een jaar of 30 oud is en erg beroerd qua constructie. Lees: scheef, delen verrot, etc.
Tot op dit moment verloopt de bouw best vlot. Maar nu loop ik tegen het volgende aan:
Hoe ga ik de constructie sterk genoeg krijgen voor het blad dat er straks op komt? Het onderstel is goedkoop bouwhout (wordt nog verder verstevigd/ verbonden) het blad wordt gemaakt van een stel steigerhouten planken die ik nog heb liggen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

IMG_20241222_132204817.jpg

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
157
65
Zaanstreek
Om te beginnen, hout niet alleen maar aan schroeven ophangen maar fysiek ondersteunen. dus de poten niet NAAST je liggers, maar ONDER je liggers. Ik vind je balkje over de lengte behoorlijk karig, die zou ik hoger maken. Dikte van een balk voegt niet veel toe qua sterkte (doorbuigen), maar de hoogte maar veel meer uit.

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.041
544
Noord-Veluwe
Als ik zie hoe dik je staanders zijn, dan hoeft de stevigheid daarvan geen probleem te zijn. Maar met alleen wat schroeven erin zou ik me niet echt safe voelen. Ik zou uitsparingen maken waarin de liggers passen. Dat maakt de boel echt een stuk steviger. Verder zorgen dat de overspanning niet te groot wordt. En opletten dat je de werkbank tegen afschuifkrachten beschermt (in de foto van voor naar achteren en andersom). Een paar slotbouten kunnen ook als je geen uitsparingen wilt maken. Als de achterkant verankerd wordt aan de muur zul je wel goed zitten. Anders ook even kijken naar het verstevigen van de wandzijde van je werkbank.

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
47
27
Nieuwe Pekela
Hoi! Bedankt voor de reacties tot nu toe. Achterwand is verstevigd, daar ben ik mee begonnen. Bestond uit niet al te dikke hardboard platen die waren gaan uitzakken. Dat van die liggers had ik ook bedacht. Fijn dat je het middels je antwoord bevestigd, het is voor mij ook een leerproces om feeling te krijgen met constructies. Het vertrouwen op schroeven is een ding, daar heb ik van de week een filmpje over gezien. Het maken van uitsparingen zou ik het liefst gedaan hebben, maar dat gaat veel tijd extra kosten. Zolang mijn werkbank niet af is, liggen de klussen in huis ook stil. Dat is dus uitdaging nummer 3: het moet ook nog eens vlot klaar zijn. Ik ga even nadenken over ondersteunen van de boel.
(Mag ik het filmpje hier plaatsen?)

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
157
65
Zaanstreek
Hoi! Bedankt voor de reacties tot nu toe. Achterwand is verstevigd, daar ben ik mee begonnen. Bestond uit niet al te dikke hardboard platen die waren gaan uitzakken. Dat van die liggers had ik ook bedacht. Fijn dat je het middels je antwoord bevestigd, het is voor mij ook een leerproces om feeling te krijgen met constructies. Het vertrouwen op schroeven is een ding, daar heb ik van de week een filmpje over gezien. Het maken van uitsparingen zou ik het liefst gedaan hebben, maar dat gaat veel tijd extra kosten. Zolang mijn werkbank niet af is, liggen de klussen in huis ook stil. Dat is dus uitdaging nummer 3: het moet ook nog eens vlot klaar zijn. Ik ga even nadenken over ondersteunen van de boel.
(Mag ik het filmpje hier plaatsen?)
Uitsparingen zijn mooi inderdaad, maar al heb je een klos die je met houtlijm aan de staander vastlijmd (klemmetje er tijdelijk op) onder de ligger. Dan hang je in ieder geval niet altijd aan je schroeven. Ook kan een enkele diagonaal heel veel doen tegen wiebelen/schudden. Als je blad een grote plaat OSB was dan zou die het opvangen, maar aangezien je met losse planken werkt kan het geheel alsnog wat gaan 'scharen'.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.