Werkbank/verbindingsadvies

phendriks82

Nieuw lid
23 nov 2023
3
2
eindhoven
Hallo forumleden, mogelijk is deze vraag al eens gesteld maar ik heb toch even wat hulp nodig.
Mijn volgende project is een staand wapenrek gemaakt met het restant van eikenhouten planken wat ik heb liggen.
Echter hierbij kom ik een praktisch "probleempje" tegen:
ik moet twee tamelijk langen eiken planken (19mm dik denk dan aan lengte 1 a 1m20 voor de hoogte en n meter breed ongeveer) in 90 graden met elkaar verbinden, maar ondanks dat ik 2 vaste houten werkbanken heb en er nog een mobiele ooit komt (festool mft) heb ik volgens mij niet de juiste gereedschappen om de stukken staand te houden (haaks op elkaar ) zodat ik ze op een of andere manier kan verbinden. heeft iemand hier nog een praktische tip voor? (liggend bijvoorbeeld?)

Even voor de context: normaliter maak ik kleine historische kistjes en bankjes (middeleeuws) graag met zwaluwstaarten (omdat ik dat leuk vind :) ) en dat gaat prima met de twee werkbanken en bankschroef) maar projecten ,met iets grotere afmetingen heb ik nog niet veel ervaring mee.

daarnaast zit ik te kijken naar een HDS hold down system om over de werkbank te leggen (bijvoorbeeld die van whaley woodorks , google m maar even voor n plaatje, zijn twee "lappen " planken met gaten voor pegs en sleuven voor klemmen bij gebrek aan betere omschrijving) . is er iemand die met zon systeem ervaring heeft en zo ja wat zijn die dan? en is zoiets misschien ook in de eu te krijgen?

alvast bedankt.
heb weer zin om aan de slag te gaan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Dat is toch het systeem van micro jig. Dat werkt prima. Misschien wel veelzijdiger dan het mft van festool. Hier is het gecombineerd. Ik heb beide geprobeerd. Bij zagen is het mft verhaal favoriet anders het microjig gebeuren. Combineren prima je hebt maar enkele mft gaten nodig. De rest is luxe.
Voor het maken van een haakse verbinding zie ik het verschil tussen klein en groot werk niet zo. Haaks is Haaks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.