Werkbank onder veranda. Slim of niet

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
94
10
eindhoven
Hallo,
Ik heb nu een enkelsteens schuur waar ik mijn werkplaats heb. Deze is 302x302 cm binnen gemeten. Ik denk eraan deze van binnenuit te isoleren en misschien een soort ministudio te maken voor mijn tienerdochter. Douche en minikeukentje erin.
Nu dacht ik misschien aan de zijkant een afdak te maken en daar een werkbank te plaatsen.
Dan staat het wel droog maar niet binnen. Maakt dat verschil met een onverwarmde en ongeisoleerde schuur vroeg ik me af. Door de tocht is het wellicht droger dan in een schuur?

Groet Niels
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
816
199
Ligt er aan hoe die schuur geventileerd wordt. En ook hoe het dak is. Zie je in die schuur wel eens condens.
Werkbank buiten zal geen probleem zijn wanneer je afdak maar breed genoeg is zodat er geen regen op komt.
Maar buiten werken is toch nog wel anders dan in een schuurtje, zeker in de winter. Je moet toch ook iedere keer je gereedschap en materialen opruimen, waar laat je dat dan ?
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
94
10
eindhoven
Ja dat is een ding ik denk dat ik dan een set zou kopen bij hbm. En ruim afdak. In de winter sta ik toch niet graag in mijn ijskoude schuurtje te klooien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.144
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu dacht ik misschien aan de zijkant een afdak te maken en daar een werkbank te plaatsen.
Dan staat het wel droog maar niet binnen. Maakt dat verschil met een onverwarmde en ongeisoleerde schuur vroeg ik me af. Door de tocht is het wellicht droger dan in een schuur?
de droogheid buiten is bijzaak
de werkbank gaat het jarenlang uitzingen
op voorwaarde dat ze uit het goeie hout gesneden is + niet van de regen in de drup geraakt
JIJ bent het zwakste punt !
want in minder gunstige weersomstandigheden ga JIJ buiten staan
de werkstukken worden slechts gedurende een beperkt aantal uren aan het klimaat blootgesteld . . .
als je het goed organiseert
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
94
10
eindhoven
Ja snap ik. Maar het kan dus wel.. Als ik er een studio van maak zal ik toch een plekje hebben voor de werkbank en de fietsen zo. Mocht het geen studio hoeven te zijn heb ik een geisoleerde en verwarmde werkplaats met toilet en douche. Klein keukenblokje en water. Dat is ook niet mis...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.522
716
Enschede
ingoogni.nl
Als het afdak zodanig is dat de bank "nooit" in de regen staat is er niet echt een probleem. De metalen delen vergen wat meer onderhoud, het regelmatige lapje olie. Ook het buiten werk is prima te doen. M'n vorige werkbank heeft lang buiten gestaan onder een afdak van transparante golfplaat. Heerlijk die hoeveelheid licht. Nu was dat afdak wel heel groot moet ik toegeven (~ 10 x 15m)

Als je electrische handmachines gebruikt, probeer het elektra van boven te laten komen zodat niets toevallig net in een plas water ligt. Elektra van boven is zo wiezo prettig, ook binnen.

Het enige dat echt niet goed gaat is je electrische gereedschap buiten opslaan. Met name door condens vorming in de dozen, kisten, kasten. Laat zeker nooit kisten of systainers langer direct op de koude grond staan. Zet ze dan op een pallet, dat scheelt veel in condens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.