Werkbank met MFT top

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Afgelopen maand heb ik gewerkt aan mijn eigen werkbank, omdat ik wel eens wat vragen op het forum gezet heb (dank voor alle reacties), lijkt het me wel mooi om een kort verslag te geven.

In eerste instantie wilde ik een "klassieke stijl" werkbank maken, maar... het MFT-concept sprak me zeer aan, zeker i.r.t. het type projectjes waar ik me op richt. Op het forum kwam ik de MDF V313 variant tegen, mooi zwart en net wat sterker. Keuze gemaakt dus.
Foto 1.JPG

Daarna m.b.v. lamello's de bovenkant van de werkbank in elkaar gezet, tevens de zijkanten middels een eigen gemaakt malletje open gefreesd.
Foto 4.JPG
De boel goed lijmen en klemmen
Foto 6.JPG

En daarna met het UJK Parf systeem de gaten geboord (geniaal systeem)
Foto 5.JPG

Foto 7.JPG
Tijd voor het onderstel. Ik had nog een lading eiken hout uit eigen bos, mooi droog en paste net door de VVD-bank (record power)
Foto 2.JPG7D59B33C-6995-4266-94C7-841EC5DE1FBC.JPG
Per verbinding heb ik 4 deuvels gezet m.b.v. het Jessem systeem. Er was een grote hoeveelheid kracht (en 2 man) nodig om het geheel in elkaar te klemmen, het zat werkelijk zeer nauwkeurig en strak in elkaar.
DE545E15-1D62-4D04-ABCE-81CA0D153986.JPGEDD44705-2D70-4B8B-BDF9-CE7EFCD13BDA.JPG
Voordat de bovenkant gelijmd werd heb ik ook nog de bankschroef erin gemonteerd.
C9D9074B-FDD0-49A3-AA06-0E3CF0AA58B7.JPG
En vandaag alles klaar en ik ben er zeer tevreden over. Zeer zwaar en stabiel (er komen nog van die wieltjes onder om hem te kunnen verplaatsen), mooi werkoppervlak (85 x 135 cm en werkhoogte 90cm), perfect gatensysteem (ook op 1 lange zijkant aan de kant van de bankschroef), 1 bankschroef op de voor mij handige kant.

Hopelijk draagt dit bij aan wat inspiratie voor jullie.

Hartelijke groeten,
Gilles
 
Laatst bewerkt:

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Afgelopen maand heb ik gewerkt aan mijn eigen werkbank, omdat ik wel eens wat vragen op het forum gezet heb (dank voor alle reacties), lijkt het me wel mooi om een kort verslag te geven.

In eerste instantie wilde ik een "klassieke stijl" werkbank maken, maar... het MFT-concept sprak me zeer aan, zeker i.r.t. het type projectjes waar ik me op richt. Op het forum kwam ik de MDF V313 variant tegen, mooi zwart en net wat sterker. Keuze gemaakt dus.
Bekijk bijlage 101071

Daarna m.b.v. lamello's de bovenkant van de werkbank in elkaar gezet, tevens de zijkanten middels een eigen gemaakt malletje open gefreesd.
Bekijk bijlage 101072
De boel goed lijmen en klemmen
Bekijk bijlage 101073

En daarna met het UJK Parf systeem de gaten geboord (geniaal systeem)
Bekijk bijlage 101074

Bekijk bijlage 101075
Tijd voor het onderstel. Ik had nog een lading eiken hout uit eigen bos, mooi droog en paste net door de VVD-bank (record power)
Bekijk bijlage 101076Bekijk bijlage 101077
Per verbinding heb ik 4 deuvels gezet m.b.v. het Jessem systeem. Er was een grote hoeveelheid kracht (en 2 man) nodig om het geheel in elkaar te klemmen, het zat werkelijk zeer nauwkeurig en strak in elkaar.
Bekijk bijlage 101078Bekijk bijlage 101079
Voordat de bovenkant gelijmd werd heb ik ook nog de bankschroef erin gemonteerd.
Bekijk bijlage 101080
En vandaag alles klaar en ik ben er zeer tevreden over. Zeer zwaar en stabiel (er komen nog van die wieltjes onder om hem te kunnen verplaatsen), mooi werkoppervlak (85 x 135 cm en werkhoogte 90cm), perfect gatensysteem (ook op 1 lange zijkant aan de kant van de bankschroef), 1 bankschroef op de voor mij handige kant.

Hopelijk draagt dit bij aan wat inspiratie voor jullie.

Hartelijke groeten,
Gilles
Afmeting poten? Twijfel nog steeds tussen balken of stukken mpx aan elkaar lijmen
 

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
83
20
Wijk bij Duurstede
Het is een beetje hoe je er naar kijkt. Toen ik moest beginnen heb ik echt even gedacht: "wat een klus om alles voor te boren en na te boren".

Ik heb ook even op een proefstukje geprobeerd

Met het uitmeten en boren van de kleine gaatjes was ik een uur of 1,5 uur bezig, de gaten daarna boren ook zoiets. En dan heb ik gewoon rustig gewerkt met een middelmatige boormachine...

Het voelde langer, zullen we maar zeggen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Leuk project.... persoonlijk vindt ik een donker werkblad niet zo prettig en zou ik altijd zijn gegaan voor een (eenvoudig) vervangbaar MFT blad dat (los) in je frame had gelegen.

Maar hier kan je ook wel even mee vooruit :).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Mooie werkbank, tenminste als je de ruimte hebt.
Ik heb ooit zo’n nooit gedacht werkbank gekocht welke op een school werd gebruikt, maar vond deze toch een beetje te groot en heb er toen maar een flink stuk afgezaagd. Hield ik wel 2 bankschroeven over :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.