werkbank advies, ervaringen met Pinie?

Michaël vd M

Nieuw lid
9 nov 2022
2
0
Bemelen
Hallo forumleden,

als beginnend hobbymatig houtbewerker heb ik mede dankzij dit forum kennis opgedaan en afgewogen keuzes voor gereedschap gemaakt. Nu ben ik op het punt dat mijn huidige werkbank door de optelsom van de volgende tekortkomingen ontoereikend is geworden. Het is te licht waardoor het verplaatst bij schaven, het 19 mm dunne werkblad is niet (meer) vlak genoeg en door zijn geringe dikte is vlakken geen duurzame oplossing en het is met zijn lengte van 160 cm nogal kort om deuren van zo'n 220 cm te gaan maken. Hierom ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Ik weet het, deze 'hoort' een hobbymatig houtbewerker toch eigenlijk zelf te maken, het liefst zo'n mooie naar voorbeeld van bijvoorbeeld Roubo. Dit zou ik op zich een leuk en uitdagend project vinden maar ik kies er voor om andere leuke en uitdagende projecten te doen met behulp van een werkbank die door een ander is gemaakt. Hierbij hoop ik op jullie hulp.

Wat de keuze qua werkbanken enigszins beperkt is de gewenste lengte vanwege de lengte van sommige voorziene werkstukken. Het Duitse Ulmia en Hofmann & Hammer maken er met een werkblad van 230 cm en het Tsjechische Pinie van 250 cm. Hoewel het bepaald geen goedkope werkbank is gaat mijn voorkeur voor nu uit naar Pinie profi II/II van 250 cm door zijn zeer degelijk lijkende klemmen en standaard ronde 19 mm gaten waar naast bankhaken allerlei klemopties in passen (houvast, bovenklem). Dit in tegenstelling tot de vierkante/rechthoekige gaten bij Ulmia en Hofmann & Hammer, hoewel er bij Hofmann & Hammer veel op aanvraag mogelijk lijkt te zijn, dus dit is zeker niet afgeschreven als optie.

Aan welke eisen wil ik dat mijn nieuwe werkbank verder voldoet? De delen van werkstukken moeten erg goed op te klemmen zijn. Met name het inklemmen om de zijkant van lange planken vlak en haaks maken is in mijn verbeelding niet altijd voordehandliggend. Ik ben bereid dit deels op te lossen met vindingrijkheid, het toevoegen van een 'deadman' of 'sliding leg vise' en/of een rij gaten voor houvasten in de de lange zijkant van het werkblad.

Mijn vraag is of er misschien iemand ervaring heeft met een Profi werkbank van Pinie of dat er meer en andere opties zijn. Andere adviezen die mijn denkrichting hieromtrent bijsturen zijn uiteraard ook welkom. Ik hoor het graag!
 
Laatst bewerkt:

Michaël vd M

Nieuw lid
9 nov 2022
2
0
Bemelen
Aangezien er (nog) geen reactie is gekomen, vermoed ik dat er weinig bekendheid met is met Pinie Profi werkbanken. Mocht er toch iemand meelezen die ook op zoek is naar een werkbank, hierbij een vervolgje.

Met wat geluk vond ik op de Duitse tegenhanger van dit forum een verslagje van iemand die op zoek was naar een werkbank en de 200 cm variant van de Profi II/II werkbank heeft aangeschaft. Diegene noemt twee punten die hem tegenvallen: 1. Het blad laat zich niet bepaald eenvoudig over de poten zakken. 2. Het blad is minder massief dan hij hoopte vanwege de uitsparingen voor de poten en klemmen. Verder uit hij twijfels over het verwachte gewicht vanwege de vrachtbrief. Er wordt geen verslag gedaan van ervaringen tijdens het gebruik van de werkbank.

Ik ben er niet direct mijn interesse in deze werkbank kwijt maar de montage van het werkblad kan dus lastig zijn, maar als het dan eenmaal zit, zit het ook goed.

In een reactie noemt iemand de werkbank fabrikant Epple als een hoogstaand merk. Op hun website zien de werkbanken en de opties die zij bieden er interessant uit, waaronder een soort ingebouwde 'bench slave' (Duits: bankknecht) en alle gaten zijn rond. Deze werkbanken voldoen dus aan al mijn eisen, zonder dat ik zelf nog een toevoeging moet uitdenken en maken. Alleen worden er geen prijzen genoemd, ik vrees een beetje voor wat dat betekent, maar ik ga hen een mailtje sturen. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
317
130
1. Het blad laat zich niet bepaald eenvoudig over de poten zakken.
De werkbank kwam aan terwijl het buiten bijna vroor. Hout werkt. Vooral als de verbindingen precies zijn gemaakt, dan kan het wel eens klemmen.
Soms kun je ook wat te voorzichtig zijn (zoals de man in het verhaal). Het blad laten zakken over de poten, doe je niet door er gewicht op te leggen, maar door er een paar klappen op te geven (of ga op de werkbank staan en spring er een paar keer op).

2. Het blad is minder massief dan hij hoopte vanwege de uitsparingen voor de poten en klemmen.
Als er veel is weggefreesd, dan nog is 120mm dikte heel wat anders dan de meeste werkbanken van 50 a 60mm. Daar is alleen de voorbalk dikker. Om de klemmen te monteren, moet je (bij een dikke bovenplaat) delen wegfrezen. Dat geldt voor elk merk. Alleen als de bovenplaat over het grootste deel 50mm dik is, dan hoef je niets weg te frezen.

Zelfs als de 225Kg die Pinie opgeeft, niet helemaal klopt, de werkbank is waarschijnlijk nog steeds een stuk zwaarder dan een Ulmia/Sjoberg van zeg 125Kg.

Niet dat ik zeg dat je de Pinie werkbank moet kopen, maar ik denk dat je een beetje door de opmerkingen heen moet lezen.


Kijk hier eens naar

Even doorklikken naar Youtube.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.