Welke zaag(tafel)

RdeJong

Nieuw lid
28 jul 2021
2
0
Nederland
Hallo,

ik ben op zoek naar, bij voorkeur een zaagtafel, waarmee ik zowel kan afkorten als kan schulpen.
Het hout wat ik wil gebruiken is grotendeels dun (max 4mm) en maximaal 50 cm lang en 10 cm breed.
Qua ruimte kan ik geen 2 zagen kopen.
Ik ga hem gebruiken om veel hout seriematig te zagen. Bij schulpen zal dit geen probleem zijn, maar zijn er ook zagen waarmee je net als een zaag met een slede het hout kan afkorten? Het heeft niet mij voorkeur om zelf iets te knutselen, maar als dat de enige oplossing is dan sta ik daar voor open.
Mijn budget gaat tot ongeveer 700 euro.
Afzuiging heb ik. Als er na het zagen wat splinters bij de zaagrand blijven zitten is dit geen probleem.
Wat adviseren jullie mij
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
je lijkt best af te zijn met een tafelzaag waarin een (T-)groef voor dwarse geleiding zit & zonder onderstel, want dat heb je voor jouw afmetingen niet nodig
de meeste merken bieden die aan
met 700 euro budget heb je een ruime keuze
bv deze van makita aan 450
ook dewalt haalt op dit forum hoge punten
over tafelzagen zit hier veel documentatie, vergelijkingen & video's inbegrepen
1627507972973.png
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Rond de 700,- kan ik de Axminster AC216TS aanbevelen. Is een hogere klasse dan de bouwzagen (Makita/Bosch/DeWalt etc) met een gietijzeren blad en (veel stillere) inductiemotor die aan de behuizing is opgehangen ipv het blad zelf. Als je de zaag niet van plan bent te verslepen naar werkplaatsen dan zou ik deze zeker overwegen. Hierbij moet je wel nog zelf een verstek aanslag kopen die er bij de meeste andere zagen bij zit. Dat hoeft niet veel te kosten (zie Banggood) maar telt wel natuurlijk.

Referentie: Ik heb zelf de AC254TS

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.