Welke vlakvandikte bank en welke Frees?

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
Allen,

Ik heb een woodmizer en heb dus veel ruw hout. Nu wil ik een deel hout ook gaan schaven en een nog kleiner deel ook frezen. Welke machines zouden jullie aanraden?

Schaven van Kepers 6 op 6 / balken 10 op 10 en planken ongeveer 50 kuub per jaar.
Frezen van tand en groef in planken , een 1500 planken per jaar.

Er is beschikking over krachtstroom.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een brede vraag
meestal heeft men een budget in gedachten
voor balken van 10x10 heb je een machine nodig die niet wankelt
2dehands vind je af&toe vlak&vandiktes uit gietijzer, die onverwoestbaar zijn
een top of spilfrees vind je minder vaak
ga je voor nieuw, én hoeft het niet de top te zijn, dan ben je best af met een combi van robland
die vind je ook makkelijk 2dehands
degelijke machines met een goede prijs/kwaliteitsverhouding
goedkoper dan felder en scm
om de tand&groef gelijkmatig te trekken, koop je er best ineens een aanvoerapparaat bij
 

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
Alvast bedankt voor het antwoord.
Budget... een moielijke, goed materiaal kost ook wat, maar hopelijk midner dan de prijzen die logosol of woodmizer voor hun schaaf frees combinaties vragen...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.122
430
Kortom: het (semi) professionele segment. Maar als je het hebt over 50 kuub en 1500 planken, dan is dat niet meer hobby-matig. Dan zou ik maar eens het sommetje tijd versus investeringskosten gaan maken. Tweedehands is goedkoper, maar toch wat vaker onderhoud of onderdelen vervangen. Robland schijn je toch wat vaker te moeten afstellen en is wat minder praktisch in gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandman79

Sandman79

Nieuw lid
16 mrt 2012
11
0
Ja inderdaad,

Qua prijs vond ik de Robland al wel interessant, zeker ook tweedehands zag ik in Belgie al een combinatie a 3000k, wat toch een pak minder is als een nieuwe van de eerder vermeldde merken.

Het is inderdaad voor wat meer als hobbymatig gebruik, en continu herafstellen is misschien wat minder.

Zijn er nog andere merken / Types ? Genre Robland X31 /LX310 ?
Belangrijkste functies zijn schaven en frezen voor me, andere zijn minder van tel. :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
continu herafstellen is misschien wat minder
heel wat collega's hebben een robland in huis
prijs/kwaliteit is hierover niet te klagen
'continu' + 'herafstellen' zou nader gepreciseerd kunnen worden
wissel je veel tussen de bewerkingen + wil je tot op 10den van een mm werken, dan zit de kans er in
bij schaven denk ik daar niet direct aan
voor het vlakken stel je je tafels éénmaal in, en je zit minstens voor een paar kms goed
idem voor het vandikten
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandman79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.