Welke tellerkop schroeven

Frankhermie

Nieuw lid
18 sep 2021
9
0
Londen
Als ik de literatuur nalees is de verzinkte tellerkop sterker dan een RVS tellerkop schroef. Echter, voor een eiken constructie wordt RVS aangeraden tegen het vrijkomende looizuur.
Wat is nu het beste voor een eiken constructie? Hoe lang moet de tellerkop zijn als bijvoorbeeld de ankerbalk die op de staander komt 20 x 20 is? Hoever moet deze dan voorgeboord worden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe lang moet de tellerkop zijn als bijvoorbeeld de ankerbalk die op de staander komt 20 x 20 is?
20 x 20
welke maat ?
ik lees dat je in londen zit, dus inch
beste gok is uiteraard 'mm'
verzinkte tellerkop sterker dan een RVS tellerkop schroef
rvs is meestal minder sterk dan verzinkte gewone stalen
is het voor buiten ?
in de regen of afgedekt ?
voorboren altijd met een boor die maximaal 1 mm kleiner is dan de diameter van de schroef
zeker bij rvs
 

Frankhermie

Nieuw lid
18 sep 2021
9
0
Londen
Ok. bedankt. Als ik echt RVS wil nemen zal mijn spaarpot ook vlug leeg zijn denk ik...
En hoe lang moet de schroef zijn in het geval van mijn 20 x 20 balk?
 

Frankhermie

Nieuw lid
18 sep 2021
9
0
Londen
Nu nog in Londen, vanaf volgende 1 jan terug in België als ik naar huis mag vanwege COVID... Vandaar het voorbereidend werk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
rvs is niet 1 soort materiaal.
afhankelijk van de soort en de sterkteklasse kan het ook sterker zijn dan verzinkt.
uiteraadt is alle waar naar zijn geld.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
is voor een eiken overkapping buiten met 20cm x 20 cm balken.
zo'n formaat blijft van zichzelf liggen
niet-geschroefd is horizontaal de enige te verwachten bewegingsrichting
dat kan je opvangen door kleine houten 3-hoeken te zagen, die je links + rechts van de balken legt
1 schroef horizontaal + 1 vertikaal + boor-/schroefgaten opvullen
als je je ontwerp laat zien, dan is het voor ons makkelijker om mee te denken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als het een overkapping met dak wordt (dus geen pergola) en het hout droog blijft, kan je ook gewoon stalen schroeven nemen. Verkleuring treed enkel op onder invloed van vocht. Als er toch nog verkleuring optreed, gaat dat rond de kop van de schroef zijn. Maar ik neem aan dat de koppen verborgen zitten. Zitten ze zichtbaar, dan zou ik ze voorboren met een iets grotere diameter dan de kop en er een plug in slaan. Mocht er dan toch nog verkleuring optreden, dan zal dat in het hout zelf zijn en niet zichtbaar worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou gewoon rvs gebruiken die paar tientjes extra ben je zo vergeten als het toch uitslaat of gaat roesten blijf je daar spijt van houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.