Welke stofafzuiging voor Makita LS1019L ?

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Hallo,

Wij werken met een Makita LS1019L. Bij nader inzien lijkt het ons verstandiger er ook een stofafzuiging op te plaatsen. (Anders moet ik nl. elke dag onder de douche).
Welke stofafzuiging adviseren jullie?
Die van Makita of van een ander merk?

Bij voorbaat hartelijk dank,

hartelijke groet,
Frits & Niels
 

Bijlagen

  • 26.05.2021.jpg
    26.05.2021.jpg
    207,4 KB · Weergaven: 79
  • 23.01.2021.jpg
    23.01.2021.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hallo,

Wij werken met een Makita LS1019L. Bij nader inzien lijkt het ons verstandiger er ook een stofafzuiging op te plaatsen. (Anders moet ik nl. elke dag onder de douche).
Welke stofafzuiging adviseren jullie?
Die van Makita of van een ander merk?

Bij voorbaat hartelijk dank,

hartelijke groet,
Frits & Niels
Moi Frits en Niels,

Ik heb er een Starmix bouwstofzuiger bij staan, maar dat werkt niet geweldig (moet me nog steeds douchen na gebruik). Mijn plan is nu om er een grotere bak achter te zetten en die te integreren met mijn grote stofafzuiging. Volgens mij maakt het niet uit of het een Makita of ander merk is. Kies gewoon wat het best past in jullie budget en goed werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wij werken met een Makita LS1019L. Welke stofafzuiging adviseren jullie?
in dit stofspel zijn 2 spelers: je afkortzaag + de afzuiging
of je afkortzaag goed ontworpen is om het stof af te kunnen zuigen, kan ik niet beoordelen
op mijn dewalt (nr ken ik niet van buiten) met een zaagblad van 305 mm + op mijn kleinere bosch 8 sjl sluit ik een makita vc2512L aan
kost rond de 150 euro
die combinatie is zelfs binnen nog sporadisch bruikbaar + aanvaardbaar
als je buiten zaagt, dan moet je met de wind rekening houden
je kan beginnen met een huisstofzuiger op de zaag aan te sluiten
als die het goed doet, kijk dan naar een bouwstofzuiger met dezelfde zuigkracht (ik denk dat die in pascal uitgedrukt wordt)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
met de bosch 8 sjl mogen we van weinig stof spreken
de afzuiging bestaat uit een verende slang die steeds direct achter de zaag staat omdat ze er mee meegaat
Dat klopt:)
Nog even on topic:
- in ieder geval een stofzuiger met start/stop
- eentje die zonder gepruts in de afzuigmond van de afkortzaag past

Bij de hier genoemde 8SJL kan je of de standaard mof gebruiken of die snelkoppeling van Karcher / Bosch.
 
Laatst bewerkt:

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Sowieso wat mk23 zegt.
Voor vrijwel alle merken geldt, je budget bepaalt hoe krachtig de stofzuiger is.
Er zijn drie klasses, L, M en H. Zolang je hem niet continu aan hebt staan lijkt mij H niet nodig, maar het zal vast wel beter zijn. Wel interessant als je ook nog met kwartsstof gaat werken.
Van Makita weet ik dat er tussen L en M geen verschil zit in filters of zuigkracht, alleen een M begint te piepen als hij vol zit of verstopt is. Na een beetje ervaring zie of hoor je dat zelf snel genoeg, die pieper is mij het extra geld niet waard.
Makita verkoopt vaak stofzuigers voor bouw of schoonmaak. Bij de schoonmaak eindigt de slang in een gebogen steel, deze past nooit fatsoenlijk op je gereedschap of zit in de weg, let daar op.

Off topic, ik zie de Hitachi boormachine die jullie gebruiken. Geweldige onverwoestbare machines die nog gemaakt zijn om te repareren. Maar als je een moderne slagschroevendraaier pakt werkt dat zoveel fijner met schroeven, dan wil je echt niet anders meer.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
duiden die de fijnheid van afzuigen aan ?
ik weet dat de L 'bij ons' niet beroepsmatig gebruikt mag worden omdat die nog te veel fijn stof doorlaat
en voor de meeste merken van bouwstofzuigers zijn de L en M identiek kwa filterzak

Stofklasse L - Low
Maximale doorlatingsgraad < 1%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 1 mg/m³
Deze stofklasse komt overeen met:
  • zand,
  • huisstof
    Medium_dust.jpg
Stofklasse M - Medium
Maximale doorlatingsgraad < 0,1%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³
Deze stofklasse komt overeen met:
  • hout (zelfs eik),
  • verf,
  • kwartz
  • gips
    High_dust.jpg
Stofklasse H - High
Maximale doorlatingsgraad < 0,005%
Voor schadelijke stoffen met MAC waarde > 0,1 mg/m³
Stofzuigers met stofklasse H zijn ook geschikt voor het opzuigen van kanker- en ziekteverwekkende stoffen.
Deze stofklasse komt overeen met:
  • asbest,
  • schimmels,
  • cement,
  • plaster,
  • minerale vezels,
  • cadmium,
  • lood,
  • nikkel,
  • glaswol
MAC waarden (Maximum Authorized Concentration) die definiëren hoeveel stof er is opgenomen per volume lucht.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor klusgebruik lijkt mij een L-klasse voldoende, zeker als je regelmatig de stofzak vervangt en het filter schoonmaakt en daarbij zorgt dat je de stof niet alsnog in je gezicht blaast:)
Alles is altijd beter dan geen stofzuiger gebruiken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
en voor de meeste merken van bouwstofzuigers zijn de L en M identiek kwa filterzak
@Charel09
dank voor de aanvulling
ik had me even voor de domme gehouden 🤣
in cvo niel is L verboden & is het minimaal M :cautious:
het prijsverschil tussen L en M is niet min
het technisch verschil tussen de klassen is mij enkel van theoretisch bekend
dat je schrijft dat de filterzak gelijk is, verbaast me
in mijn simpele makita VC2512L zitten een (filter)zak + een cilindrische filter
hoe de afzuigers van de M-klasse in het algemeen opgebouwd zijn, weet ik niet
ff kort door de bocht: om van een L een M te maken zou het volstaan om een andere cilindrische filter te plaatsen? :rolleyes:
 
  • Haha
Waarderingen: Charel09

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
@Charel09
dank voor de aanvulling
ik had me even voor de domme gehouden 🤣
in cvo niel is L verboden & is het minimaal M :cautious:
het prijsverschil tussen L en M is niet min
het technisch verschil tussen de klassen is mij enkel van theoretisch bekend
dat je schrijft dat de filterzak gelijk is, verbaast me
in mijn simpele makita VC2512L zitten een (filter)zak + een cilindrische filter
hoe de afzuigers van de M-klasse in het algemeen opgebouwd zijn, weet ik niet
ff kort door de bocht: om van een L een M te maken zou het volstaan om een andere cilindrische filter te plaatsen? :rolleyes:

Meer zelfs, een makita 3012 L of M hebben zelfs dezelfde filters en stofzakken. Voornaamste verschil is de automatische filterreiniging.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb sinds vorige zomer een Starmix. Ik had al een jaar of 10 een Festool Midi. De Midi is een uitstekende stofzuiger voor een schuurmachine, Domino, cirkelzaag enzovoort. Relatief klein en licht. Maar het is absoluut geen bouwzuiger. Daarvoor raakt hij te snel verstopt en is de zak te klein. De Starmix heeft maar één nadeel en dat is dat hij groot en zwaar is. Maar je kan hem voor alles gebruiken en de zuigkracht is zeer goed.
Een goede stofzuiger is de eerste machine die je moet kopen. De rest komt later.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik zou als ik nu moest kiezen een Starmix pakken. In H uitvoering, en gewoon PE zakken gebruiken. In de Wurth uitvoering heb ik die combinatie aan het werk gezien, dat was best wel een eye-opener. Die combinatie is extreem voordelig in gebruik, veel voordeliger als wat ik nu gebruik (Bosch M-klasse met filterzakken).

Een L klasse stofzuiger mag professioneel niet binnen gebruikt worden, en buiten maar voor een heel beperkte reeks stoffen zoals Charel al aangeeft.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de foto zie je het merk: Toughbuilt. Even gezocht, het lijkt op de C700. Bijvoorbeeld bij Toolstation
stif bedankt, man
al te vaak heb je een niet volledig vlakke ondergrond
deze week had ik er een met verstelbare poten van stanley in gebruik gezien
die komen rond de 100 euro
maar ik lijk er geen van hen te vinden die ook plooibaar zijn
toughbuilt kan je wel opplooien én er zitten klemmen bij
ik denk dat ik maar een ander draadje opstart !
even later . . .
daarover bestaat al een draadje
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
@dvh & @Charel09
mag ik dan zeggen dat wie ipv de makita 3012L een M koopt, gesjareld is ?

Bwaa, als je een stofzuiger voor je personeel koopt, wil je wel in orde zijn en koop je de M.
Als het voor jezelf is en je reinigt je filter zelf manueel op regelmatige basis (paar seconden werk) en je houdt je stofzak wat in de gaten, ben je met die 3012L even goed af volgens mij.

(ik heb hem trouwens zelf, best wel goed ding en nog redelijk stil)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.