Welke stofafzuiger vlakbank

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
38
2
Nederland, omgeving Hoorn
Goedemiddag,

Ik heb al wel wat topics gelezen hierover, maar e.e.a. komt mij wat verwarrend over.

Het is mij duidelijk dat voor een VVD bank je een afzuiging met vooral veel volume (m3 per uur) nodig hebt en niet zo zeer hoge zuigkracht.

Eerder viel mijn oog op zo'n camvac model met 2 motoren, dat zou voor zowel klein als groot gereedschap redelijk moeten functioneren, maar als ik zo'n camvac met 2000 watt vergelijk met een hbm200 afzuiger met 1500 watt, dan doet de hbm wel 2500 m3 lucht per uur en die camvac nog geen 400 m3 lucht per uur afzuigen.

Het apparaat moet vooral zo goed mogelijk functioneren op de vlakbank. Overig gereedschap zie ik wel hoe of wat. Nu heb ik weleens gelezen dat je voor een vlakbank misschien wel 1000+ m3 per uur nodig hebt, maar dan kan die camvac toch nooit redelijkerwijs functioneren?

Ik hoor graag van jullie..

Groetjes

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.014
257
Wat voor vvd heb je ?
Wanneer het gebruik vooral voor een vvd is lijkt mij een afzuiger hoog volume lage druk het meest toepasselijk.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
262
103
Almen aan zee
Ik heb zo'n tweemotorige Camvac, en heb 'm wel gebruikt op m'n vvd.
Deed het prima, maar het vat zat erg snel vol.

Het vat is 90 liter, maar de motoren hangen er ook in (plus bij mij ook nog die aftermarket opzetfilters)
Dat scheelt echt een hap opvang-volume.

Voor de vvd gebruik ik nu (weer) m'n oude Scheppach volumezuiger, naar tevredenheid.
En hoef ik maar een keer een zak te legen, in plaats van drie keer het Camvac vat.

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
38
2
Wat voor vvd heb je ?
Wanneer het gebruik vooral voor een vvd is lijkt mij een afzuiger hoog volume lage druk het meest toepasselijk.
Hammer a3 31

Oke, het was mij onduidelijk dat die motoren bij de camvac binnen die 90 liter vallen. Ja dan houdt het weinig over, 90 liter uitvoering is al vrij fort voor de camvac.

In dat geval denk ik er goed aan te doen zoiets als de hbm 200 aan te schaffen. Enig idee of zoiets met koppelstuk ook redelijk voldoet voor de afkortzaag/cirkelzaag?

Belangrijkste vind ik dat de ruimte niet blank komt te staan met stoflucht tijdens het werken.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.766
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
In dat geval denk ik er goed aan te doen zoiets als de hbm 200 aan te schaffen. Enig idee of zoiets met koppelstuk ook redelijk voldoet voor de afkortzaag/cirkelzaag?
op mijn combi zit naast de vvd ook een cirkelzaag
ook daarop komt mijn afzuiging met een diameter van 125 mm

ik denk dat je een HVLD (hoog volume lage druk) met succes op een kleinere mond aan kan sluiten
wel de oorspronkelijke diameter zo lang mogelijk behouden

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.409
524
Etten-Leur
Ik begrijp steeds dat de afkortzaag een probleem geeft om het zaagsel af te vangen tenzij je er een goede kap omheen bouwt; de hbm 200 zou dat goed moeten kunnen mits de buis/ slang niet lang maar kort wordt gehouden.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.189
1.131
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
grappig genoeg heb ik bij onze vlakbank überhaupt geen afzuiging nodig. Op de een of andere manier is die zo geconstrueerd dat alle spanen en zeker 95% van het stof gewoon naar beneden valt, in het 'afgesloten' onderstel. Als ik dat regelmatig 'uitmest' is er niks aan de hand. De vandiktebank daarentegen (een Makita lunchbox) kan niet zonder afzuiging (gewoon een HBM 50 slakkenhuis die ik ooit voor de draaibank kocht maar ook op de vandiktebank kan aansluiten).

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.409
524
Etten-Leur
Hammer a3 31

Oke, het was mij onduidelijk dat die motoren bij de camvac binnen die 90 liter vallen. Ja dan houdt het weinig over, 90 liter uitvoering is al vrij fort voor de camvac.

Belangrijkste vind ik dat de ruimte niet blank komt te staan met stoflucht tijdens het werken.
die A31 heeft een 120 mm stofaansluiting, dat lijkt mij de maat om op te richten. dus af12 van Felder of iets soortgelijiks; bij langere afstanden fllink groter kiezen.

Picobello

Actieve deelnemer
31 mei 2023
38
2
die A31 heeft een 120 mm stofaansluiting, dat lijkt mij de maat om op te richten. dus af12 van Felder of iets soortgelijiks; bij langere afstanden fllink groter kiezen.
Ja ik zit er nu toch aan te denken (ik ben nog midden in de verbouwing van de werkplaats), om tóch die afzuiger ergens onder de trap te plaatsen waar een inbouwkast omheen gebouwd wordt, en vervolgens via een circa 10 meter lange buis van 100mm die vlakbank van afzuiging te voorzien.

Hoeveel meter/bochten kan je maximaal hebben voor de zuigkracht teveel afneemt?

Zou mooi zijn als ik ook nog door kan lussen richting de werkbank, maar dan worden het al gauw 3 bochten en circa 15 meter. En dan is het de vraag hoe hoe een HVLD afzuiging ivm die lengte overbrugging nog werkt op afkortzaag etc?

Maar in ieder geval voor de vlakbank de vraag; wat moeten de minimale specs zijn voor 10 meter overbrugging met 2 bochten?
Hbm 200 met 2500m3 per uur voldoende?
100mm slang op 120mm aansluiting vlakbank.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.409
524
Etten-Leur
Ja ik zit er nu toch aan te denken (ik ben nog midden in de verbouwing van de werkplaats), om tóch die afzuiger ergens onder de trap te plaatsen waar een inbouwkast omheen gebouwd wordt, en vervolgens via een circa 10 meter lange buis van 100mm die vlakbank van afzuiging te voorzien.

Hoeveel meter/bochten kan je maximaal hebben voor de zuigkracht teveel afneemt?

Zou mooi zijn als ik ook nog door kan lussen richting de werkbank, maar dan worden het al gauw 3 bochten en circa 15 meter. En dan is het de vraag hoe hoe een HVLD afzuiging ivm die lengte overbrugging nog werkt op afkortzaag etc?

Maar in ieder geval voor de vlakbank de vraag; wat moeten de minimale specs zijn voor 10 meter overbrugging met 2 bochten?
Hbm 200 met 2500m3 per uur voldoende?
100mm slang op 120mm aansluiting vlakbank.
Dat gaat heel wat verder dan 'welke afzuiger is geschikt voor mijn VVD'.

Ik kan je daar geen advies over geven: HBM verstrekt geen gegevens over de zgn prestatiecurve dus je weet niet wat er onder belasting gebeurt. Felder en andere professionale aanbieders doen dat wel. Ik verwijs je naar Bill Pentz (Dust Collection Research - Home) om eens na te lezen welke vragen je bij een serieus ontwerp moet beantwoorden. Mocht je een (semiprofessionele werkplaats hebben dan gelden wellicht wettelijke regels en moet je ook professioneel advies vragen.. NB ik gebruik een felder af16 voor een hobby-werkplaats die heel wat kleiner is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.