Welke schuurband gebruiken

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Beste mede forumleden,

Voor mijn festool bs75 zoek ik een aantal nieuwe schuurbanden. Nu vroeg ik mij af welke jullie zoals gebruiken en of je hier over tevreden bent?
Vanwaar de vraag.. zelf heb ik bosch en Mirka gehad. 20220218_092147.jpg
En vind ze prima schuren, maar ze gaan erg snel stuk. Ze scheuren snel door naar mijn idee. Dit vind ik zonde want de korrel zelf is verder nog goed en scherp.

Nu de vraag dus, welke banden gebruiken jullie? En hebben jullie net zulke ervaringen en of een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Kwaliteitsbanden gaan niet zo maar stuk. Je zou je manier van gebruik eens moeten bekijken. Kun je aangeven hoe ze stuk gaan en bij wat voor soort gebruik? Verloopt bijvoorbeeld de sporing door stofopbouw, of probeer je je schuurmachine op randen te gebruiken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Te laat voor een smartass opmerking :censored:, maar ik ben het met Chevy eens. Het is lastig om door een band heen te gaan. Ik gebruik die van Ecotools, heb er van de zomer behoorlijk wat eiken mee geschuurd, verschillende grits op een Makita bandschuurder. En naar volle tevredenheid, moet ik zeggen. En vooral de machine het werk laten doen, weinig druk
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Het duurde even voor het kwartje viel over de brand... nog niet echt goed wakker. Aangepast nu.

Gebruik, nagenoeg geen druk. Gewicht van de machine zelf. Geen randen, juist op vlakke ondergrond, voornamelijk eik. Of lak op eik.

Als ik de eerste reacties zo lees, dan zal ik het eerder bij mij zelf of misschien in de machine zelf moeten zoeken.

Ik heb de kapotte banden weg gegooid. Dus kan hier geen foto van posten momenteel. Maar ze scheurde vaak open op de naad.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Te laat voor een smartass opmerking :censored:, maar ik ben het met Chevy eens. Het is lastig om door een band heen te gaan. Ik gebruik die van Ecotools, heb er van de zomer behoorlijk wat eiken mee geschuurd, verschillende grits op een Makita bandschuurder. En naar volle tevredenheid, moet ik zeggen. En vooral de machine het werk laten doen, weinig druk
+1
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het duurde even voor het kwartje viel over de brand... nog niet echt goed wakker. Aangepast nu.

Gebruik, nagenoeg geen druk. Gewicht van de machine zelf. Geen randen, juist op vlakke ondergrond, voornamelijk eik. Of lak op eik.

Als ik de eerste reacties zo lees, dan zal ik het eerder bij mij zelf of misschien in de machine zelf moeten zoeken.

Ik heb de kapotte banden weg gegooid. Dus kan hier geen foto van posten momenteel. Maar ze scheurde vaak open op de naad.
Ligt het niet aan je opslag?
Wordt je band te warm?
Grafiet plaatje versleten?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Als ze scheuren op de lijmnaad komt dat volgens mij omdat de band te warm wordt, misschien kan stofafzuiging daar nog iets in helpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ook oude banden willen op de lijmnaad kapot gaan. Ik heb het idee dat de lijmnaad met de tijd zwakker wordt. Maak je de banden regelmatig schoon? Vuil opbouw op de band zorgt ook voor veel warmteontwikkeling, vooral bij het schuren van verflagen of harsrijk hout.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ook oude banden willen op de lijmnaad kapot gaan. Ik heb het idee dat de lijmnaad met de tijd zwakker wordt. Maak je de banden regelmatig schoon? Vuil opbouw op de band zorgt ook voor veel warmteontwikkeling, vooral bij het schuren van verflagen of harsrijk hout.
Daarin heb je waarschijnlijk gelijk, maar dan moeten ze volgens mij wel erg oud zijn.
Tenminste ik had er 2 welke zeker al 10 jaar niet gebruikt waren en die sneuvelden dan ook na een half uurtje schuren.
Normaal nooit last van stuk gaan schuurbanden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik krijg nog wel eens wat en dan heb ik geen idee hoe oud het is. Als ze stuk gaan op de lijmnaad, gebruik ik het schuurlinnen op handschuurblokjes of opgerold om in rondingen te schuren. Schuurbanden vindt ik over het algemeen langer scherp blijven dan gewoon schuurpapier. Ik heb volgens mij vooral dozen met 3M schuurbanden en die zijn ook al ouder dan 10 jaar. Ik heb eens een paar dozen in verschillende groftes gekocht en die zijn nog steeds niet op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ook oude banden willen op de lijmnaad kapot gaan. Ik heb het idee dat de lijmnaad met de tijd zwakker wordt. Maak je de banden regelmatig schoon? Vuil opbouw op de band zorgt ook voor veel warmteontwikkeling, vooral bij het schuren van verflagen of harsrijk hout.
Dat idee is volgens mij geheel juist. Ik had nog wat schuurbandjes liggen in de verzameling voor mijn Bosch pvs 300 ae . Deze zijn zeker 15 jaar oud. Binnen luttele seconden vlogen die bandjes eraf. Allemaal op de tape rand. Nieuwe gehaald en geen probleem. Die oude bandjes waren ook "nieuw".
Kan een complex probleem zijn. Een voor een elimineren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zelfde probleem met oude schuurbanden. En ze hoeven soms niet zo heel oud te zijn. Na 10 jaar waren ze onbruikbaar.
Ik gebruik nu Klingspor. Die zijn relatief nieuw en gaan nooit los. Scheuren in de lengte kan wel, maar dat heeft andere oorzaken. Meestal scheef lopen van de band.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik had dit ook dat mijn banden braken, Festool, goed koop merk, Klinspor, maakte allemaal niet uit.
De schuurband heb ik nu niet snel bij de hand, maar even uit mijn hoofd zit er een draaiknop op waarmee je de band naar links of naar rechts kan laten lopen. Je moet de knop zo draaien dat de band recht blijft lopen. Als hij teveel de ene kant op loop, dan loopt de band eraf, de andere kant op loopt de band aan. Het laatste was bij mij het geval dat hij elke keer brak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb vroeger diverse merken verkocht. Bij alle merken hebben we wel eens wat gehad. Maar wat de oorzaak was kwam nooit naar boven. De klachten waren altijd incidenteel en waarschijnlijk door verkeerd gebruik.
Klingspor, 3m, bosch, kwb, wolfcraft voldeden allemaal. De eerste 2 maken ze zeker zelf. 3m uitkijken waar je dit koopt. Kunnen grote prijsverschillen in zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.