welke olie voor stalen schaven?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
345
42
Hallo,

naast een aantal houten schaven heb ik ook enkele stalen schaven. Nou zag ik een instructievideo van Paul Sellers waarin hij demonstreert hoe je een handig hulpstuk kunt maken om je stalen schaven mee te olieen, zowel om de zool te smeren als ook de hele schaaf tegen roest te beschermen:

Echter vraag ik mij af, welke olieen hier geschikt voor zijn? Zelf heb ik een voorkeur voor een betaalbare, lang goedblijvende, natuurlijke olie. Hebben jullie hier nog tips voor? Zelf kwam ik deze olie tegen bij Baptist, Ballistol universele olie,

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.145
958
Enschede, Twente
Ik heb iets soortgelijks in gebruik. En dat is gevuld/verzadigd met camellia olie. Is volgens mij wat meer natuurlijk dan Ballistol (dat in eerste instantie bestemd was voor wapens, dus…).

• Leuk
Waarderingen: mathieu

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
250
99
Almen aan zee
Ik heb er wat uitgeprobeerd, maar ben nu ook aan de Ballistol.

Vind het niet lekker ruiken, maar dat is ook na twee dagen wel weer weg.

Bevalt mij goed als roestbeschermer.

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
176
26
Hier ook Ballistol. Ik ben inmiddels redelijk gewend aan het luchtje.
Ik heb ook Ballistol Gunex gekocht die nog beter roestwerend zou zijn maar daar heb ik nog niet aan geroken :D

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.671
1.009
70
Veldhoven
Ik gebruik al meer dan 30 jaar Ballistol op de het bed van mijn metaaldraaibank en op de tafels van freesbank en kolomboor.
Triviantje: Theodor Morell, de persoonlijke arts van Adolf Hitler, gaf de Führer klinkklare ballistol te drinken tegen maagproblemen.

• Leuk
Waarderingen: jaap

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.142
586
Noord-Veluwe
Ik gebruik de Metallsiegel die ik bij mijn machines kreeg ook om mijn handgereedschap tegen roest te beschermen. Die fles is zo groot dat ik voorlopig niet iets apart voor mijn handgereedschap ga kopen. Dit werkt goed genoeg voor mij.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
693
243
Middelburg
Camelia olie is geschikt voor om op je baby huidje te smeren, het is een farce dat het beschermend werkt ik heb het geweten complete kolder mijn schaaf roestte onder m'n kont weg. Nee ik zou alles gebruiken behalve dit "wondermiddel" Camelia olie,....... Ballistol, Kroon Oil allemaal betere keuzes als je je gereedschap roestvrij wilt houden.
Zelf gebruik ik Handy Oil van Kroon olie en die van Felder deze heet Metallglanz,..... Er is ook nog een goedkopere variant die ik gebruik, en tot nu toe heb ik nog geen roest gezien, het is van Parkside Multi Function Oil

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.117
3.332
Gaanderen
Camelia olie heb ik ook. Al heel lang. Waarom raakt het niet op? De eerste gebruikt en het gereedschap lang weggelegd. Ja, jullie raden het al, roest. Meestal doe ik helemaal niets op mijn schaven. Gewoon gebruiken is het beste. Ballistol heb ik inmiddels in gebruik en dat werkt beter. Wil je een echt goede bescherming dan werkt consistentvet ook. Nadeel hiervan is dat je dit alleen moet gebruiken als je het gereedschap lang niet gaat gebruiken of wil versturen over zee. Verwijderen met wasbenzine. Dus niet echt geschikt voor normaal gebruik en dat is ook precies het probleem.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.748
1.163
Riemst
Heeft iemand een idee wat er in Ballistol zit? Of dit op minerale of plantaardige olie basis is. Ze claimen het als voedselveilig en bruikbaar voor zowat alles. Mens, dier en machine zijn er bij gebaat.

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
176
26
Heeft iemand een idee wat er in Ballistol zit? Of dit op minerale of plantaardige olie basis is. Ze claimen het als voedselveilig en bruikbaar voor zowat alles. Mens, dier en machine zijn er bij gebaat.
Uit het MSDS-veiligheidsdocument:

Mineral Oil
Potassium Oleate
Ammonium Oleate
Oleic Acid
Benzyl Alcohol
Amyl Alcohol
Isobutyl Alcohol
Benzyl Acetate
Anethole
Isohexane (aerosol only)

Zie pagina 8 en 9 van het veiligheidsdocument voor meer uitleg van de ingrediënten: https://www.labshop.nl/wp-content/uploads/2020/05/Balistol-safety-sheet.pdf
Ik denk dat de Anethol de typische anijsgeur geeft.

Overigens kan ik de ingrediënten alleen vinden in de documenten voor de Amerikaanse markt.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.748
1.163
Riemst
De verschillende componenten staan beschreven in het veiligheidsblad. De minerale olie is paraffine olie, wat te verwachten was gezien de voedselveilige status. De 'oleate' zijn toeslagstoffen om de olie dikker (viscieuzer) te maken. Technisch gezien lijkt het dan eigenlijk geen olie te zijn, maar smeervet.
Er zit ook een zuurstofbinder in, dat verklaart de goede roestbeschermende eigenschappen van de olie.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
656
421
Twente
Ik doe al jaren de eerste de beste universele smeerolie uit de bouwmarkt in mijn "rag-in-a-can". Werkt prima om de schaaf (of zaag!) lekker te laten glijden. Het is echt een toptruc om gestuiter van de zaag over je werk tegen te gaan. Misschien werkt het ook tegen roestvorming, maar daar heb ik sowieso niet zo'n last van.
Voor mij werkt het, ik hoor graag of er nog nadelen aan zijn.

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
656
421
Twente
Ik las je post nog een keer goed door....

Zelf heb ik een voorkeur voor een betaalbare, lang goedblijvende, natuurlijke olie
... die ook goed smeert en niet uithardt als het in de open lucht op een doek zit. Klinkt mij als unobtanium! Waarom een natuurlijk olie? Met een minerale olive heb je alle andere eigenschappen meteen voorelkaar.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Ik doe al jaren de eerste de beste universele smeerolie uit de bouwmarkt in mijn "rag-in-a-can".
+1. Hobby olie van Kroon of Pressol, maakt allemaal niet zoveel uit. Het idee is dat er maar een heel dun laagje op komt. Zo'n flesje van 100 mL gaat ook heel lang mee.
Ik heb algemeen weinig last van roest in mijn schuur, maar voor de zekerheid smeer ik stalen gereedschap af en toe ermee in.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.