Welke natslijpmachine?

Ted's

Nieuw lid
6 jan 2025
3
0
Utrecht
Goedendag!

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een goede natslijpmachine. Ik ga het vooral gebruiken voor de steekbeitels en schaafbeitels (nr 2 t/m 7) en vioolschaafjes, t.b.v akoestisch gitaarbouw. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen? Zelf denk ik aan de Record Power WG250 (of is de WG200 voldoende). Triton heeft ook een interessant model, TWSS10.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ted

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
240
95
Almen aan zee
Ik heb goede ervaringen met een natslijpsysteem (ooit voor een kwart van nieuw een oude Tormek kunnen overnemen :)
Makkelijk en snel.
Denk dat allebei de machines die je noemt goed voldoen.
Het belangrijkst is de kwaliteit van de steen, en dat-ie mooi rond draait.

Maar voor het echte tiptop werk zoals me bij gitaarbouw erg fijn lijkt,
zou ik toch nog eerder kiezen voor met de hand op een vlakke steen.
Er zijn mooie slijp- en wetsetssets te koop met oplopende korrelfijnheid,
en eventueel met slijphulpstuk.

Zoiets bijvoorbeeld

Ted's

Nieuw lid
6 jan 2025
3
0
Utrecht
Marcel, dankjewel voor de info. Eens dat met de handslijpen een nog beter resultaat kan geven. De natslijpmachine wil ik gebruiken voor de eerste stappen en daarna het dagelijks scherphouden met de stenen van Baptist.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.700
983
Emst
Ik heb de Record Power WG250, voor het voorwerk slijpt hij erg langzaam.
Ik heb de Record power RSBG8 voor het voorwerk indien nodig.
Ik gebruik de machines voor houtdraaien

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
240
95
Almen aan zee
Hou er wel rekening mee dat je op een slijpmachine (ronde steen) een holle vouw slijpt.
En steeds holler met het slijten en afritsen van de steen.

Op de platte steen met de hand ...

Het vraagt eenmaal een tijds- en inspanningsinvestering om ook het voorwerk met de hand te doen
maar eenmaal de vouw vlak, houd je de boel makkelijk vlak en scherp

Maar moet je ook tijd voor en zin in hebben

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Geen advies over een natslijpmachine, ook niet over de slijpstenen van baptist, maar wel over daarbij getoonde veritas slijphulp die overigens grotendeels de prijs van het setje bepaalt.

Daar ben ik verre van enthousiast over want je bijtel kan je slecht vastklemmen; het luistert heel nauw hoe je de ienie mini knopjes aandraait. Vaak verschuift de bijtel of het schaafmes ongemerkt iets, waardoor je lang bezig bent om de vouw weer haaks te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
Het ene toestel dat ik uit mijn vader's werkplaats geërfd heb dat echt heel goed is, is de Tormek slijpmachine. Ik had het geluk dat er al verschillende accessoires bij zaten en dat de stenen in goeie conditie waren, onze keukenmessen en scharen, mijn beitels en schaafmessen (ook van de vroegere Elektra Beckum schaafmachine) zijn sindsdien in een veel betere conditie :)
Die Tormek is een heel rustig draaiende machine, maakt weinig lawaai en kan uren aan een stuk doorwerken. Als je het budget er voor hebt, zou ik zeker voor een Tormek gaan - ze zijn helaas wel behoorlijk duur.

Alternatief is om een Triton te kopen en daar Tormek slijpstenen op te gebruiken. Ik sprak een hele tijd geleden met iemand die dat zo gedaan had en de slijpkwaliteit die hij me toonde was even goed als wat ik met mijn Tormek haal. Bij mijn weten heeft Triton niet al die hulpstukken om verschillende gereedschappen te slijpen; als je die ook van Tormek zou moeten kopen, denk ik dat je beter een pakketactie van Tormek afwacht.

De Record Power ken ik niet (na twee vervelende ervaringen ben ik ook niet meer geneigd om bij Baptist te kopen), maar ik heb wel een Tormek-kloon van Scheppach in handen gehad en die is zelfs de lagere aankoopprijs niet waard. Zowel de slijpsteen als de lagering leken me maar prutserig.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
het luistert heel nauw hoe je de ienie mini knopjes aandraait. Vaak verschuift de bijtel of het schaafmes ongemerkt iets, waardoor je lang bezig bent om de vouw weer haaks te krijgen.
Goed punt - de instellingen komen heel nauw, zeker voor beitels en schaafmessen. Ook met de beste natslijper (of met de hand) blijft dat belangrijk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Ik heb een scheppach 2000 steen op mijn nooitgedagt (is tormek) natslijper zitten. Met die steen kan je prima je beitels vlijm scherp krijgen. Ik heb geen idee hoe de machine zelf is van scheppach,

Ted's

Nieuw lid
6 jan 2025
3
0
Utrecht
top, dank iedereen voor de input. Wat ga ik doen, ik ga de (schaaf) beitels voorslijpen op een Tormek die ik kan lenen en dan dagelijks scherphouden met handslijpen. Nu alleen nog kiezen tussen een gebonden Japanse slijpsteen of diamant stenen... ;-) Vandaag maar even naar Baptist rijden.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
178
77
Zaanstreek
wat ik nog een interessante overweging vind is een tormek met CBN steen direct te kopen. ronald kanne biedt dat bijvoorbeeld aan. Geen gedoe met steen die kan uitzakken, water dat goor wordt etc.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
376
143
Zuid Holland
Ik heb jaren met de hand geslepen en sinds ik een tweedehands TormekT4 heb ben ik echt over. De Naniwa-stenen zijn sindsdien bijna niet meer de kast uit geweest, keukenspullen, beitels en schaafbeitels.

Merk alleen dat hij net niet helemaal 100% netjes rondloopt. Keer naar kijken, maar dit werkt op zich goed genoeg. Het is een heel heel klein wiebeltje.

Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
226
46
Amsterdam
Hier heb ik een oudere tormek, een creusen met wolverine van hout, staat ingesteld voor de afruwguts en gebruik ik alleen daar voor. Wat ik hier naast veel gebruik is een set diamantvijltjes om de draaibeitels te scherpen. Dat werkt heel vlot.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Als je een vaste plek hebt waar je je japanse waterstenen altijd bij de hand hebt, klaar voor gebruik in een wasbak bijvoorbeeld, dan is het wel te doen.
Anders vind ik het een gedoe om met waterstenen te slijpen. En geknoei ook op de werkbank, waardoor je niet zo snel tussendoor slijpt. Sinds ik diamantplaten hebt merk ik dat ik die veel sneller pak. Wel kostbaarder dan waterstenen.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Als je een vaste plek hebt waar je je japanse waterstenen altijd bij de hand hebt, klaar voor gebruik in een wasbak bijvoorbeeld, dan is het wel te doen.
Anders vind ik het een gedoe om met waterstenen te slijpen. En geknoei ook op de werkbank, waardoor je niet zo snel tussendoor slijpt. Sinds ik diamantplaten hebt merk ik dat ik die veel sneller pak. Wel kostbaarder dan waterstenen.
Veel van Naniwa's stenen zijn "splash-and-go", die hoeven niet verzadigd te worden. Maar eens, er moet meer water op en daarmee is het alsnog meer geklieder dan een paar sprays water op diamantplaten. (Die overigens niet duur hoeven te zijn. Ik heb al jaren naar tevredenheid een setje Chinese plaatjes. Niet zo luxe, maar voor 5-8€ per stuk gaan ze al lang naar tevredenheid mee.)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik houd mijn draaibeitels bij met een CBN plaatje van Ronald Kanne. Herslijpen op een CBN wiel op een Creusen. Mijn schaafbeitels (zowel de algemene schaven voor houtwerk, als de schaven voor de splitcane hengels) worden geslepen op een setje waterstenen (de schaafbeitels alledrie ongeveer 2 x per hengel - bamboe bevat veel silica en maakt je beitels snel bot - ik gebruik 3 blokschaven voor het maken van een hengel, 1 ruwe schaaf om de strips, driehoekig gemaakt op een beveler, ruw in taper te schaven, 1 fijne blokschaaf om de taper tot op ca 0.05 mm af te maken, en een HP8X, met de outriggers zo dat de beitel NET de schaafmal niet raakt als de outriggers over het staal lopen, voor de finale dimensies).

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Moest even zoeken, maar HP8X is het typenumer van behalve een accu en een elektrische rolstoel, ook het typenummer van een schitterende schaaf van BridgeCity.
Waarbij de 'outriggers' dan de verstelbare plaatje aan de zijkant zijn.
Zo. Nu heeft iedereen ook weer wat bijgeleerd :)
20250124_151321.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Slijpen is een uitgebreid verhaal. Er zijn heel veel manieren die, als je ze juist uitvoert, tot een goed resultaat leiden. Ten eerste moet je wel een keer met echt scherp gereedschap gewerkt hebben om het verschil te ervaren. Hier een filmpje van ronald kanne waar diverse machine besproken worden. Met alle manieren kun je een vlijmscherp resultaat behalen. Ik ben zelf een Tormek fan, maar heb daar wel een cbn steen opzitten. Diamantsteen gebruik ik om mijn beitels scherp te houden, maar als de holling uit de vouw is slijp ik hem weer op mijn Tormek. Voordeel is dat je slijpt met een mal/jig waardoor de hoek juist is.
Wil je volledig met de hand slijpen dan vind ik dit hulpstuk uitstekend en betaalbaar. Hier het filmpje
Ik heb alleen de rode uitvoering. Zelfs 2x keer dan hoef ik de wielen niet te verzetten voor smalle en brede beitels. De rode zijn minder geschikt (niet) voor hele korte beitels.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
680
231
Middelburg
Geen advies over een natslijpmachine, ook niet over de slijpstenen van baptist, maar wel over daarbij getoonde veritas slijphulp die overigens grotendeels de prijs van het setje bepaalt.

Daar ben ik verre van enthousiast over want je bijtel kan je slecht vastklemmen; het luistert heel nauw hoe je de ienie mini knopjes aandraait. Vaak verschuift de bijtel of het schaafmes ongemerkt iets, waardoor je lang bezig bent om de vouw weer haaks te krijgen.
Dat had ik ook, totdat iemand van het forum mij er op attendeerde, dat er in het handvat waarmee je de beitel kunt vastzetten, ook nog een piepklein gaatje zit, waarin je een kleine inbussleutel kunt steken, om de boel extra na te trekken,....en verdomd ik heb sindsdien geen problemen meer ondervonden,.........ik zou zeggen doe je voordeel mee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.