Welke maat gleuven frees

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hoi
Ik heb net een bovenfrees. De laatste tijd werk ik veel met MDF en OSB . Als ik daar gleuven in ga frezen, zeg maar een 12 mm of 18 mm, daar passen geen planken in van 12 of 18 dik lijkt mij. Wat ik mij afvraag hoeveel speling je moet gebruiken om b.v. een plank er tussen moet krijgen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor platen van 8 mm verkoopt mijn ijzerboer mij een gleuvenfrees van 8,3 mm
dus 0,3 mm breder dan in theorie nodig

let op de werkelijke dikte van je hout of platen van 8 mm
die zijn niet altijd op dikte geschuurd
zo verkoopt mijn houtboer goedkope mpx van 18 mm, die in praktijk . . . 17 mm is

waar je dat hout / die platen plaatst, weet ik niet
ik kwam er helaas pas achteraf achter dat voor (mpx)platen de standaard van 8 naar 9 mm verschoven is
spijtig, maar voor mij oplosbaar, want de groevenfrees gebruik ik hoofzakelijk voor ladebodems
die zijn dan wel 9 mm, maar aan de onderzijde schuur ik die met de machine af tot ze voldoende dun zijn, maar nog altijd in de groef van 8 mm knellen

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.336
1.022
Omgeving Leiden
Inderdaad is het plaatmateriaal, mdf, multiplex, osb of underlayment, zelden aan de maat.
Ok het komt dan in de buurt van 18 mm met 18.2 of 17.9mm maar exact 18mm is het maar zelden.
Daar hebben mensen wat op verzonnen, zoals deze bijvoorbeeld:

En om antwoord te geven op je vraag: als je de planken in de sleuf lijmt 0.1mm, als ze er los in moeten schuiven 0.3mm. Ervan uitgaande dat de planken niet een beetje krom zijn maar helemaal vlak.
Denk er ook aan dat de planken 'dikker worden' als je ze lakt.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.