welke lijm?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
253
19
Hoi allemaal,

ik wil binnenkort beginnen met de bouw van een tuinschuur. Ik heb nog wat oude balken die ik wil kunnen verlengen, want het zijn allemaal verschillende lengtes en niet altijd even lang. Dit wil ik doen met eenvoudige verbindingen en verlijming. Ik heb tot nu toe alleen met houtlijm voor binnen toepassingen gewerkt, maar zoek nu een houtlijm die geschikt is voor buiten en ook voor gebruik voor dragende constructies. Hebben jullie nog tips / ervaringen welke lijm hiervoor geschikt is? Bij voorkeur iets wat niet te milieubelastend en giftig is, maar ik weet niet of dat in dit geval bestaat?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.854
788
Enschede, Twente
Het kan ook zonder lijm, maar dat vereist de nodige vaardigheid. Ik heb het over verbindingen zoals die in Japan toegepast werden en worden. In deze streken ook in eenvoudigere vorm met overlap en wiggen.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
253
19
Dank voor de tips! Zonder lijm lijkt mij eigenlijk nog mooier, maar ik kom dan bij het vraagstuk of je het nog enigszins vlot in elkaar kunt zetten? Ik ben niet vies van wat extra werk, maar het zou wel mooi zijn als het nog enigszins vlot gebouwd kan worden. Ik ga mij hier ook nog even in verdiepen...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
391
140
Maak een mooie verbinding en zet die vast met D3 of D4 lijm voor de zekerheid. Als de balken in de constructie worden gebruikt en daarna zijn afgedekt, is D3 in principe voldoende.
Idealiter maak je de verbinding met een toogpen, dan kan je de verbinding lijmen en met de toogpen vastzetten, en meteen verder zonder te hoeven wachten tot de lijm droog is.

Ik heb laatst een latje verlengd met een halfhouts-zwaluwstaart (zaagfoutje, oepsie, maar ik wilde dit projectje uit principe uit dat ene stukje plank maken). De inspiratie daarvan kwam uit een boekje over Japanse verbindingen dat ik heb liggen, maar later leerde ik dat een soortgelijke verbinding in Westerse houtbewerking ook veel gebruikt wordt.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
253
19
@Paul90 goed plan! De balken worden inderdaad later afgedekt, dus dan zou ik met de bekende D3 lijm kunnen werken.

@Wim Kluck dank voor de tip; zou het nog uitmaken of ik dan een schuine of rechte liplas verbinding maak? Zelf geef ik vanwege eenvoud de voorkeur aan een rechte liplas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.960
2.717
Gaanderen
Zonder enige eigen kennis zeg ik de schuine. Waarom? Ik heb enkele liplassen gezien in oude constructies en die waren alle schuin. (werkt dus al 100 jaar) Nu heb ik meer verstand van ijzerwaren en gereedschappen, dus als een ander het beter weet, zeg het dan maar.
Ik weet zelfs niet of de liplasverbinding gelijmd word. Stalen platen aan de zijkanten spijkeren. Maar zoals gezegd het is niet mijn specialiteit.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
253
19
@wim: dank voor je reactie! Ik heb heldere informatie over de liplas kunnen vinden:


Het lijkt erop dat het voor horizontale verbindingen niet uitmaakt of je een schuine of rechte liplas gebruikt, wel maakt het bij verticale verbindingen uit, dan kies je liever de schuine liplas. Verder zou de las op 1/3 van de lengte van de overspanning moeten liggen, omdat hier het moment het laagst is... Hier had ik allemaal nog geen rekening mee gehouden, toch handig om te weten!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.218
573
Verder zou de las op 1/3 van de lengte van de overspanning moeten liggen, omdat hier het moment het laagst is...
Als ik het me goed herinner hield Tuoh 1/7 aan. Ik weet de motivatie niet meer maar ben (nog steeds) geneigd zijn adviezen blindelings te volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.124
419
De las moet op 1/5 van de overspanning daar zit het momentennupunt.
de onderste moet de ondersteunde gording zijn en twee opleggingen hebben.
balken op twee steunpunten verlengen met een liplas werkt niet.

het makkelijkste is gewoon naast elkaar leggen en helemaal niet lassen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.