Welke korrel voor schuurbanden stationaire bandschuurmachine?

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
Beste forumleden,

Ik heb recent een stationaire bandschuurmachine gekocht waar schuurbanden met een vreemde maat op gaan. 160 (of150) * 1750. Dit betekent dat ik schuurbanden op maat moet gaan bestellen. Echter is de minimale afnamehoeveelheid 10 stuks bij onder anderen schuurband.nl. Ik ga de bandschuurmachine gebruiken om hardhout mee vlak te schuren maar ook voor algemeen houtbewerkingsgebruik.

Mijn vraag is: Welke korrel is hier het beste voor? Zelf dacht ik aan korrel 100, een goede balans tussen materiaalafname en afwerkingsniveau? Wat denken jullie?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Ik zou eerder voor tachtig gaan, of zelfs zestig als er veel afname gevraagd wordt. >Een stationaire bandschuurmachine is bedoeld om snel materiaal te verwijderen (hoewel snel relatief is). Afwerken gebeurd met andere machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
Meestal gebruiken ze korrel 80 of 120 voor dit soort doeleinden.
En zoals mathieu al zegt je wilt snel en veel materiaal afhalen om delen op maat te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik weet niet hoe jouw bandschuurmachine is opgebouwd, maar als je banden van 150 x 2000 kan monteren, wordt de keuze een stuk makkelijker.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
Bedankt voor de reacties! Ik ga voor korrel 80.


Ik weet niet hoe jouw bandschuurmachine is opgebouwd, maar als je banden van 150 x 2000 kan monteren, wordt de keuze een stuk makkelijker.

Helaas zit het bereik tussen dce 1725 en 1775 dus dat is helaas niet mogelijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb de mijne zo aangepast dat ik schuurbanden van 3500mm lang kan monteren. Die zijn gangbaar en dus per stuk en voor weinig te koop. De kortste banden die ik kan monteren zijn 2000mm. Zo kan ik ook de koopjes van marktplaats monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.