Welke kolomboor aanschaffen

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Beste mensen,

Ik ben opzoek naar een kolomboor. Voornamelijk hobby matig. Maar zoek wel een nauwkeurige en degelijke. Prijs onder de 300.

iemand tips en recensies?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi,

Nauwkeurig: daar kan veel over gezegd worden. In de 'metaa'l gelden wel wat andere eisen dan bij houtbewerking.
Degelijk: alle waar naar zijn geld. Ik denk dan aan Huvema en Contimac

Nauwkeurige én degelijk: dan is 300 euro denk ik niet genoeg.

Maar om een paar suggesties te doen, zo rond je budget:
Bosch pdb40, veel goede recensesies, ook hier. Wat eigenzinnig ontwerp.
Contimac CH10, iets boven budget
Optidrill b14

En verder zal er wel geopperd worden uit te kijken naar een goede tweedehands :) :)
Dat vind ik altijd een dooddoener.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een eenvoudige Maxx kolomboormachine. Worden tegenwoordig verkocht onder de naam Bernardo. Voor in hout is het een enorm nauwkeurige machine. Ik heb een kleiner model dan deze: Bernardo Kolomboormachine kopen? - Gereedschapcentrum.nl
Maar dit is tegenwoordig de instapmachine. Dus ja, wel 100- euro boven budget. Maar ik denk wel een betere machine dan een instap optidrill of contimac.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik heb de Bosch pdb40 2 maanden geleden gekocht na veel nadenken, lezen en uitstellen. (ik doe houtbewerking nu 2 jaar). De compactheid en de digitale instellingen zijn voor mij doorslaggevend bij de aanschaf. Tot nu toe geen spijt, mede vanwege het feit dat ik de aanschaf tijdens de lockdown kocht zodat ik savond en in de weekenden veel plezier heb met mijn hobby. Ervaring met andere kolomboormachines heb ik niet.
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Ik heb ook een Bosch PDB40 en uitermate tevreden van voor mijn hobbymatig gebruik. Enkel het wiel vind ik niet fantastisch maar op YouTube vind je genoeg filmpjes om dit aan te passen. Ik zou het toestel in die prijsklasse zeker aanraden!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Te wijnig invo om goede raad te geven hoe groot kan je kwijt in de werkplaats heb je kracht stroom ? , en wat is het grootste wat je Wild boren bij voorbeeld , van die kleine tafel modellen hebben vaak geen kracht ,staat de boor zo van stil,
Is goed voor een 6a8 mm boor en soms trekken ze 8mm nog niet eens,of met moeite,
Kijk ook of er een verwisselbare boorkop in zit bij voorbeeld met een mc 2 of hoe dat ook moch heten?,
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook hier de Bosch, sinds een jaar of twee. Helemaal blij mee. Snel, redelijk hanteerbaar (dat wiel is wellicht een ontwerpvaut ;-) ), meer dan nauwkeurig genoeg voor hout, en de digitale uitlezing van diepte/begrenzer, en aanverwante grappen maken hem aangenaam in het gebruik. Het laserkruis is niet accuraat genoeg naar mijn zin, maar ik heb nog geen klus gehad waarbij dat een onoverkomelijk probleem was, dus ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheden (of niet) om dat bij te stellen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb een eenvoudige Maxx kolomboormachine. Worden tegenwoordig verkocht onder de naam Bernardo. Voor in hout is het een enorm nauwkeurige machine. Ik heb een kleiner model dan deze: Bernardo Kolomboormachine kopen? - Gereedschapcentrum.nl
Maar dit is tegenwoordig de instapmachine. Dus ja, wel 100- euro boven budget. Maar ik denk wel een betere machine dan een instap optidrill of contimac.
Komt Bernardo. Hbm. Optidril niet uit dezelfde fabriek?
Ze worden wel met hetzelfde sop gewassen volgens mij.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Komt Bernardo. Hbm. Optidril niet uit dezelfde fabriek?
Ze worden wel met hetzelfde sop gewassen volgens mij.
Ze lijken wel verdacht veel op elkaar, dus dat lijkt geen gekke aanname, maar of dat 100% zo is, of er gewoon ruim in ontwerpen in China is gedeeld, ik weet 't niet. Wat mij wel opgevallen is dat er behoorlijke verschillen in afwerking in vrij vergelijkbare machines zit, Holzmann, Scheppach, HBM, Bernardo verkopen allemaal ongv. dezelfde machines maar of ze helemaal 't zelfde zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ze lijken wel verdacht veel op elkaar, dus dat lijkt geen gekke aanname, maar of dat 100% zo is, of er gewoon ruim in ontwerpen in China is gedeeld, ik weet 't niet. Wat mij wel opgevallen is dat er behoorlijke verschillen in afwerking in vrij vergelijkbare machines zit, Holzmann, Scheppach, HBM, Bernardo verkopen allemaal ongv. dezelfde machines maar of ze helemaal 't zelfde zijn.
Vaak (maar niet altijd) betekent dat dat ze uit dezelfde fabriek, van dezelfde productielijn, komen, maar dat de afnemers (HBM, Scheppach, Axminster, etc) verschillende afwerking-, uitrusting- en soms zelfs kwaliteitseisen hebben. En vaak ook andere prijzen hanteren. Of die prijsverschillen ook werkelijk gerechtvaardigd zijn is niet altijd duidelijk, en ook niet altijd te zien (ook als ze wel gerechtvaardigd zijn). Veel rondvragen naar gebruikerservaringen dus, en caveat emptor...
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Heb ook de Bosch. Gewoon een fijn machientje. Kwam vandaag toevallig deze hbm tegen en die lijkt qua basis toch wel verdacht veel op de Bosch.
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Heb ook de Bosch. Gewoon een fijn machientje. Kwam vandaag toevallig deze hbm tegen en die lijkt qua basis toch wel verdacht veel op de Bosch.
Nee, dit is dezelfde als die Lidl ook af en toe aanbiedt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.