Welke invalzaag kopen

Fritser

Nieuw lid
29 mei 2023
6
0
Oosterhout
Goede dag, sinds kort ben ik met pensioen en nu ik dus tijd heb wil ik wat kamers op gaan knappen. Ik kom zelf uit de metaal dus qua hout bewerking ben ik een amateur. Nu zal ik voor mijn klussen diverse platen moeten zagen. Ik heb een decoupeerzaag maar daar zaag ik niet echt kaarsrecht mee. Na wat onderzoek en lezen kom ik dan uit op een invalzaag met geleider. Wat is nu een goed instap model voor het normale thuis gebruik ??
Verder moet ik die ergens op plaatsen dus dacht ik aan een inklapbare werkbank fabrikaat Keter type 237005

Ik zelf liever ook een echte werkbank/tafel gehad maar daar heb ik helaas de ruimte niet voor.

Ik hoor graag van jullie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik gebruik om op locatie te zagen gewoon 2 metselschragen van 90 cm hoog. Daar leg ik een stel 2 x 3 en op.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi,
De werkbank die je in je hoofd hebt valt denk ik in dezelfde categorie als een workmate. Zo'n ding heb ik zelf, maar ik gebruik hem zelden. Te laag, te klein, te wiebelig. Zeker als je plaatmateriaal gaat zagen heb je er niks aan en ben je beter uit met een opstelling zoals @chevy66 voorstelt. Simpel en makkelijk op te bergen.
Dan de invalzaag. De makita sp6000J komt het eerst bij me op, omdat ik fan ben van makita. En anderen gebruiken met plezier een scheppach invalzaag. Met beide heb ik echter geen ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik gebruik om op locatie te zagen gewoon 2 metselschragen van 90 cm hoog. Daar leg ik een stel 2 x 3 en op.
Ik heb liefst 2 lagen balken liggen , de bovenste in de korte overspanningsrichting.
Daarvoor gebruik ik dan liever schragen waarbij de onderste ingeklemd liggen aan de zijkanten zoals bijv bij toughbuilt. Dat werkt net wat makkelijker en bergt compacter op. Maar metselschragen gaat op zich ook gewoon prima.

Qua zaag moet je je als eerste afvragen of je alleen maar gaat zagen of dat je de linialen nog voor andere zaken wit gebruiken. Festool is het railsysteem waar de meeste merken mee compatible zijn, het eerder genoemde Makita bijv. ook. Sowieso zijn Makita rails een stuk goedkoper en ook echt prima kwaliteit.
Nieuw zou ik kijken naar een leuke aanbieding op het railsysteem van je keuze. Een gebruikte Festool is ook een prima optie, schrijft bijna niet af als je hem voor een normale prijs kunt kopen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik ben een van die mensen die zich prima red met de scheppach invalzaag. Kost een kwart van de festool en wat de festool evt beter kan doe ik er toch niet mee.
En ook ik gebruik een paar schragen. Zelf gemaakt ooit en nog steeds net te laag. Haha
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb voor het grotere werk twee schragen van toughbuilt. Hierop kan je 2x4 balken monteren en verder zoals hierboven beschreven. Je kan met een geboorde plaat er ook prima een mft tafel van maken. Leef je uit.
Maak met de methode van Chevvy gaat het ook.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Indertijd heb ik deze twee gemaakt. 60x90 en 90 cm hoog. Daar heb ik veel plezier van. Ik overweeg nog om in de bovenliggers inkepingen te maken zodat daar balken van 44x69 in kunnen vallen.IMG_20230530_181955_resized_20230530_062318113.jpg

IMG_20230530_182022_resized_20230530_062317597.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en city17

Fritser

Nieuw lid
29 mei 2023
6
0
Oosterhout
Dank voor alle reacties. Ik heb me eerst eens verdiept in de schragen opties wat ik wel een goed idee vind in vergelijking met mijn werkbank idee. De toughbuilt schragen zijn te verkrijgen met en zonder uitsparing voor een balk. Die zonder uitsparing hebben een antislip laag om iets op te leggen, werkt dat ook goed of is dat een afrader?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dank voor alle reacties. Ik heb me eerst eens verdiept in de schragen opties wat ik wel een goed idee vind in vergelijking met mijn werkbank idee. De toughbuilt schragen zijn te verkrijgen met en zonder uitsparing voor een balk. Die zonder uitsparing hebben een antislip laag om iets op te leggen, werkt dat ook goed of is dat een afrader?
Als je er een platentafel van wilt maken is het inleggen van die balken een absolute pré wat mij betreft, zelfs de reden dat ik ze heb staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Mét uitsparing voor balken kiezen, dan kan je een fatsoenlijke tijdelijke constructie maken . Antislip betekent dat je balken er gewoon vanaf schuiven, want die hebben maar weinig contactoppervlak.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als ik zo naar die toughbuild schragen kijk, dan vraag ik me af wat je in het midden legt? Ga je balken kort zagen om er dwars op te leggen? Of leg je hoge balken in de uitsparingen en leg je het midden vol met een kleinere maat?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Als ik zo naar die toughbuild schragen kijk, dan vraag ik me af wat je in het midden legt? Ga je balken kort zagen om er dwars op te leggen? Of leg je hoge balken in de uitsparingen en leg je het midden vol met een kleinere maat?
Ik gebruik balken dwars over de lange balken heen. Die kan ik dan zo positioneren dat de plaat goed blijft liggen na de snede hoe ik hem ook zaag. Die hou ik er vast bij naast de 2 lange balken en die gaan nu al een dik jaar mee. Je kunt er ook een plaat overheen gooien, maar die leg ik dan vol met zooi, dus dat werkt niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik schroef de balken uiteindelijk in de klus weg. Ik heb al zooi zat. Ik heb 10 metselschragen, dus het is niet zo erg als er zooi op ligt. Liever dat, dan dat ik steeds moet bukken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik schroef de balken uiteindelijk in de klus weg. Ik heb al zooi zat. Ik heb 10 metselschragen, dus het is niet zo erg als er zooi op ligt. Liever dat, dan dat ik steeds moet bukken.
Metselschragen kosten met teveel plek en ik buk niet, daar heb ik een workstation op een stofzuiger voor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Metselschragen heb ik toch al, dus kost geen extra ruimte. Ik vindt het makkelijk werken om gelijk alles op schragen te gooien. Stokken er onder, platen er op. Paar schragen als zaag bok, Andere set schragen gelijk je gips op. Wat moet ik me voorstellen bij een workstation op een stofzuiger? Daar kan toch niets op?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat is nu een goed instap model voor het normale thuis gebruik ??
waar je instapt, hangt af van hoe ver je je beurs wenst open te trekken
platen zijn meestal 125 x 250 cm groot
als je die niet thuis geleverd hebt/wilt, dien je ze bij de handel te laten zagen
dat kan tot op 1/10de mm precies
wil je zelf aan de slag, dan volstaat een plaat of een paar balken op een vlakke ondergrond als steun
je gaat veel stof doen opwaaien => een stofzuiger ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Daar kan van alles op en aan, zeker met wat uitbreiding. Ik kan er o.a. zaag, frees/frezen, schuurmachine en tolletjes op kwijt met nog wat los spul erbij. Die schragen nemen veel teveel ruimte in bij opslag en transport voor mij, heb je de ruimte haalt het natuurlijk niets uit.
Ook 2 tafels met spul naast elkaar neemt veel ruimte in op de werkplek, meestal gebruik is bij gips geen andere spullen, dus gaat dan het gereedschap aan de kant en de platen op de toughbuilts, bij nood heb ik een extra set.
 

Fritser

Nieuw lid
29 mei 2023
6
0
Oosterhout
Ik ben een van die mensen die zich prima red met de scheppach invalzaag. Kost een kwart van de festool en wat de festool evt beter kan doe ik er toch niet mee.
En ook ik gebruik een paar schragen. Zelf gemaakt ooit en nog steeds net te laag. Haha
Hoi,
De werkbank die je in je hoofd hebt valt denk ik in dezelfde categorie als een workmate. Zo'n ding heb ik zelf, maar ik gebruik hem zelden. Te laag, te klein, te wiebelig. Zeker als je plaatmateriaal gaat zagen heb je er niks aan en ben je beter uit met een opstelling zoals @chevy66 voorstelt. Simpel en makkelijk op te bergen.
Dan de invalzaag. De makita sp6000J komt het eerst bij me op, omdat ik fan ben van makita. En anderen gebruiken met plezier een scheppach invalzaag. Met beide heb ik echter geen
Ik gebruik balken dwars over de lange balken heen. Die kan ik dan zo positioneren dat de plaat goed blijft liggen na de snede hoe ik hem ook zaag. Die hou ik er vast bij naast de 2 lange balken en die gaan nu al een dik jaar mee. Je kunt er ook een plaat overheen gooien, maar die leg ik dan vol met zooi, dus dat werkt niet.
Hoe leg je die dwars balken dan vast .?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Ik kan de dwarsbalken met domino's fixeren in de onderliggende langsbalken, meestal 4 stuks en ik gebruik dan 1-2 losse balken die ik verschuif om bij iedere zaagsnede volle ondersteuning te hebben (bij afkorten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fritser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.