Welke houtsoort?

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
129
13
Tijd geleden heb ik een lading Europese esdoorn gekocht. Een collega houtbewerker van dit forum gaf aan dat het volgens hem geen esdoorn was omdat dit een lager gewicht heeft. Hij kon mij niet vertellen wat het dan wel is. Hebben jullie enig idee?

1000027366.jpg

1000027367.jpg

EwSa

Actieve deelnemer
13 jan 2019
129
13
Nogmaals; populier of yellow poplar?
Ik heb zelf werkelijk geen idee. Ik hoop dat iemand hier duidelijkheid kan geven. Het zou best populier kunnen zijn. Wat ik zojuist gelezen heb is het idd lichter in gewicht en het kan draden geven. Dat heb ik ook gezien bij het schulpen van de stukken op de zaagtafel.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.542
433
Dordrecht
populier is zacht, denk ik
die gele populier is naar mijn beperkte ervaring hard
heb die 1 keer gebruikt om in de les een kinderstoeltje te maken
blijkt een populaire houtsoort voor het inwendige van meubels omwille van de prijs, bewerkbaarheid en stabiliteit
populier is heel zacht, Yellow poplar is redelijk zacht. Beide niet zwaar en beide qua tekening de juiste richting op. Kops niet echt een idee meer, lang geleden dat ik het gebruikt heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.