Welke houtsoort voor een bestekbak?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Een bestekbak kan je uit om het even welk hout maken. Ligt eraan welke uitstraling je wilt hebben, wat de afmetingen moeten zijn en wat je budget is. En wat je mogelijkheden zijn om het hout te bewerken.
Daar willen we dan graag wat meer info over, want een bestekbak kan veel vormen hebben...

Neem niet te zacht hout, dat beschadigt snel bij het erin doen van messen en vorken. En let erop dat sommige houtsoorten giftig kunnen zijn (o.a. taxus).
Beuken kan goed (wordt vaker gebruikt voor hout in de keuken), noten kan ook, maar je kan zelfs underlayment gebruiken. Tegenwoordig worden best veel kant en klare houten keukenproducten van verlijmde bamboe-panelen gemaakt, maar ik zou niet weten of je dat zo ergens makkelijk kan krijgen.
Google anders eens op "houten bestekbak" en kijk waar verkopers het van maken. Er zal wel een reden zijn waarom die dat materiaal gebruiken. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?

Maar zou je voortaan een eigen topic willen aanmaken ipv een topic van iemand anders te 'kapen', zeker als het een oud topic is wat over een heel ander onderwerp gaat?
Voor nu wil een moderator dit vast wel verplaatsen. @Athanor ?

En zou je jezelf even willen voorstellen in het daarvoor bedoelde gedeelte (link)? Dan weten we iets meer wie we voor ons hebben + wat je ervaringen zijn. Is iets makkelijker om te adviseren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.673
2.559
Gaanderen
Beuken is een heel klassiek materiaal voor bestekbakken. De meeste harde houtsoorten zijn prima.
Er zijn diverse houtsoorten "giftig". Ja en wat dan? Zolang je ze niet opeet (zuigeling) zie ik bij de meeste houtsoorten geen probleem. Ook niet met taxus. Ik denk dat we veel banger moeten zijn van houtstof in onze longen dan de giftigheid. Zie hier ook een ander draadje Lijst van houtsoorten die de gezondheid ‘kunnen’ beïnvloeden 1.
Ja bij vers gekapt zou je wat meer kunnen verwachten. Ik heb veel taxus gezaagd uit bomen en nooit iets gemerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ben ook niet zo bang voor wat betreft de giftigheid van hout, maar inderdaad Wim, wat je zegt m.b.t. Tot het houtstof daar ben ik het helemaal met je eens. Dat is even een ander dingetje, al moet ik eerlijk zeggen dat ik in deze eigenlijk te weinig maatregelen neem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.