Welke houtsoort is dit?

RenskeK

Nieuw lid
13 feb 2025
2
0
Molenaarsgraaf
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een partij Amerikaanse eik gekocht en kwam ook enkele stammen van deze houtsoort tegen. Iemand een idee wat dit voor houtsoort zou kunnen zijn? Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-12 om 20.39.07_14095a51.jpg

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-12 om 20.39.07_bc473c77.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-12 om 20.39.07_bc473c77.jpg
    169,9 KB · Weergaven: 46
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-12 om 20.39.49_988f8a77.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-02-12 om 20.39.49_988f8a77.jpg
    180 KB · Weergaven: 47

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
179
111
Aan de schors te zien zou het Prunus serotina (Amerikaanse vogelkers, bospest) kunnen zijn. De bast van walnoot is veel ruwer

• Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.903
1.083
Omgeving Eindhoven
De Prunus serotina, ofwel Amerikaanse vogelkers / bospest (die naam lijkt te toevallig voor wat er uit de usa komt tegenwoordig 🫣) stinkt enorm op het verse hout. Zo heb ik ‘m op de bosbouwopleiding geleerd te herkennen in de winter: stukje bast van een dunne tak schrapen en ruiken.

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
134
44
Noord-Limburg, Vlaanderen
"stinkt enorm op het verse hout."
Heb twee jaar geleden nog enkele bomen neergehaald. Ik vind de geur van gedroogd vogelkershout best wel aangenaam. Ook bij het verbranden in de houtkachel trouwens. Zo zie je maar: over kl(g)euren en smaken valt niet de redetwisten !

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
7
3
Renkum
De Prunus serotina, ofwel Amerikaanse vogelkers / bospest (die naam lijkt te toevallig voor wat er uit de usa komt tegenwoordig 🫣) stinkt enorm op het verse hout. Zo heb ik ‘m op de bosbouwopleiding geleerd te herkennen in de winter: stukje bast van een dunne tak schrapen en ruiken.
Sommigen typeren de geur als bitterkoekjes, maar ik vind het ook vrij chemisch ruiken

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.507
466
Atikokan Ontario Canada
Snuif te veel cyaankali of blauwzuur. Of is het de cyanidelijm. :ROFLMAO:

I do know that it can be bad for livestock, if a farmer cut the black cherry down and leave the stems with the leaves on where the animals can forage on the wilted leaves they can die from it.

As the wilted leaves have a much higher concentration of the cyanite it can be fatal, actually the cyanite is formed jn the gut of the animal, (my understanding of it)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.147
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Amandelgeur is blauwzuur.
Dat hoeft niet - benzaldehyde ruikt ook naar amandelspijs. Zoete amandelen bevatten alleen de inhoudsstoffen die bij 'fermentatie' (wat er gebeurt als je amandelen fijnmaalt en laat 'rijpen' - feitelijk is het geen fermentatie maar een 'interne' enzymatische reactie) benzaldehyde opleveren. Bittere amandelen bevatten daarnaast ook een cyanogene verbinding, die bij fermentatie blauwzuur oplevert. Bitterkoekjes werden traditioneel van bittere amandelen gemaakt. Volgens mij mag dat niet meer, maar je moet wel heel veel bitterkoekjes van bittere amandelen eten om er serieus last van te krijgen (althans dat is wat ik me herinner - ik zou het weer eens op moeten zoeken).

Overigens heb ik bij versgezaagde amerikaanse vogelkers weinig tot geen amandelgeursensatie - wel bij laurierkers...

• Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.