Sommigen typeren de geur als bitterkoekjes, maar ik vind het ook vrij chemisch ruikenDe Prunus serotina, ofwel Amerikaanse vogelkers / bospest (die naam lijkt te toevallig voor wat er uit de usa komt tegenwoordig) stinkt enorm op het verse hout. Zo heb ik ‘m op de bosbouwopleiding geleerd te herkennen in de winter: stukje bast van een dunne tak schrapen en ruiken.
Snuif te veel cyaankali of blauwzuur. Of is het de cyanidelijm.![]()
Dat hoeft niet - benzaldehyde ruikt ook naar amandelspijs. Zoete amandelen bevatten alleen de inhoudsstoffen die bij 'fermentatie' (wat er gebeurt als je amandelen fijnmaalt en laat 'rijpen' - feitelijk is het geen fermentatie maar een 'interne' enzymatische reactie) benzaldehyde opleveren. Bittere amandelen bevatten daarnaast ook een cyanogene verbinding, die bij fermentatie blauwzuur oplevert. Bitterkoekjes werden traditioneel van bittere amandelen gemaakt. Volgens mij mag dat niet meer, maar je moet wel heel veel bitterkoekjes van bittere amandelen eten om er serieus last van te krijgen (althans dat is wat ik me herinner - ik zou het weer eens op moeten zoeken).Amandelgeur is blauwzuur.