Welke houtsoort is dit?

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Deze plank is afkomstig van het interieur van een zeilboot, ik schat 20-30 jaar oud. Gelakt, gefineerd multiplex.
Is dit teak, of mahonie, of nog iets anders? Ik vond dit er het meest op lijkten: https://houtinfo.nl/node/136
 

Bijlagen

  • IMG_7806.JPG
    IMG_7806.JPG
    72,5 KB · Weergaven: 31

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ziet er inderdaad uit als een mahonie soort. Dat het uit een schip komt en al dertig jaar oud is maakt dat nog meer plausibel.

Mahonie bestaat er in vele soorten. Welke soort deze is is eigenlijk niet te zeggen vanaf een foto. Maar de meeste soorten lijken qua berwerkelijkheid en eigenschappen best veel op elkaar.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
De nerf bij de 2e plank lijkt meer geprononceerd dan de eerste, en de kleur van die 2 e is ook donkerder, minder rossig. Zou de 1e plank mahonie zijn en nr 2 teak? De foto’s zijn onder gelijke omstandigheden gemaakt , het kleurverschil is er ook in werkelijkheid.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Respectievelijk mahonie en teak. Dit zijn ook de meest voorkomende houtsoorten op boten tenzij we het over traditionele schepen hebben.
 

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Dank jullie! Nog eens goed naar de nerf gekeken. Structuur is vergelijkbaar, maar kleur verschilt. Ik denk ook dat beide hetzelfde hout is, dus teak. Boeiende puzzel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.