Welke houtsnij messen?

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal,
Ik ben nieuw in het houtsnijden. Ik heb al wel enkele dingen gemaakt (zie foto's) maar dat was allemaal machinaal, met een Dremel. Nu zou ik graag beginnen met "echt" houtsnijden. Met messen dus.
Bij Baptist zie ik een overvloed aan houtsnijgereedschap. Het lijkt me nuttig om een basissetje te kopen en van daaruit te zien of het wat voor me is en welke messen ik mis. Er zijn drie merken die dergelijke setjes aanbieden: Flexcut, Beavercraft en Narex. Veritas verkoopt ook een mes met vervangbare mesjes.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze merken/setjes en wat zouden jullie aanraden voor een beginner?
Mijn doel is het maken van dingen zoals de voorbeelden, figuurtjes (zoals schaakstukken), relief in massief hout, misschien een lepel... een beetje van alles dus.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden en nog meer om eraan te beginnen...
Bart

PS: de voorwerpen op de foto's zijn allemaal gemaakt uit een oud beuken keukenblad
 

Bijlagen

  • 20220514_105821.jpg
    20220514_105821.jpg
    88 KB · Weergaven: 36
  • 20220514_105848.jpg
    20220514_105848.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 38
  • 20220514_105906.jpg
    20220514_105906.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 37

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Tof om er weer een houtsnijder bij te hebben. Welkom!
Je bent ook al lekker bezig, dus de basis is er al. Als je nu ook handmatig wil gaan snijden, dan is mijn voornaamste advies om je gereedschap rustig op te bouwen. Begin met een bijteltje, guts en mesje en daarna kun je gaan kijken wat dan nog niet lukt en welk gereedschap je nodig hebt.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je geschikte slijpspullen hebt en dat je die leert gebruiken.
In dit draadje staat een foto van al mijn gereedschap, misschien kun je daar inspiratie uit halen: Nieuw projectje en een behoorlijke uitdaging
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Superbra

Nerf

Actieve deelnemer