Welke houtsnij messen?

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal,
Ik ben nieuw in het houtsnijden. Ik heb al wel enkele dingen gemaakt (zie foto's) maar dat was allemaal machinaal, met een Dremel. Nu zou ik graag beginnen met "echt" houtsnijden. Met messen dus.
Bij Baptist zie ik een overvloed aan houtsnijgereedschap. Het lijkt me nuttig om een basissetje te kopen en van daaruit te zien of het wat voor me is en welke messen ik mis. Er zijn drie merken die dergelijke setjes aanbieden: Flexcut, Beavercraft en Narex. Veritas verkoopt ook een mes met vervangbare mesjes.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze merken/setjes en wat zouden jullie aanraden voor een beginner?
Mijn doel is het maken van dingen zoals de voorbeelden, figuurtjes (zoals schaakstukken), relief in massief hout, misschien een lepel... een beetje van alles dus.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden en nog meer om eraan te beginnen...
Bart

PS: de voorwerpen op de foto's zijn allemaal gemaakt uit een oud beuken keukenblad
 

Bijlagen

  • 20220514_105821.jpg
    20220514_105821.jpg
    88 KB · Weergaven: 36
  • 20220514_105848.jpg
    20220514_105848.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 38
  • 20220514_105906.jpg
    20220514_105906.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 37

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Tof om er weer een houtsnijder bij te hebben. Welkom!
Je bent ook al lekker bezig, dus de basis is er al. Als je nu ook handmatig wil gaan snijden, dan is mijn voornaamste advies om je gereedschap rustig op te bouwen. Begin met een bijteltje, guts en mesje en daarna kun je gaan kijken wat dan nog niet lukt en welk gereedschap je nodig hebt.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je geschikte slijpspullen hebt en dat je die leert gebruiken.
In dit draadje staat een foto van al mijn gereedschap, misschien kun je daar inspiratie uit halen: Nieuw projectje en een behoorlijke uitdaging
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Superbra

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb minder spullen dan @meron (en besteed denk ik ook flink minder tijd aan houtsnijden) , maar ben erg blij met mijn morakniv mes. Ik heb ook een lange Pfeil helemaal afgeslepen om een kort mesje te maken, dat heeft wel geholpen om detailwerk te doen. Een setje met slijpspullen heb je echt nodig. Ik twijfel nog over het aanschaffen van een lepelmes om ook hol te kunnen snijden





IMG_20220514_144652536_HDR.jpg
De Morakniv (links) is origineel langer, maar de punt is een keer afgeknapt.
@meron, hoe gebruik je die beiteltjes? Zien er mooi uit, is dat voor het maken van textuur, of ook voor het "vormen"?
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@meron, hoe gebruik je die beiteltjes? Zien er mooi uit, is dat voor het maken van textuur, of ook voor het "vormen"?

Ik ben ooit begonnen met enkel een 6mm beitel. Daar deed ik toen alles mee... grove vorm, textuur, details. En nog steeds neig ik vooral naar de beitels. De wat exotischere gereedschappen gebruik ik alleen als het niet met een beitel kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
@meron en @Nerf : dit toont alweer eens aan dat je niet te veel nodig hebt. Qua gereedschap dan. Geduld en doorzettingsvermogen heb je dan wel weer in héél ruime mate nodig... En @meron : ik had eerst niet door dat jij de kunstenaar achter het eitje bent. Mijn diepste respect man. Jouw werk is intimiderend mooi!

Moraal van het verhaal: bescheiden beginnen met gereedschap maar het wel vlijmscherp leren houden. En veel oefenen...
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en meron
Hoi Bart ,

Welkom. Ik sluit me aan bij de adviezen die hierboven zijn gegeven.
Als ik jouw eerdere werkstukken zie zijn dit geen enorm grote objecten.
De grote van werkstukken heeft te maken met aanschaf van gereedschappen die je dan kunt gebruiken.
Hoe kleiner het werkstuk hoe verfijnder jouw gereedschappen zullen zijn ( bij het kunstwerk van Meron heb je niet veel aan een lepelmes bijvoorbeeld ).
Ook het materiaal waarmee je wilt gaan werken kan bepalend zijn voor het soort snij gereedschap wat je nodig hebt.
Ik denk dat het vooral ook een persoonlijke voorkeur is/wordt waarmee je wilt gaan snijden.
Je kunt een setje kopen of beginnen met een enkel mes. Let er vooral op dat hij lekker in de hand ligt.
Heb je grote handen dan zal een kort handvat niet fijn zijn.

Soms wordt er op Marktplaats of op dit forum iets aangeboden.

Op internet is wel te vinden welk soort mes je voor bepaalde snede's kunt gebruiken. Met een rechte vlakke snijkant zal het moeilijker zijn een bocht te maken dan met een bol snijvlak bijvoorbeeld.

Om in één keer een compleet snij- of beitelset kan natuurlijk ook maar dan moet je erg diep in de buidel tasten.
Ik heb er een beetje een sport van gemaakt om gaande weg meerdere soorten messen , gutsen , beitels te verzamelen. Al dan niet nieuw of gebruikt en sommige zelfs ouder dan 100 jaar.
Tijdens Open Dag Hout in Zutphen (eind oktober 2022) zijn er meestal meerdere aanbieders van nieuw en jong gebruikte gereedschappen. Ik zelf ben er ook en neem veel van mijn gereedschappen mee, wil je iets proberen om te kijken of het jouw iets lijkt ben je altijd welkom ( hout wordt er ook genoeg aangeboden) .

Groet Edwin .
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Als ik jouw eerdere werkstukken zie zijn dit geen enorm grote objecten.
Klopt. De tulp is denk ik een 15 à 20 cm lang, de andere rond de 5. Het zijn eerder de kleine werkjes die me interesseren. Het eitje van @meron gaat me dan weer te ver. Niet het nodige geduld vrees ik...
Om in één keer een compleet snij- of beitelset kan natuurlijk ook maar dan moet je erg diep in de buidel tasten.
Ga ik zeker niet doen. Zonde om het schaarse hobbygeld te gebruiken voor iets dat misschien in een hoekje van mijn werkruimte kan eindigen. Beginnen met wat basisspullen en bijkopen wat nodig is. En eerst de techniek en het slijpen onder de knie krijgen.
Tijdens Open Dag Hout in Zutphen (eind oktober 2022)
Zou ik wel graag bezoeken maar van hier uit is het best wel ver: net geen drie uur met de wagen...
 
Hoi Bart,

Sorry ik had nog niet gekeken waar jij vandaan komt. Ja, vanuit belgié is het misschien toch wat ver rijden. ( of je moet mee kunnen rijden ?, ik weet dat er altijd wel gegadigden uit Belgié komen ) .

Start up tips reliëf houtsnijden

Er zijn al meerdere forum onderwerpen geweest, het zoekt misschien niet zo gemakkelijk maar met het lezen van bepaalde onderwerpen kom je een hoop kennis tegen waar je profijt van kunt hebben.
En........... vragen staat altijd vrij.

Groet Edwin
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
dag Bart, je begeeft je in goed gezelschap in deze thread. Ik ben, net als Nerf, ook met een paar stukken gereedschap begonnen. Dit is in de laatste 4 jaar langzaam aan opgebouwd. Verjaardagen en feestdagen helpen daarbij. Ik probeer Edwin en Meron te evenaren, ik ben op weg, en ik heb nog een hele lange weg te gaan :).

Na de messen, was dit mijn eerste aanschaf dat pijn deed in mijn portemonnee. 1652605588631.png
Maar, ik heb er wel zeer veel plezier van gehad.

Ik ben begonnen met het snijden van vers hout. Daarna ben ik me in meer takken van sport gaan verdiepen. Zoals het leren van de verschillende houtsoorten, slijpen en machinale houtbewerking. Het mooie van houtsnijden, is dat je je hobby ook makkelijk mee kan nemen op vakantie. Beetje houtsnijden aan de kust van Kroatië....

Veel plezier en laat de nieuwe creaties maar komen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Als je gutsen koopt, neem dan de de gutsen met de traditionele lengte. Anders gezegd dat is wat de professionele willen en die weten waarom. Dus de lange versie, ook voor klein werk. Beter ga je dus niet vinden.

De kortere reeks, wordt vaak als amateurreeks omschreven door de fabrikanten of gutsen voor voor de jeugd.. Kortere gutsen zullen je niets bijbrengen, en zijn veel beperkter in gebruik. Laat ze in de winkel liggen, eigenlijk verslaan ze op geen enkel vlak hun volwassen soortgenoten. Nutteloos dus.

Ter info: Handpalmgutsen zijn voor linosneden en houtsneden. Dat zijn dus druktechnieken, meer bepaald: hoogdruktechnieken

Voor houtsnijden zijn handpalmgutsen eigenlijk ongeschikt. Het gebrek aan mogelijkheid om daar vlot met een houten hamer op te slaan, wil zeggen dat je harder zal moeten duwen. Arme gewrichten, pezen, spieren..... De handpalmgreep limiteert de bewegingsmogelijkheden van de guts tegen over mogelijkheden met gutsen met traditionele handvatten.

De gouden raad is steeds: koop het juiste gereedschap voor het werk dat je wil doen.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Voor houtsnijden zijn handpalmgutsen eigenlijk ongeschikt. Het gebrek aan mogelijkheid om daar vlot met een houten hamer op te slaan, wil zeggen dat je harder zal moeten duwen. Arme gewrichten, pezen, spieren..... De handpalmgreep limiteert de bewegingsmogelijkheden van de guts tegen over mogelijkheden met gutsen met traditionele handvatten.

De gouden raad is steeds: koop het juiste gereedschap voor het werk dat je wil doen.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Beste Ornament,

Ik hoop dat mijn vraag geen afbreuk doet aan dit topic. Bovenstaande heb ik u een aantal keren zien schrijven op dit forum. Ik heb mij daarbij steeds afgevraagd of dit niet sterk afhangt van de omvang van het werk dat je maakt. Ik ben zelf (op heel amateuristisch niveau weliswaar) ook wat aan het houtsnijden. Figuurtjes, meestal niet groter dan 12 x 4 x 4 cm. Meestal houd ik de figuurtjes in de ene hand terwijl ik met de andere snijd of steek. Ik gebruik daarbij meestal twee mesjes en een setje van de handpalmgutsen van Pfeil.

Hoe ik mijn best ook doe, ik kan mij niet voorstellen hoe ik bij dit soort figuurtjes, uit de hand snijdend met grote gutsen hetzelfde effect kan bereiken als ik nu met de eerder gemelde handpalmgutsen kan bereiken. Laats staan dat ik daarbij een hamer gebruik. Ik ben dus erg benieuwd wat ik nog mis. Zit het hem misschien in de manier van vasthouden van de grotere gutsen die ik over het hoofd zie? Of is dit misschien eerder een definitiekwestie, en valt dat soort klein werk niet onder houtsnijden maar onder een andere vorm van houtbewerking? Voor mij is dit forum een grote bron van kennis. Kunt u hier misschien eens iets meer over vertellen?

Vriendelijke groet,
Joseph
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Hoe ik mijn best ook doe, ik kan mij niet voorstellen hoe ik bij dit soort figuurtjes, uit de hand snijdend met grote gutsen hetzelfde effect kan bereiken als ik nu met de eerder gemelde handpalmgutsen kan bereiken.
@ornament : Eigenlijk een goede vraag van @Joseph. Zijn die handpalmgutsen ten allen prijze en altijd te miijden of hebben ze inderdaad bestaansrecht voor hele kleine werkjes. Met andere woorden: gaat een ervaren houtsnijder voor een klein werkje, laat ons zeggen een medaillon van enkele cm, ook een guts/beitel van normaal formaat gebruiken?

Vermoedelijk zit het verschil in de aanpak (letterlijk): het werkstuk in een hand houden en de beitel in de andere, en dan denk ik dat een full size beitel niet gemakkelijk werkt. Of het werkstuk vastklemmen en de beitel met beide handen gebruiken. Als ik er zo over nadenk, lijkt het antwoord me evident: een beitel met één hand gebruiken zal nooit zo precies en gecontroleerd kunnen als met beide handen. Misschien hebben die handpalm gutsen een plaats bij houtsnijden onderweg, ik meen te weten dat dit whittling is?

Het lijkt me interessant om de standpunten van meerdere houtsnijders te kennen. Laat maar komen...
 
Wil het toeval dat ik gisteren een flexcut snijmes heb gekregen van een goede vriend. Hij had deze 5 jaar geleden gekocht met de bedoeling om op vakanties te gaan houtsnijden. Houtsnijden bleek niet zijn ding.
IMG_20220517_114820_HDR.jpg
IMG_20220517_114902_HDR.jpgIMG_20220517_114844_HDR.jpg

Ik neem normaal altijd mijn Dastra kistje mee maar ik ga uitproberen of dit een goede vervanger daarvoor is.
Dit is mijn inziens dus niet geschikt om een groot werkstuk mee te creëren maar inderdaad voor whittling snijwerkjes.

Gr Edwin
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Voor mij: geen dremel, geen handpalmgutsen, geen reeks houtsnijmessen.
Ik gebruik slechts 1 houtsnijmes, en dan nog meestal om mijn potlood te scherpen; Maas als ik ergens echt niet aankan met gutsen, beitels, dan kan dat mes soms de oplossing zijn.

Ja, ook voor het fijnste werk nemen we de "echte volwassen gutsen"
Deze gereedschappen worden al eeuwen gemaakt en zijn volledig doorontwikkeld voor....houtsnijden. En ze zijn stuurbaarder, wendbaarder.

Handpalmgutsen:

Ik heb de indruk dat het houtsnijden met handpalmgutsen vooral uit de Amerikaanse amateurs die hun Santa Claus ( en dat soort dingen) karikatuurtjes daarmee maken . Een tijdschrift dat zoiets erg serieus neemt en internet doen dan de rest.

Wat doet de grafieker als die een houtsnede of linosnede maakt? De grafieker neemt een dunne lag weg, zodat de inkt van zijn inktrol erover gaat zonder te raken, zonder daar inkt achter te laten op die plaats. De plaats waar gesneden wordt is verzonken. De grafieker zal ook contouren zetten , maar ook die worden ondiep ingesneden.

Doe je hetzelfde: dunne laagjes afnemen van een klein balkje, voor een 3 D houtsnijwerkje, dan werkt het ook, zoals Joseph al schreef. Als het blokje vastgehouden wordt en daarmee bewogen wordt, dan is de mindere beweegbaarheid van de handpalmguts gecompenseerd.


Wil men meer doen, groter werken , meer gedurfd doorsteken, dan is het zonde van het geld en hopelijk krijg je geen ontsteking als je echt hard gaat.

Echte gutsen: ook met één hand

Deze eerst video , weliswaar over Chinees houtsnijwerk en hun opleiding, toont enkel momenten waarop een guts met één hand gebruikt wordt. Daar zijn een aantal grepen voor, ze worden ook bij ons toegepast. met een beetje zoeken zal je wel EU filmpjes vinden , dan zie je het snijden met 1 hand toegepast met onze meer vertrouwde gutsen.


In het begin van de video zie je klein werk snijden zowel ingeklemd als daarna met de hand vastgehouden,

Nog meer klein werk, met de "echte" gutsen.

Hopelijk zijn de vragen beantwoord.

Natuurlijk werk iedereen met wat het het lekkerst aanvoelt, waarmee er succes wordt behaald. Iedereen heeft zijn eigen ambitie , legt zelf de lat hoog of laag, daagt zichzelf uit.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Ja, ook voor het fijnste werk nemen we de "echte volwassen gutsen"
Deze gereedschappen worden al eeuwen gemaakt en zijn volledig doorontwikkeld voor....houtsnijden. En ze zijn stuurbaarder, wendbaarder.
Hopelijk zijn de vragen beantwoord.
Absoluut. Bedankt voor de uitleg en de filmpjes. Je kan dus inderdaad (bijna?) alles doen met een "volwassen" guts, zelfs met één hand. Fascinerend...
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
@ornament dank dat je de tijd neemt voor deze uitleg.

Er gaat een heel nieuwe wereld voor me open. Alhoewel ik in mijn hele leven met zekerheid niet het niveau zal bereiken uit de filmpjes, denk ik dat ik me toch ook eens ga wagen aan een paar ‘echte’ gutsen.

Eén ding dat ik aanvullend meeneem uit de filmpjes, is dat de manier van vasthouden van je werk (klemmen, tegenover uit de hand werken) een enorm verschil maakt in hoe je het beste uit je gereedschap en dus je werkstuk haalt. De controle over je gereedschap en de precisie waarmee je dat grote gereedschap kunt besturen lijkt enorm veel groter te zijn als je werkstuk goed gefixeerd is. Logisch ook eigenlijk, maar het helpt mij enorm om het eens gezien te hebben.

Weer wat geleerd! En als bonus een heleboel nieuw kijkplezier😀
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat een informatief geheeld toch weer. Uit het schrijfwerk van @ornament blijkt een hele geschiedenis van houtsnijkennis en ervaring te zitten.

Ik zal proberen ook mijn inzichten te delen. Ik heb wel de indruk dat mijn toepassingsgebied wat anders is, doordat mijn werk echt heel veel stappen kleiner is. Ik ben ooit begonnen met een standaard 6mm beitel. Daar kwam ik een heel eind mee, maar voor het echt gedetailleerde gepriegel moest ik hem bij het metaal vasthouden. Mijn werk is te klein om in te klemmen, dus in één hand het werkstuk, de andere de beitel. Dat metaal vasthouden werkte niet lekker, dus vandaar dat ik een korte 6mm beitel heb gekocht. Ik denk dat de essentie is dat je goed spul koopt en heb gemerkt dat de massa van gereedschap ook erg belangrijk is. Mijn korte 6mm beitel mist dus wel wat massa t.o.v. de grote versie, maar dat wordt gecompenseerd doordat ik hem in één hand kan vasthouden, waarbij ik mijn duim op het werkstuk kan houden ter stabilisatie.
Wat betreft die massa, ben ik ook nooit warmgelopen voor flexcut-spullen. Ik heb er iets van en gebruik ze alleen in heel uitzonderlijke gevallen. Het voelt aan als speelgoed en ik kan er eigenlijk weinig mee.
Bij wat grotere werkstukken kan ik mij ook voorstellen dat je erg blij wordt van volwaardig gereedschap. Om goed te kunnen snijden heb je massa en stabiliteit nodig. Mocht geld een beperking zijn kun je dus beter één echt stuk gereedschap kopen, dan een hele set speelgoed.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Wat betreft die massa, ben ik ook nooit warmgelopen voor flexcut-spullen. Ik heb er iets van en gebruik ze alleen in heel uitzonderlijke gevallen. Het voelt aan als speelgoed en ik kan er eigenlijk weinig mee.
Goed dat Meron er aan dacht om over Flexcut te beginnen in deze rubriek " welke houtsnijmessen kopen" . Eerder toonde Edwin zijn " Flexcut Zwitsers houtsnijzakmes".

Dat zakmes is een aardigheidje, om je wandelstok te versieren op reis. Maar om daar achter je werkbank of thuis iets mee te gaan doen: neen bedankt.

Ik deel volledig de mening van Meron : Flexcut voelt als speelgoed aan.

Een echte guts, beitel wordt gesmeed. Men kan op deze manier bepalen welke flexibiliteit of stijfte er op welke plaats van de guts gecreëerd wordt.

Bij flexcut worden de gutsen uit een blad geponst of gesneden en in de pas geplooid (pas = holling van de guts). Dat is dus een erg goedkoop , minderwaardig , productieproces. Daardoor zijn minder stevig, overal flexibel , niet zo gebalanceerd,

Een modern afkooksel van het echte , totaal overbodig, met veel marketing opgedrongen, .... misschien best op tijd stoppen?

Over hun messen heb ik geen mening, die nam ik nooit vast.

misschien ook nuttig
welk merk gutsen voor houtsnijden ?

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: meron

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.