Welke hoeveelheid & maat corpus / parallel klemmen gebruiken jullie?

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Nu de aanbiedingen van de Bessy parallel klemmen bij Amazon zo gunstig zijn, vroeg ik me af hoeveel van welke maat klemmen jullie (zouden willen) hebben en het meest gebruiken? En dan heb ik het met name over gebruik bij de actieve hobbyist. En dan in dit geval niet beperkt tot de 60/80 die in de aanbieding zijn, maar in het algemeen.

Las op Engelstalige fora dat de 24 inch / 60 cm het meest gebruikt wordt. Maar ben benieuwd naar wat een goede mix is in lengtes en hoeveelheden om een flinke tijd vooruit te kunnen.

Heb er nu 6 van 100cm. Maar twijfel wat er bij te halen qua 60 of 80 of korter/langer? Maar met de huidige Amazon prijzen (als ze nog beschikbaar komen), lijkt 2x de 80 verlengen met een KBX, net zo voordelig als een 150cm versie. En bergt iets compacter op. Ben benieuwd naar jullie verzamelingen, maar ook met name wat je daarvan echt gebruikt.
 

jorisvh

Post veel
Ik gebruik de mijne vooral voor (keuken en dressing) kastkorpussen.
Ik ben begonnen met een set van 4x KREV150 met als redenering dat dat altijd voldoende is (breder dan een hoekonderkast van 120cm wordt het normaal niet) en dat ik ze ook voor smallere kasten kan gebruiken.

Voor de langere (150, …) zou ik zeker altijd de KREV versie nemen. Daarvan kan je de aanslag verschuiven om het korpus in het midden van de klem in te spannen zodat de klemmen niet gaan vallen voor je ze kan aandraaien in het heetst van de lijmstrijd.

Ik zet mijn korpussen in elkaar met lamellen, lijm en schroeven tussen de lamellen (ziet toch niemand) zodat ik de klemmen onmiddellijk na het schroeven kan lossen voor het volgende korpus. Ik heb dus eigenlijk genoeg met deze 4 klemmen.

Als de aanbieding nog eens passeert (dat lijkt random en telkens van korte duur), overweeg ik wel nog 4x KRE60 of KRE80. Dat is voldoende voor de meeste keukenkastkorpussen. Een kolomkast van 200x60x60cm met KREV150 wordt lomp in mijn beperkte werkplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Mijn ervaring (als hobbyist) is dat ik heel vaak met de 600 klemmen nét een paar cm tekort kom en de 100+ klemmen vind ik vaak te zwaar en onhandig.

Vandaar dat ik blij ben dat ik nu twee setjes van de 800’s heb gescoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Die vraag kan je uiteindelijk alleen maar zelf beantwoorden, want die hangt volledig af van welke (grootte van) werkstukken je gaat maken, hoeveel je er tegelijkertijd wilt maken, je budget, je ruimte,...

Persoonlijk heb ik door de jaren heen zoveel mogelijk de 2dehandsmarkt in de gaten gehouden. Zo heb ik telkens KRV, GH, UK, TGK, etc etc in lengtes van 30 tot 150 gekocht, nooit meer dan 6 per lengte. Vaak zelfs maar 2 van een bepaalde lengte. Zo heb ik nu een klein arsenaal waarbij ik nooit een klem te kort kom, of denk "had ik nu maar klem X", zonder dat ik er de hoofdprijs voor betaald heb.

Mijn meest gebruikten zijn de GH30, KRV100, UK60.
 
  • Leuk
Waarderingen: thijss en djjvb

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Je hebt hier en op marktplaats net een paar setjes van 80 verkocht en vraagt je nu af of je van 60 of 80 bij moet kopen? :ROFLMAO:
Klopt! Heb wat 100 en 80 gekregen in natura voor een klus. Toen dacht ik, hou de 100 ivm het grotere klembereik en misschien handig bij een tafel. Heb toen de 80 van de hand gedaan (balans geld/gereedschap), toen Amazon de markt nog niet verstoorde ;). Maar begon toch te twijfelen of het nu niet het moment is om een even een goede set aan te schaffen als hobbyist, dus met name de vraag hoeveel ik er hou (heb wat 60 kunnen scoren) of aanschaf. Ze zijn toch 'voor het leven' en wil natuurlijk groeien in de hobby. Op dit moment zijn het met name nog kleine stukken (wandrekken, tafeltjes) etc en kleinere kastjes. Maar wil straks beginnen aan een wandkast op zolder.

Ik gebruik de mijne vooral voor (keuken en dressing) kastkorpussen.
Ik ben begonnen met een set van 4x KREV150 met als redenering dat dat altijd voldoende is (breder dan een hoekonderkast van 120cm wordt het normaal niet) en dat ik ze ook voor smallere kasten kan gebruiken.

Voor de langere (150, …) zou ik zeker altijd de KREV versie nemen. Daarvan kan je de aanslag verschuiven om het korpus in het midden van de klem in te spannen zodat de klemmen niet gaan vallen voor je ze kan aandraaien in het heetst van de lijmstrijd.
Zou je bij hetzelfde geld overwegen om voor 2x de KRE80 of 100 te gaan met de KBX om aan elkaar te verbinden? Zo kan je ook een KREV maken, bergt misschien iets makkelijker op en heb je -als je de lengte niet nodig hebt- wat meer klemmen voor kleinere werkstukken? Is misschien wat meer werk, maar 150 pak ik niet wekelijks, dus lijkt me dan niet zo'n probleem. KBX is €16, en de KRE80 dan nu €63,-. Waarmee je op €79,- komt. Rond de prijs voor een enkele KREV klem.
 

jorisvh

Post veel
Zou je bij hetzelfde geld overwegen om voor 2x de KRE80 of 100 te gaan met de KBX om aan elkaar te verbinden? Zo kan je ook een KREV maken, bergt misschien iets makkelijker op en heb je -als je de lengte niet nodig hebt- wat meer klemmen voor kleinere werkstukken? Is misschien wat meer werk, maar 150 pak ik niet wekelijks, dus lijkt me dan niet zo'n probleem. KBX is €16, en de KRE80 dan nu €63,-. Waarmee je op €79,- komt. Rond de prijs voor een enkele KREV klem.
Ik heb de KREV150 èn KBX. je weet maar nooit dat ik eens iets van 3m moet klemmen 😳.
KBX nog nooit gebruikt maar kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat dat even stijf is als een klem uit 1 stuk. Uiteindelijk zijn parallelklemmen maar parallel zolang de stang niet doorbuigt.

die aanbieding van KRE80 @ 63€ is helaas voorbij voor zover ik kan zien.
zoniet graag een werkende link 🙏.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Helaas was ik wederom te laat.
Het lijkt er op dat de aanbieding voornamelijk vroeg in de ochtend is?
En staat er dan ook bij hoe veel er beschikbaar zijn?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb een aantal dagen geleden ook 2 besteld. De aanbieding komt en gaat onregelmatig Is mijn idee. Toen ik de eerste keer keek s’morgens was hij weg, en een uurtje later lukte het wel. Levering eind september/begin oktober.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.