Welke guts?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik wil eens proberen om structuren aan te brengen dmv gutsen. Een beetje zoals in onderstaand voorbeeld.


Ik weet alleen niet goed welke gutsen ik daar voor moet hebben. Draai gutsen zijn te groot lijkt mij. Je hebt ook 'gewone' maten of juist kleine palm gutsen. Vouw aan de binnenkant of buitenkant? Wat zou ik kunnen aanschaffen als beginner wanneer ik niet meteen de hoofdprijs wil betalen maar wel iets goeds wil?

Ik denk aan een brede en kleine holle guts en een kleine met een v-vorm?

Of is er iemand die iets over heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Op het filmpje is duidelijk te zien dat de vouw aan de buitenkant is en dat de persoon een handpalmguts gebruikt.

A ) Zet je werkstuk goed vast .

B ) Neem een guts voor houtsnijders, volwassen lengte, de professionele maat, dan heb je het beste dat je kunt hebben. Draai bij het snijdenhet gereedschap lichtjes om zijn lengteas. Dus liever geen handpalmguts .

Houtsnijdersgutsen hebben altijd een vouw aan de buitenkant. En naargelang de houtsnijder, streek, houtsoorten, maakt de houtsnijder er soms ook een bijkomende kleinere vouw op , aan de binnenzijde van het kanaal. . De binnenvouw geheten.

De buitenvouw hol slijpen , in dezelfde hoek even afwetten (weinig) en stroppen onder dezelfde hoek. Zit alles goed, dat kun je de guts perfect sturen . Let op: ongeveer iedereenmaakt een verkeerde beweging en komt omhoof bij het einde van de streek, bij het stroppen. Fout, fout.
Je wil geen bolle vouw en geen microvouw, want dan kun je de guts ts slecht onder controle houden.

Een nr 8 van 15 of 16 mm zal een goed startpunt zijn. Je kunt er ook kleinere structuren mee maken.
Vergeet geen arkansassteentjes te kopen voor om de binnenkant af te wetten.

groeten

Ornament

www.houtsnijden.eu
 

munckf

Actieve deelnemer
Mooi advies, maar naar mijn beleving bedoel je dat de buitenvouw bol moet zijn. Klopt dat?
Bij mij zijn de buitenvouwen ook bol (of vlak). Hol zou je op een Tormek of zo moeten doen. Zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben. Te "bijterig", met name bij vioolwelvingen of het uithollen van de bladen. Ik zou ook zeker de adviezen van ornament ter harte nemen voor ander werk zoals in jouw filmpje. Ik scherp gutsen zelf het liefst grof op diamant en dan fijn op stenen. Eerder vlak dan hol. Bij een Tormek met diamantsteen zou je de zijkant van de steen kunnen overwegen. Bestaat een speciaal Tormek-hulpstuk voor of eventueel de goedkope tegenhanger van Record Power). Ik ben zelf niet zo gek op gutsen die van de bovenkant van de slijpsteen komen.

Voor het fijne wetten gebruik ik eerst diverse "gewone" stenen (sommige via AliExpress) van korrel 1000 tot 8000/10.000, altijd in paren, zodat ik ze vlak kan houden door ze na het wetten tegen elkaar te wrijven. Mijn laatste afwerking doe ik altijd op de Coticule (Belgische brok). Die vlak ik pas als het echt nodig is en dan met diamant. Bij Baptist hebben ze ook Coticules voor de binnenvouw. Vaak haal ik de gutsen als laatste stap nog een keer over het leer (strop) en test dan of de haartjes van de rug van mijn hand er vanaf gaan alsof het een scheermes is.

De handpalm gutsjes van Pfeil vind ik zelf voor klein werk ook heel prettig. Heb ik al heel lang en die pak ik er toch regelmatig bij. Zou je absoluut kunnen overwegen als je een relatief fijnmazig patroon zou willen maken (kleine objecten?). De bekendste merken zijn in mijn beleving Pfeil en Stubai (heel prettig). Herdim (zie o.a. deze overzichtspagina) heb ik zelf geen ervaring mee, maar is denk ik ook prima. Deze Japanse set zou heel mooi kunnen zijn, maar lijkt me wat goedkoop als ik vergelijk met wat ik zelf destijds voor mijn japanse set "krulgutsen" (niet meer leverbaar) heb betaald.

Ik zou in jouw schoenen liever 2 echt goeie kopen dan 4 of 5 niet zo bijzondere. Bij houtsnijden is ultrascherpte en lange standtijd HET verschil tussen wel/niet kunnen genieten. Houd rekening met een stevige leercurve bij het scherpen, als je daar nog niet zo veel ervaring mee zou hebben. Als ik aan een nieuwe vioolkrul begin trek ik eerst ruim tijd uit voor een zorgvuldige slijpsessie.

Even een "sfeerimpressie" van 3 jaar terug (ik noemde die "de kerstmaaltijd", waarbij al het "bestek" aan de beurt moest komen :)):

79325860_1694164354047869_2223621357889912832_n.jpg
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik maak dergelijke structuren met gekropte Pfeil guts. In het filmpje een voorbeeld daarvan.

Ah je kan dus met een bredere guts ook prima kleine structuren maken (zoals Ornament ook al schreef natuurlijk).
Ik zit nu te denken aan deze om eens mee te beginnen?


Of wellicht zoiets maar dan van Pfeil?


Bij Baptist is vrij veel uitverkocht.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mooi advies, maar naar mijn beleving bedoel je dat de buitenvouw bol moet zijn. Klopt dat?
Neen, ik bedoel wel degelijk een holle vouw , daarna recht afgewet. In feite werkt het als een rechte vouw.

het slijpen van gutsen

Voor het slijpen van een guts of houtsnijbeitel kan een dubbele bankslijper gebruikt worden met een degelijke, in te stellen, beitelsteun erop. v Ook een slijpsteen die in water draait zoals een Tormek kan eveneens gebruikt worden voor dit doel

Daarna worden de gutsen afgewet met coticule aan de buitenvouw. Er worden uiteraard geen microvouw aangewet., niet over de kop gewet. We moeten immers steeds de uiterste controle over het sturen van de guts hebben. En die verlies je als je een bolle vouw of een microvouw hebt. Dat is de reden dat er met het machinaal slijpen een holle vouw moet bekomen worden.

De hoek waaronder afgewet en gepolijst wordt, moet gelijk zijn aan de machinale (holle) slijphoek.

Met een Hard Arkansas steentje of een vormsteentje uit Coticulewordt de binnenkant (binnenkanaal )van de guts gewet. Dit steentje wordt onder een hoek van 8 graden gehouden. Er is dus een kleine binnenvouw.
Daarna wordt zowel de binnenvouw en buitenvouw handmatig gestropt. Polijstrood (dodekop) is het polijstmiddel. het wordt aangebracht op een plankje met leder erop of op MDF zonder leder erop en op een vormpje met leder erop voor de binnenvouw,
Ook hier wordt met aandacht gewerkt, gestropt, om niet over de kop te polijsten.

Het afwetten en polijsten worden steeds tot en minimum beperkt om de holle slijpvorm zoveel mogelijk te behouden. Dan kan er nog een aantal keren gewet worden zonder dat de vouw bol wordt.

Noot: om een wat ruwer stalen vlak fijner te schuren of te polijsten, moeten er schuurmaterialen van verschillende korrels worden gebruikt. Hierbij moet men zorgvuldig schuurmateriaal met steeds fijnere korrels gebruiken:het opklimmen van de korrelgrootte. . Erover wakend dat men geen grote sprongen maakt in korrelgrootte.

Bij het afwetten van een vouw daarentegen is het opklimmen met van de korrelgrootte absoluut niet nodig: na korrel 60 van de dubbele (droge) slijpmachine kan er onmiddellijk naar korrel 7000 van de coticule of Hard Arkansas worden gegaan, en daarna naar de strop. Aan de buitenvouw zou eventueel een tussenstap kunnen gedaan worden, tussen machine en coticule, met de fijnste diamantplaat ( ongeveer korrel 1200) of op de fijne kant van een tweezijdige oliesteen. Een 4 tal bewegingen op deze stenen volstaan, niet meer dan dat doen, daarna naar de coticule of hard Arkansas..

Nog even melden dat indien er en klein stukje uit de snede zou gebroken zijn, de totale tijd voor het herslijpen, wetten en stroppen samen ongeveer 2 minuten bedraagt, Tenminste als het slijpen op een bankslijper gebeurt met een sitte steen met korrel 60. Indien men met een Tormek slijpt, gaat men heel veel meer tijd nodig hebben.

Hieronder een Pfeil guts


DSC00443pfeilcdvk500.jpg

Tekst is gebaseerd op tekst op pagina 2 van
Gutsen testen, Dastra , Pfeil en Henry Taylor


groeten,
Ornament

film houtsnijden
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.