Welke gatenzaag voor berkenmultiplex 18mm?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Hoi,
Al geruime tijd heb ik dit setje van Labor. Bimetaal wordt erbij vermeld.
Laatst moest ik een flink aantal gaten rond 51 boren in 18 mm berken multiplex en ik vond dat dat niet erg soepel ging.
Dat is gedaan in een kolomboor op niet al te hoge toeren. De boor regelmatig gelost en schoongeborsteld.
Ook heb ik met een speedboor een gat geboord dat overlapt met de omtrek van het gat om het zaagsel kwijt te kunnen. Dat hielp iets maar niet veel.

Ik heb dan ook de volgende vragen:
Zijn de gatenzagen misschien ongeschikt voor hout?
Heeft iemand ook ervaring met deze gatenzagen van Labor?
Met welk merk gatenzaag heeft men goede ervaringen?

1671481762292.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Die gatenzagen zijn eigenlijk voor metaal. In hout lopen de tandholtes snel vol. Dan krijg je rookwolken. Met regelmatig lossen en schoonmaken kan je er prima mee door hout boren, maar in niet te dik hout ben je veel sneller met een freesmachine.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.724
1.226
Fryslân
Ik heb ze zelf nog niet getest, maar wilde ze binnenkort wel een keer bestellen om ze te testen.
Tct gatenzagen van ecotools
Die lijken me beter te werken dan die jij toont (en die ik zelf ook gebruik, en tegen hetzelfde probleem aanloop)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.882
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
Met welk merk gatenzaag heeft men goede ervaringen?
de beste ervaring heb ik met de gatenzagen van bosch die met een kliksysteem op de spil zitten
afgaande op de foto veronderstel ik dat je die van labor op de spil moet schroeven, wat heel onhandig is
het verwijderen van de uitgezaagde cirkel is niet eenvoudig
bij die bosch haal je de centreerboor er uit, en is uitduwen van de cirkel probleemloos
de spil bestaat met 6-kant of met sds

1671486998423.png 1671487145147.png

Bijlagen

• 1671486998423.png
    1671486998423.png
    140,7 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en vandikte

jorisvh

Post veel
+1 voor Bosch.
die heten trouwens “Progressor for wood and metal”.

maar, eerlijk gezegd. een propere zaagsnede, zonder uitbraak en niet verbrand, gaat in MEL/HPL of fineer niet lukken.
dan beter mal maken met de juiste diameter, in werkstuk boren met maatje kleiner en met kopieerfrees afwerken.

• Leuk
Waarderingen: HoutWouter

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Ik heb ze zelf nog niet getest, maar wilde ze binnenkort wel een keer bestellen om ze te testen.
Tct gatenzagen van ecotools
Die lijken me beter te werken dan die jij toont (en die ik zelf ook gebruik, en tegen hetzelfde probleem aanloop)

Die heb ik uitvoerig genoeg getest, gaat als een jekko maar als je in 1 keer door het materiaal boort breekt het gegarandeerd uit, dus beter tot de helft boren en dan vanaf de andere kant de rest.

Even goed opletten welke centreerboor je meebestelt, niet alle maten passen op elkaar.

• Leuk
Waarderingen: vandikte

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Hoi,
Bedankt voor alle antwoorden. Wat ik vermoedde wordt door @chevy66 en @jelmer bevestigd.
Naar de bosch, waar @ZotVanHout en @jorisvh goede ervaringen mee hebben, heb ik ook gekeken. Met name de klik bevestiging is reuze handig. Om eens te proberen is het wat te kostbaar. Dan komt de universeel gatenzaag van ecotools zoals @jelmer en @Wim Kluck aangeven en waarvan @JochemK de werking bevestigt eerder in aanmerking voor wat experimenten. Bij ecotools zijn ze niet duur. Bedankt voor de opmerking dat niet alle centreerboren passen.

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.724
1.226
Fryslân
Die heb ik uitvoerig genoeg getest, gaat als een jekko maar als je in 1 keer door het materiaal boort breekt het gegarandeerd uit, dus beter tot de helft boren en dan vanaf de andere kant de rest
Dat is volgens mij een (slechte) eigenschap van alle gatenzagen. Ongeacht welk merk of type. Bij de "normale" gatenzaag doe ik dat zowiezo als het "net" werk moet zijn.

Maar bedankt voor je reactie, ik zal ze binnenkort ook bestellen.

Twan van dijk

Actieve deelnemer
19 nov 2022
50
30
Voorhout
Die heb ik uitvoerig genoeg getest, gaat als een jekko maar als je in 1 keer door het materiaal boort breekt het gegarandeerd uit, dus beter tot de helft boren en dan vanaf de andere kant de rest.

Even goed opletten welke centreerboor je meebestelt, niet alle maten passen op elkaar.
Dat dus, ik gebruik deze variant gaat als een raket. Soms iets te als een raket trouwens. helemaal bij grotere diameters zijn het best agressieve gatzagen..

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Zojuist even geprobeerd om zo clean mogelijk te boren met een nog nieuwe bosch gatenzaag. Eerste gat vanuit 1 kant volledig door. Het tweede gat van 2 kanten. Duidelijk verschil, maar er zijn toch wel wat kleine rafeltjes te bekennen bij de aanboord zijde. Met schuurpapier kan je dit snel en makkelijk weg krijgen maar hou je een net iets minder scherp randje over.
Eerste afbeelding met aanboorzijde omhoog.
20221220_164949.jpg

Tweede afbeelding, eerste gat vertoont toch wat chips.
20221220_164931.jpg
Misschien heb je hier wat aan om te bepalen of dit wel of niet geschikt is voor jouw doel.

• Leuk
Waarderingen: jelmer en vandikte

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Dankjewel @LvdE voor de test. Vanaf twee kanten boren blijft het devies zie ik.
Het resultaat verschilt niet zoveel met die van mijn Labor gatenzaag. Al jas jij hem er in één keer doorheen begrijp ik. Bij mij toch wel een keer of 5 moeten lossen aan de ene en dan ook nog 5 keer aan de andere boorzijde.
Ben nu ook benieuwd naar het resultaat van een tct boor.

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
97
34
Marius Hornberger heeft hierover de oplossing gegeven.
Met elke gatenzaag kan je zo goed boren.https://youtu.be/1ZSse6AW2cA

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.