welke frees voor afronding

Jasper1978

Nieuw lid
5 okt 2024
7
0
Leiden
Hallo, ik wil de rand van een 18mm MDF strook netjes afronden. nu ben ik op zoek naar de juiste frees. als ik kijk naar de frees op bijgaand plaatje, zit daar aan een opstaande rand (in geel te zien) dit wil ik niet, hij moet aan beide kanten gelijk en vlak zijn. is dit niet de juiste frees? of kan ik door de hoogte aan te passen, het verticale snijstuk boven het mdf plaatsen zodat deze niet meegenomen word in het frezen? mar word de ronding dan wel evenwijdig? of heb ik gewoon een ander soort frees nodig en zoja hoe heet deze?

Bijlagen

• frees.JPG
    frees.JPG
    25,6 KB · Weergaven: 10

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Die rand geeft stevigheid aan de punt. Anders zou hij op niets uitlopen en makkelijk breken. Je hoeft hem dus niet te gebruiken als je alleen een ronding wil. Dan stel je je frees zo af, dat hij alleen de ronding freest. Je krijgt dan gewoon een kwart rond profiel met de radius van de frees.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je hebt kwartrondfrezen en afrondfrezen. Beide hebben ze een verticale snijder abn de bovenkant - die je naar believen wel of niet kunt gebruiken. De afrond frees heeft een geleide lager dat in lijn ligt met de onderkant van de frees en de kwartrond frees heeft een lager dat ingesprongen ligt - daarmee maak je dus (ook) aan de onderkant een ‘step’. Je moet dus naar de onderkant van het freesbit kijken, niet naar de bovenkant. Het bit dat je laat zien is OK.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Dat rechte kantje is er ook om als referentie te gebruiken bij het schuren van het aanliggende vlak. Als je het exact weggeschuurd hebt is de ronding perfect aansluitend. (En ja, schuur je teveel weg, dan zie je dat echt aan de ronding.)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.