Welke forstnerboren voor vers kops hout

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Mijn forstnerboren van dit type: HM Forstnerbohrer 60mm online günstig kaufen! [10036150] - 21.30€ | bohrer-onlineshop.de boren prima in langs hout op de draaibank, maar in kopshout gaat dit tergend traag. Ik ben snel een uur of meer bezig met oplopende maten om een vaas van 35cm diep uit te boren met 7cm opening. Snelheid rond de 200rpm. Ik heb ze al eens geslepen. Er komt ook rook uit al lijkt dit eerder waterdamp van het natte hout dan verbranding.
Ik heb ook een set boren met vertanding van de houtdraaierij, zelfde resultaat.

Bestaan er forstnerboren speciaal voor kops hout of gewoon duurder spul kopen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Je hebt om kops te boren, een boor nodig die echt de vezels door snijd. De boren uit je plaatje werken meer als een schraper en bij nat hout buig je dan de houtvezels meer om dan dat je ze afsnijd. Ik denk dat je beter een gat met een flinke metaalboor kan boren en de rest van het gat vergroot met een draaibeitel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een 50 mm boor, daarmee kom ik zo'n 20 cm diep. Dat gaat in 5x ofzo, want je moet wel spanen afvoeren. Het is een metaalboor met MK4 conus. Dan heb ik nog een 45 mm metaalboor, in een extra lange uitvoering, die gaat tot 50 cm diep. Dan merk je wel of je kop exact in lijn staat en of de boor niet iets verloopt (meestal wel, en dan zie je de losse kop, die toch ruim 80 kg weegt, dansen op het bed).

Overigens zijn er betere Forstnerboren, zoals deze

FAMAG Bormax 2.0 Forstner Bits Series 1622 | FINE TOOLS

die ook echt beter boren. Je ziet ook dat de snede anders is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ik gebruik de famag forstners met zaagtand, prijzig en puntig., Ze boren goed in kopshout maar je moet de punt goed meetellen bij de diepte anders krijg je een lelijke bodem. Bij Kobo boren is die punt uitneembaar, zeer prijzig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Je ziet ook dat die famag boren een punt hebben, die echt snijdt. Ze lijken me in langshout wel redelijk agressief boren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik gebruik de famag forstners met zaagtand, prijzig en puntig., Ze boren goed in kopshout maar je moet de punt goed meetellen bij de diepte anders krijg je een lelijke bodem. Bij Kobo boren is die punt uitneembaar, zeer prijzig.
Ik ken wel Zobo boren. Ik heb er hier een of twee van die hebben ook een verwisselbare punt. Te verkrijgen in 2 kwaliteiten. Ik heb gekozen voor de eenvoudige/goedkoopste, goedkoop zijn ze echter niet. Wel prima verlengbaar. chroomstaal en HM
Kobo boren zijn mij niet bekend. Gelukkig leer ook ik soms nog wat bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ik ken wel Zobo boren. Ik heb er hier een of twee van die hebben ook een verwisselbare punt. Te verkrijgen in 2 kwaliteiten. Ik heb gekozen voor de eenvoudige/goedkoopste, goedkoop zijn ze echter niet. Wel prima verlengbaar. chroomstaal en HM
Kobo boren zijn mij niet bekend. Gelukkig leer ook ik soms nog wat bij.
Hallo Wim, met ‘Kobo’ is Zobo bedoeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
er zijn cylinderkopboren waar de snijvlakken niet recht zijn maar een dakvorm hebben. het snijvlak staat dan schuin op de vezel.

er zijn boren die er uit zien als een getordeerde speedboor met drie snijvlakken.

geen idee hoe al die dingen heten en in elke diameter verkrijgbaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
er zijn cylinderkopboren waar de snijvlakken niet recht zijn maar een dakvorm hebben. het snijvlak staat dan schuin op de vezel.

er zijn boren die er uit zien als een getordeerde speedboor met drie snijvlakken.

geen idee hoe al die dingen heten en in elke diameter verkrijgbaar.
Heb je een merk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Volgens mij zijn dat een soort bekistingsboren. Wat ik het grote nadeel aan deze boren vind ik het schroefkopje bovenaan. Dit trekt de boor door het hout. (misschien is dit in kopshout minder) Kan je natuurlijk wegvijlen maar dan als je 50 mm moet boren gaat het niet. Dat kopje is wel prettig als je in plaat moet boren.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Dit trekt de boor door het hout. (misschien is dit in kopshout minder)

Voorboren? Zou je met een forstner eigenlijk ook moeten doen met een boor met de diameter van de punt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.