Welke excentrische schuurmachine in combinatie met Makita stofzuiger

annemariakoekoek

Nieuw lid
2 sep 2024
4
2
Lelystad
Hi,

ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en hoop daarom dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Ik (vrouw) ben een hobby klusser en regelmatig bezig met het schuren van hout. Tot nog toe altijd projecten buiten waarbij het niet noodzakelijk was om te fijn schuren. Nu dacht ik de keukenlades en het eiland wel even te kunnen doen maar dat viel tegen zonder degelijke excentrische machine. Resultaat: kleine groefjes van de delta schuurmachine, absoluut ongeschikt om te overschilderen. Ik ben mij nu dus aan het orienteren op een exentrische schuurmachine. Budget max 400 euro. Ik weet dat er hier veel liefhebbers zijn van Festool maar die zijn me te duur en misschien ook wel overgekwalificeerd voor de hobbyist die ik ben. Neig nu naar een Makita BO6050J of een Metabo SXE 450 TurboTec. Belangrijk is dat de schuurmachine overweg kan met de Makita bouwstofzuiger. Voorkeur gaat uit naar machine die vooral goed is in fijn schuren. Projecten met hoge afname doe ik weinig. Zijn er mensen die ervaring hebben met genoemde machines? Welke zouden jullie aanraden? Zijn er nog andere machines die ik moet overwegen? Hartelijk dank!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
De verhalen over de makita zijn niet geheel positief.
Zelf heb ik ook een makita excenter gehad maar de stofafzuiging was ondermaats.
Heb toen toch maar een festools ets125 Req gekocht.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Stofafzuiging is perfect.
Schuurbeeld is ook veel beter en neemt sneller af.
2e hands kun je ook kijken maar ik snap waarom mensen Festool aanraden.
Het is gewoon een top machine
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Ik heb voor een flex ore 2/125 gekozen. Heeft eigen microfilter, zodat je ook zonder stofzuiger er aan, kan schuren. Is een mooie compacte machine. Is daardoor niet zo top zwaar.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Schuurmachines zijn net zoals bovenfrezen, je hebt er beter een paar meer 😇

Mijn Metabo SX 125 heeft ruim 25 jaar dienst gedaan en heeft in die periode perfect gepresteerd. Ik heb één schuurzool echt helemaal versleten en twee keer een schuurzool moeten vervangen omdat ik zo dom was om de machine uit te lenen de velcro in elkaar gesmolten terugkwam (yep, duwen op een schuurmachine verknalt het gereedschap en schuurt bovendien gewoon slechter).
Metabo heeft een periode gehad waarin ik het merk echt niet meer kon aanraden, maar wat ik nu van het merk zie, geeft me wel het vertrouwen dat ze terug vrij goed zijn. De SX 125 heet nu SXE 425, die 450 is gewoon het grotere broertje.

Ik gebruik intussen zelf Festool ETS 150 als excentrische schuurmachine (samen met een Rotex en een RTS vlakschuurmachine voor specifieke toepassingen) en de opmerking over de prijs klopt helemaal, maar de betere stofafzuiging en vééél minder trilling zijn voor mij toch wel redenen om die prijs er eraan te geven.

Metabo heeft met de SCE 150 BL nu ook een Mirka-kloon die qua trilling even goet presteert, maar ook in de prijscategorie van Festool (als je die in Duitsland koopt) of Mirka komt. Ik hou zelf niet zo van de "peddle", vooral bij het wisselen van schuurpapier en omdat je die de hele tijd moet indrukken, maar er is een stevige Mirka-fanclub die daar anders over denkt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.844
402
39
Enkhuizen
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Ik ben bang dat je dat niet helemaal goed hebt. Je kan deze filterpatronen wel degelijk binnen gebruiken en voor verfwerk. De stofafzuiger zit al in de schuurmachine en dit filter filtert de uitgaande luchtstroom vrij effectief. Er moet ergens een test van TNO zijn, maar die kan ik niet zo snel vinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.720
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Budget max 400 euro. Ik weet dat er hier veel liefhebbers zijn van Festool maar die zijn me te duur en misschien ook wel overgekwalificeerd voor de hobbyist die ik ben. Neig nu naar een Makita BO6050J of een Metabo SXE 450 TurboTec. Belangrijk is dat de schuurmachine overweg kan met de Makita bouwstofzuiger.
voor 391 euro (< 400 !), of misschien elders nog minder, heb je deze
helaas voor jou een festool
met 3 velletjes heb ik een nieuwe eiken trap perfekt geschuurd (uiteraard kwam die uit de vvd)
Belangrijk is dat de schuurmachine overweg kan met de Makita bouwstofzuiger.
ik sluit de schuurmachine aan op een makita VC2512L
rubberen mond van de makita-darm schuift perfekt over de uitlaat van de ets 125
zonder stofzuiger klit het stof op het schuurpapier + verbruik je meer papier - en dat kost ook
de aanzuiging door een stofzuiger is vele malen krachtiger en efficiënter dan de uitstoot door de machine zelf
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
821
201
Zijn er nog andere machines die ik moet overwegen
Ik ben ook hobbyist en gebruik een Metabo SXE 3150. Minder professioneel als het meeste hierboven genoemd maar ik ben er tevreden mee.
Denk ook dat je een paar schuurmachines in je handen moet nemen en beoordelen hoe ze in je handen liggen.
Fijn schuren; ook het papier, gaas, etc, wat je gebruikt speelt een rol natuurlijk.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
471
98
Geen tip over wat te kopen maar wel waar.
Ik heb/had sinds kort een Bosch GEX 34-125. Na 1,5 uur schuren de motor vast. Dat kan natuurlijk gebeuren maar dat gereedschapcentrum.nl zichzelf 5 weken geeft om die om te ruilen vind ik in deze tijd wel een schande.
 
  • Wow
Waarderingen: RDR2950

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.722
751
Antwerpen
de SXE450 is nogal een lompe zware machine, zeker in vgl met een SXE150 (ik heb ze allebei) en vind de SXE450 eerder een miskoop. Ik wil hem wel verkopen als je geinteresseerd bent. Voor zware afname is SXE450 wel goed. De SXE150 kun je in 2 verschillende orbit diam kopen.
En mits het juiste overgangsstuk, kan je elke orbit op elke stofzuiger zetten.
Afzuiging hangt vooral af van soort schuurvel (gaas veel beter dan gaten)
 

BraveHendrik

Nieuw lid
20 apr 2023
11
2
Tilburg.
Geen tip over wat te kopen maar wel waar.
Ik heb/had sinds kort een Bosch GEX 34-125. Na 1,5 uur schuren de motor vast. Dat kan natuurlijk gebeuren maar dat gereedschapcentrum.nl zichzelf 5 weken geeft om die om te ruilen vind ik in deze tijd wel een schande.
Sinds ze verhuisd zijn naar een groot nieuw pand kom ik er niet meer.
De verkopers zijn niet goed op de hoogte vaan veel zaken ,waarbij je hoort dat de service ook minder is.
Ooit wat gekocht wat op " voorraad " was.
In de winkel bleek het niet op voorraad,10 dagen wachten oid.
Online al betaald,duurde 3 weken voor ik mijn geld terug had na veel aandringen.
Bij Amazon wordt je veel beter behandeld.
;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.834
1.033
Omgeving Eindhoven
ik neig nu heel zwaar naar de Festool ETS 125 REQ plus. Verstandige keuze volgens jullie?
Ja en nee…

Ja: Het is gewoon een superfijne machine, als je ‘m een uurtje hebt gebruikt dan ben je de aankoopprijs al vergeten en vraag je jezelf af waarom je die niet eerder had gekocht en zo lang met een mindere schuurmachine hebt gewerkt.

Nee: Festool-gereedschap heeft sterk de neiging zich te vermenigvuldigen. Dus voor je het weet heb je een hele stapel van die grijsgroene systainers staan 😎🫣
 

annemariakoekoek

Nieuw lid
2 sep 2024
4
2
Lelystad
haha ok. ben heel benieuwd naar de machine nu. voorlopig is de collectie met elektrisch gereedschap even compleet maar je weet maar nooit. iedereen heel hartelijk dank voor het advies!
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
83
38
Venlo
Wellicht wat laat omdat je de keuze al hebt gemaakt. Maar ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze. Vanwege het prijsverschil met de Festool toen voor de Metabo sxe150 gekozen. Heb er een losse zool van 125mm bij gekocht omdat ik daar nog veel schuurpapier voor had liggen. Geen seconde spijt van gehad

IMG_0808a.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Wellicht wat laat omdat je de keuze al hebt gemaakt. Maar ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze. Vanwege het prijsverschil met de Festool toen voor de Metabo sxe150 gekozen. Heb er een losse zool van 125mm bij gekocht omdat ik daar nog veel schuurpapier voor had liggen. Geen seconde spijt van gehad

Bekijk bijlage 147619
Ik heb ook de metabo, voor mij geen mirka of kloon meer. Machine is prima, maar ik vind de schakelaar niks.
 

annemariakoekoek

Nieuw lid
2 sep 2024
4
2
Lelystad
dat was een reactie op klusrob die zei dat Festool gereedschap de neiging heeft zich te vermenigvuldigen :) maar daarvoor is de collectie nu even compleet. de Festool schuurmachine is besteld, zal nog even laten weten hoe het bevalt na het eerste gebruik. Ik denk dat de Metabo ook een hele goede keuze is geweest maar begrijp dat die wat groter is. En omdat ik hele kleine handen heb leek de handzame Festool mij de beste keuze in mijn situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: mboots

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.