Welke compressor…….help

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
336
257
Schouwen-Duiveland
Hallo allen,

Ik ben in de markt voor een compressor. Ik heb een profi atlas copco 200 liter staan in mijn werkplaats waar ik alles me kan doen. Maar die is niet te verplaatsen en ik zoek iets om mee te nemen naar karwei.

Komt in een andere ruimte te staan om wat spaantjes weg te blazen bij mijn cnc freesmachine. Daar zal de compressor meeste voor gebruikt gaan worden. Verder wil ik hem meenemen op karwei om mijn Tacker te gebruiken en kitspuit te voeden.
Een beetje handzaam mee te nemen dus. Geen acuu apparaat.

Maar nu de vraag? Welke inhoud qua tank zou ik er mee weg komen? Voor de meeste karweitjes heb ik geen hoge drukken nodig en ook geen grote volumes. Spanen weg blazen is vaak kortstondig. En tacker is 5-15 nagels achter elkaar max.
Is dan zo’n 6 liter tankje voldoende of zou ik meer met 25 liter moeten hebben?
Wat is jullie ervaring met de compressortjes voor deze karweitjes op locatie?

Ik kan zakelijk kopen en ben niet merk gebonden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf wou ik voor op verplaatsing enkel nog een stille

heb sinds 2 j deze aan rond de 150 euro

nagels van 90 mm schiet ik er niet mee
maar kan mogelijks

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
80
39
Naarden
Hier de Airpress Airpress Compressor L6-105 silent. Ik schiet er alleen nagels mee, vnl. 35 en 50mm. Is echt veel stiller dan ik had verwacht, enige wat luid is is de pff als hij af slaat. Ik gebruik hem ook 's avonds zonder dat iemand daar last van heeft. Natuurlijk kun je met een 50 liter tank veel vaker schieten zonder dat hij hoeft te laden, maar aangezien hij best snel laadt en dat zonder al te veel geluid doet, is dat niet zo erg. En daardoor blijft hij lekker licht en compact.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
336
257
Schouwen-Duiveland
Thanks heren. Ik kan hier wel wat mee. Ik heb nu tijdens de nachtdienst ff wat tijd om eens goed op het internet te zoeken.
De Siltek S/6 blijkt precies dezelfde machine te zijn als de Stanley Fatmax op de kleur van het 6 ltr tankje na. Alleen is de Stanley wat makkelijker te verkrijgen in NL.

De Airpress L6-105 silent is net ff wat lichter in alles. Qua vermogen en qua gewicht. Een voordeel en een nadeel dus.

Ik kwam zelf na wat zoeken de volgende merken tegen met copressortjes met ongeveer dezelfde prestaties, einhell, Metabo, Dewalt, Michelin, Stanley, Vonroc en vevor. En nog een heleboel andere merken. Kortom de keuze is reuze zeg maar. Allemaal met kleine verschillen maar geen enkel apparaat die eruit springt qua prestaties in dit segment. Qua prijs zitten ze ook allemaal rond de zelfde koers.

Qua geluid springen sommige er wel uit. Bv. de Einhell TC-ac 190/6/8 geeft op een geluidsniveau van 97 decibel. Die wordt het dus niet ondanks dat die op voorraad is bij een winkel bij mij in de buurt dus ik kan hem zo ophalen straks en is 3 tientjes goedkoper dan de rest.

De andere zitten rond de 79 decibel opgegeven door de fabrikanten.

En er zijn er een paar die 59 decibel opgeven maar daar staat dan weer bij(in de kleine lettertjes) op 7m afstand........... Die zullen dus wel ook rond de 79 decibel zitten vermoed ik...............

Wordt dus een ienemienemutte gevoel van ogen dicht en kiezen maar..................bijna dan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
ik kan enkel schrijjven dat ik over de Siltek zeer tevreden ben, alhoewel ik die slechts 1 x per maand gebruik
heb indertijd ook wat vergeleken
maar het gaat slechts om rond de 150 euro
de siltek is mooi omkleed, terwijl andere er eerder naakt bij lopen
metabo en hikoki zijn als merk mijn favoriet niet
ja, ze lijken allemaal op mekaar
vermoed dat ze dezelfde chinese moeder hebben

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Als je hem mee op klus wil nemen, zou ik er een zoeken met zo weinig mogelijk plastic. En met een normale pressostaat. Dat zijn de onderdelen die altijd stuk gaan.

eriksH

Nieuw lid
24 feb 2025
6
1
Amsterdam
zelf wou ik voor op verplaatsing enkel nog een stille

heb sinds 2 j deze aan rond de 150 euro

nagels van 90 mm schiet ik er niet mee
maar kan mogelijks
overzicht hier
Hoe lang werkt het op één lading?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Hoe lang werkt het op één lading?
moeilijke vraag
ik gebruik het vooral met mijn bradpistool stanley/bostitch BT1855
vermits het een stille compressor is, stoort het aantal keren dat die opslaat, mij niet
ik denk dat ivm capaciteit alle 6 lt vergelijkbaar zijn
belangrijkste is dat die redelijk te tillen is + stil is
voor grote werken heb ik een 50 lt
die blijft onderaan de trappen staan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.641
3.333
Met lucht blazen, banden op pompen, start hij onmiddelijk. Voor t nagels of d nagels is hij te klein om vlot door te kunnen werken, maar als je rustig aan doet, dan gaat het prima. Voor een badkamertje uit rachelen, of deurlijsten en afwerklatten, gebruik ik gewoon het kleintje.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.