Welke boorhamer is de beste koop

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
68
24
maan
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.905
271
Rotterdam
Ik heb alleen een ervaring om te delen:
Ik heb in 1997 een Makita boorhamer gekocht. Ik heb er zelfs gaten voor rioolbuis mee geboord: heel veel gaten in een cirkel en alles er tussenuit.
De boormachine is nog steeds in goede staat en slaat nooit de plank (beton😁) mis.
Een goede tip die ik toen kreeg was om de SDS plus aansluiting altijd even in te smeren. Ik heb dan ook altijd een potje siliconen smeer/vet in de koffer. Even het uiteinde er in dopen en dan in de boorkop.
Het geeft wel een smeerboel, maar ik denk dat het de levensduur en de slagkracht te goede is gekomen.

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
637
67
Provincie Zeeland
Bij dit soort werk zou ik altijd voor accu gaan. Was niet je vraag natuurlijk, maar toch dit advies.
zeker omdat je gaten op grotere afstand van elkaar hebt en ook nog met een trapje moet slepen. Dan is snoerloos echt stukken prettiger werken.

Minkx

Nieuw lid
15 dec 2025
8
1
Deutschland
Als je hem vooral wilt gebruiken voor boorwerk in lateien en plafonds (gordijnen, steunen, enz.), dan zou ik zelf eerder voor de Makita HR2470 gaan. Die voelt wat robuuster, heeft net een tikje meer power en de kwaliteit van Makita‑hamers beviel mij altijd beter in dagelijks gebruik. De Bosch GBH 2‑21 is ook prima, maar met die paar tientjes verschil en zonder boortjes zou ik die niet boven de Makita kiezen.

• Leuk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.445
1.139
Enschede, Twente
Ik heb Makita hoger zitten dan Bosch. Vroeger was het makkelijker: de blauwe Bosch werd in Zwitserland gemaakt en was een slag beter (woordgrapje…). Ik heb nog steeds de neiging om te kijken of een Bosch uit Zwitserland komt — Scintilla AG, als ik me niet vergis.

• Leuk

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
505
149
Deurne
Ik gebruik sinds 2013 een Makita HR2020 boorhamer zo af en toe voor boorwerkzaamheden.
Gaat met goede boortjes ook zonder problemen door gewapend beton (heb ermee tot 14 mm geboord).
Schakelt ook fijn tussen boren en klopboren.
Lijkt dat deze HR2470 een soort van opvolger is (HR2020 kostte toen €119).
Over Bosch kan ik verder niks zeggen...

Toevoeging: en inderdaad boorvet gebruiken

Laatst bewerkt:
  • Leuk

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
608
324
62
Wetteren, Belgie
Ik heb persoonlijk zeer slechte ervaringen met Bosch voor garantieafhandeling van een vaatwasmachine en een motor van een elektrische fiets. Of dat ook geldt voor Bosch (Professional) gereedschap weet ik niet, maar ik koop in ieder geval geen Bosch meer. Van Makita dan weer zeer tevreden.

• Leuk

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.814
1.155
71
Veldhoven
Ik heb zeer goede ervaringen met de Makita. (Nu 12 jaar oud)
Vaak zelfs overbelast, en dan geeft ie nog geen krimp! Heb er veel mee in beton en harde baksteen gewerkt.
En een neefje heeft er ook mee gespeeld met een verbouwing.
Ik onderhoud hem wel goed! Dus stofvrij houden en de schacht geregeld smeren met het bijgeleverde vet.

• Leuk

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
68
24
maan
Ik had waarschijnlijk de Bosch gekocht als ik dit topic niet gepost had. Dus ik ga dan maar eens een keer voor de Makita van 40 euro duurder. Ik wist niet dat Bosch Blauw niet meer zo professioneel wordt gemaakt dan vroeger. Weer wat geleerd.

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.814
1.155
71
Veldhoven
Ik had waarschijnlijk de Bosch gekocht als ik dit topic niet gepost had. Dus ik ga dan maar eens een keer voor de Makita van 40 euro duurder. Ik wist niet dat Bosch Blauw niet meer zo professioneel wordt gemaakt dan vroeger. Weer wat geleerd
Ik weet niet waar je woont, maar:
Bij firma Prinsen in Veldhoven heb je minstens 5% korting via een klantenpas (Bij elke besteedde €200 krijg je een tegoedbon van €10), en omdat Makita Nederland hier vlakbij zit (Eindhoven) heb je snelle service bij problemen

• Leuk

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
68
24
maan
Hij was zelfs maar 120 euro. Geen 142 euro. :cool: Net in prijs verlaagd.
Ik weet niet waar je woont, maar:
Bij firma Prinsen in Veldhoven heb je minstens 5% korting via een klantenpas (Bij elke besteedde €200 krijg je een tegoedbon van €10), en omdat Makita Nederland hier vlakbij zit (Eindhoven) heb je snelle service bij problemen
Ik ken Prinsen uit Veldhoven en woon daar vlakbij. Maar ze vragen vaak wat meer centjes omdat hun typenummers officieel voor de nederlandse markt zijn. Dat was bijvoorbeeld met de 710Watt bovenfrees zo, maar hierdoor zijn die "oostblok typenummers" van bol.com wel +150 euro goedkoper destijds. Aangezien ik een amateur ben vond ik dat een heel groot verschil en het verschil in garantie niet waard. Maar inderdaad, vriendelijke, goede service en veel knowhow bij Prinsen. Als ik een proffesional was geweest had ik het daar sowieso gehaald.

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.134
49
Leiden
Ik heb toen ooit bij coolblue een makita boorhamer gekocht die ook kan beitelen maar ook de kop kan verwisseld worden zodat je normale boren erin kunt doen. Dat is wel ideaal zeker omdat er een 13 mm staalboor in past :) Je betaald welliswaar meer dan. voor een bosch maar je hebt er later ook gemak van.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.