welke boor voor azobe?

Belgje

Actieve deelnemer
hallo,

komend weekend wordt mooi weer, hoera! Ik ga een houten terras aanleggen achteraan de tuin. De Azobepalen zitten al in de grond. Welke boor gebruik ik het best om de liggers hier aan te bevestigen?
Ik heb een 10-tal jaar geleden ook ons terras aan het huis bevestigd en ik herinner mij dat het lastigste was om de gaten voor de slotbouten te boren....

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.704
1.206
Fryslân
Ik gebruik altijd metaalboren. En uiteraard scherpe. Zodra ze iets bot zijn, gaat het al een stuk slechter, en gaat je boor roken en warm worden.

Als je boort, de boor regelmatig terughalen, zodat het boorsel weg kan.

• Leuk
Waarderingen: mathieu en Belgje

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.347
780
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik gebruik daar ook metaalboren voor, en denk ook even na over de diameter. Te klein voorboren voert tot afgebroken bouten en veel frustratie. Te ondiep overigens ook.

Bij 8 mm houtdraadbouten is de kern bv 6 mm, maar in Azobe zou het zomaar kunnen dat 6.5 veel gemakkelijker werkt dan 6.0.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.704
1.206
Fryslân
Precies. Beter een halve mm te ruim, dan precies passend. Ik gebruik meestal metaalboren van ecotools. Die voldoen prima, zolang ze maar scherp zijn.
Voor slotbouten van 8mm, kun je prima met 8,5 of zelfs 9mm voorboren.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
435
194
Groene Hart
Ik heb zonder moeite in Angelim Vermilho kunnen boren met de Tivoly hardhoutboren, zoals bv deze:
De boor heeft veel ruimte om spanen af te voeren.
links:
of Tivoly - HSS Hardhoutboor met speedpunt - 8mm (1 stuk)

Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
116
76
Zuid Holland
Voor het boren van wat grotere gaten in azobe heb ik goede ervaring met een slangenboor. Dit type boor kan spanen goed afvoeren. Wel op lage toeren boren.

1739953374659.png

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.303
494
1 slotbout werkt prima
Maar persoonlijk zou ik voor m10 gaan.
als je de koppen gaat verzinken boor dan eerst het grote gat (met een speedboor gaat het andersom lastig)

• Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.